وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: آموزشهای جدید و علوم نوپدید را باید در حد توان بومی کنیم و خود را با آن وفق دهیم، در غیر این صورت از گردونه اثر گذاری ملی و فراملی حذف میشویم.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما و به نقل از روابط عمومی وزارت علوم ، وزیر علوم در کنگره ملی آموزش هدفمند در دانشگاه تهران گفت : همه دستگاهها در آموزش عالی و آموزش مهارتی نقش دارند. باید خود را با تغییرات اقلیم جهانی و ملی تغییر و تطبیق دهیم ، شرایط با سرعت در حال تغییر است و نسل جوان امروز بیشترین تغییرات سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی را در ابعاد ملی و فراملی درک کرده است .
زلفی گل افزود : نباید فقط نیازهای امروز را از نظر مهارتی رفع کنیم ، بلکه دانشگاه ها و آموزش عالی وظیفه نیاز آفرینی برای آینده را هم دارند و باید پیشگویی کنند. آموزش مهارتی و نیازمحور، هم برای دانشجویان فعلی ، هم برای دانش آموختگان و هم برای افراد شاغل باید انجام شود و در دستور کار باشد.
وی با اشاره به تعریف آموزش مهارتی مبنی بر دانشگاه مهارت محور یا آموزش مهارت محور اضافه کرد : باید به هر دو مقوله توجه کنیم این دو با هم قابل جمع است. حتی باید جدا از بحث دانشگاههای مهارت محور و آموزش مهارت محور، سراغ پارک های علم و فناوری و مراکز رشد هم برویم.
زلفیگل گفت : موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی به عنوان مغزافزار آموزش عالی است و باید از این ظرفیت استفاده کرد، باید بتوانیم بخش های مختلف معاونت فناوری معاونت پژوهش و معاونت آموزشی را با هم هماهنگ کنیم و هماهنگی وزارت علوم با وزارت کار نیز ضروری است.
وزیر علوم یادآور شد : معاونت فناوری در حال تدوین سند ملی نظام نوآوری است که نقش هر کدام از زیرنظام ها و بازیگران آموزش عالی مشخص شده است و در این سند نقش دو دانشگاه مهارت محور باید پررنگ دیده شود.
زلفیگل درباره ارتباط دانشگاه با صنعت هم گفت : رؤسای دانشگاه ها باید ارتباط خوبی با صنایع داشته باشند و در هر مورد که نیاز باشد دانشگاهیان به صنعت اعلام کنند که میتوانند برای حل مشکلات ، آنها را یاری کنند .
وزیر علوم افزود : در برنامه هفتم ، ماده ای برای توسعه آموزش مهارتی و نیازمحور پیش بینی شده است، زیرا آموزش مهارتی نیاز یه عزم فرابخشی دارد. دانشجویان باید آموزش کسب شده سر کلاس را در میدان عمل تجربه کنند و دانش نظری خود را در میدان عمل توسعه دهند و برای این کار صنایع خصوصی باید همکاری کنند.