دبیر ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری گفت: کارگروههای تخصصی در سند ملی فناوریهای فرهنگی و نرم را به عنوان بازوی تخصصی سند دوباره احیا کردیم.
وی تصریح کرد: از این جهت کارگروهها برای ما بسیار حائز اهمیت هستند و سعی ما براین بوده که این کارگروههای تخصصی عملیاتی و واقعی تعریف شوند و این کارگروهها اختیار عمل داشته باشند و به عنوان بازوی تصمیم گیر نه الزاما تصمیم ساز فعالیت کنند.
دبیر ستاد فناوریهای فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: خروجی کارگروهها از نگاه ما رویکرد تخصصی سند به آن حوزه است و روند اضافی اتفاق نمیافتد.
آقای حسنلو بیان کرد: ما در این کارگروه در حوزه آموزش و یادگیری، در حوزه فناوری آموزشی و صنایع وابسته به حوزه آموزش بالاترین کارگروهی را میبینیم که نتایج آن به صورت مستقیم به عنوان راهبردهای سند از دستگاههای مرتبط قابل پیگیری و مطالبه است.
همچنین در ادامه این نشست، دبیرکارگروه تخصصی آموزش و یادگیری سند ملی توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم معاونت علمی اظهار کرد: با توجه به اینکه در دور نخست برگزاری این نشست جمعیت کوچکتری از فعالان حوزه یادگیری و آموزش حضور داشتند، دراین جلسه تعداد فعالان این حوزه افزایش چشمگیری داشته و امید است تا به همت و همفکری و هم افزایی فعالان اتفاقات خوبی را در حوزه آموزش و یادگیری رقم بزنیم.
یاسر قرائی ادامه داد: در زیست بوم ایجاد شده در سالهای اخیر بخشهای مختلف در حوزه آموزش و یادگیری فعال هستند و جمعیت بزرگی از جمله به صورت مستقیم سه وزارتخانه در این حوزه در حال فعالیت هستند.
وی با اشاره به اینکه کمی دیر وارد حوزه آموزش و یادگیری شده ایم اعلام کرد: تصمیم است تا با هم افزایی و ذیل سند ملی توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم که ابلاغ شده عقب افتادگیهای این حوزه را جبران کنیم.
آقای قرآنی افزود: پیشنهاد ما این بوده که در این سلسله نشستها بتوانیم از ظرفیتهای موجود استفاده کنیم و فعلا به برنامههای جدید نپردازیم.
دبیرکارگروه تخصصی آموزش و یادگیری سند ملی توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم معاونت علمی تصریح کرد: با توجه به برگزاری نشستهای مختلفی که با نمایندگانی از دانشگاه آزاد، وزارت عطف، وزارت آموزش و پرورش و نهادهای عمومی و خصوصی، تقریبا ۵ موضوع و محور نهایی شده که با توجه به اسناد و آیین نامههای لازم که وجود دارد میتوانیم به این برنامهها برسیم.
وی بیان کرد: از تمامی نمایندگان دستگاهها و نهادهای فعال در حوزه آموزش و یادگیری دعوت شده است تا از ظرات آنها در رسیدن به این ۵ محور و حوزههای تخصصی بهرهمند شویم.
قرائی یادآور شد: تقاضای ما از هر دستگاه و نهاد فعالی در این حوزه که بستری برای رسیدن به این ۵ برنامه و توسعه حوزه یادگیری و آموزش دراختیار دارد این است که برای توسعه این برنامهها از طریق نهاد و یا دستگاه خود ما را یاری کند.
وی ضمن اشاره به این موضوع که سند ملی توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم پیش از این در اختیار نمایندگان دستگاهها و نهادهای حاکمیتی قرار گرفته اظهار کرد: در خصوص ۵ برنامه پیشنهادی مستنداتی هم در زمینه سند و آیین نامهها وجود دارد و هم اینکه در قانون صنایع خلاق که در حال شکل گیری است و با برنامه هفتم توسعه به این برنامهها دسترسی پیدا کنیم.
«سکوی همرسان محصولات و خدمات حوزه آموزش و یادگیری» با هدف «شناسایی ظرفیتهای بخش خصوصی و توسعه کسب و کارها»، «رویداد ملی نوآوری و فناوریهای آموزش و یادگیری»، «سامانه آموزش و همرسانی نیروی انسانی ماهر با هدف استعداد یابی و هدایت تحصیلی و شغلی»، «توسعه فرهنگ نوآوری و فناوری در حوزه آموزش- یادگیری و تعلیم و تربیت» و «راه اندازی مرکز کسب و کارهای این حوزه با هدف توسعه توانمندی و رفع نیازهای دستگاههای دولتی و حضور در بازارهای بین المللی»، ۵ محور اصلی تعریف شده در حوزه آموزش و یادگیری سند ملی فناوریهای فرهنگی و نرم است که در دومین نشست کارگروه آموزش و یادگیری سند توسعه ملی فناوریهای فرهنگی و نرم مورد بررسی قرار گرفت.