یک کارشناس سواد رسانهای گفت: شایعات با ایجاد ابهام در جامعه میتوانند افکار عمومی را به سمت خودشان سوق دهند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، هادی البرزی در گفتگو با برنامه «گفتههای ناگفته» رادیو تبیین اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که میتواند افکار عمومی را دچار ابهام کند شایعات است. ما در ادبیات
وی ادامه داد: این یکی از موضوعاتی است که رسانهها میتوانند در انتشار و گسترش آن نقش داشته باشند. شایعات انواع مختلفی دارد که هر کدام میتواند تاثیرات خودشان را داشته باشند. در واقع شایعه را میتوانید ابهام ضرب در اهمیت با یک خبر بدانیم.
این کارشناس سواد رسانهای با بیان اینکه شایع یک فرمولی دارد، هر چه ابهام و اهمیت موضوع بیشتر باشد رابطه با موضوع شایعات بزرگتر میشود تاثیر شایع در جامعه بیشتر میشود.
البرزی افزود: از انواع شایعات میتوانیم به شایعات آتشین، دلفینی و شایعات خزنده نام ببریم. این سه نوع شایعه ویژگیهای خاص خودشان را دارند.
وی ادامه داد: شایعات آتشین، شایعهای است که به سرعت منتشر میشود؛ حالت یک دروغ بزرگ را دارد و ضریب اهمیت شان خیلی بزرگتر است و باعث میشود که افکار عمومی نسبت به یک موضوع دچار یک ابهام بزرگی شود، اما اثرش کوتاه مدت است، با این وجود جوامع را دچار بحران میکند. در این نوع شایعه تلاش میشود از آمار و ارقام بزرگ استفاده کنند مثلا تلفات زلزله یا سیل را بگونهای نشان دهد تا در جامعه اثر خودش را داشته باشد. این نوع شایعه انقدر بزرگ است، که گاهی حتی کسانی که میگویند هم خودشان باور میکنند.
البرزی ادامه داد: نوع دیگری از شایعات، شایعه خزند است. این نوع شایعات به صورت قطرهای و آرام آرام وارد فضای جامعه میشود و به وسیله یک شبهه در ذهن افراد ایجاد میشود. این نوع شایعات به صورت خزنده در جامعه منتشر میشود.
این کارشناس سواد رسانه بیان کرد: شایعات مدل دلفینی به تناسب زمان آشکار میشوند، این نوع شایعه به تناسب زمان آشکار میگردد و بلافاصله پس از تاثیرگذاری برای مدتی پنهان میشود و دوباره با ایجاد زمینه و انگیزه خود را آشکار میکند. به گفته پستمن این شایعات، شایعات غواصی است.