معاون فناوری و کاربردیسازی پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری گفت: شناخت محتوای اثر هنری و جوهر اجتماعی آن از اهداف اصلی و مشترک جامعهشناسی هنر است که میتواند در جامعه شناسی مرمت نیز محور بررسی باشد.
در ادامه بهنود گوهربین موضوع آرایههای معماری از یاد رفته را به بحث نهاد و با طرح این پرسش که چرا این آرایههای معماری از بین میروند و چه آرایههایی را در طول تاریخ از دست دادهایم به تشریح موضوع پرداخت.
این پژوهشگر و مدرس دانشگاه در پاسخ به این پرسش تصریحکرد: شاید در زمانی بنا به نیاز روز جامعه، معماری و ... به این نتیجه برسیم که لزومی به وجود آرایههای معماری نیست، ولی مرمتگر و حفاظتگر باید همواره در مورد آنها آگاهی داشته و محتوا و فنشناسی هنرهای فراموش شده را در اختیار مخاطب عام قرار دهد، در این صورت شاید معماری امروز که به بیراهه رفته به جایگاه اصلی خود بازگردد.
آقاي گوهربین به برخی از آرایههای معماری از یاد رفته نظیر؛ آرایههای گلی و خشتی، آرایههای آجری(آجرسازی، تیشهداری و خوونچینی)، آجر لعابدار، نقشبند، آرایههای رنگی نقشکند، نقاشی اسلیمی ایرانی، شیر شکری، آهکبری، آرایههای گچی، آرایهگچی فیتیلهای، گچبریهای فرنگی قاجار، مشبک گچی، درزبری و کپبری و... اشاره و به معرفی برخی از آثار دارای این آرایههای معماری منحصربهفرد نظیر تپه باباجان نورآباد لرستان، کوه خواجه، نارین قلعه، برج قابوس، مسجد کبود تبریز، مسجد جامع اصفهان و ... پرداخت.