بدترین خشکسالی در کانال پاناما در ۷۰ سال گذشته هزینههای حمل و نقل بین المللی را افزایش داده است.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ به نقل از سی سی تی وی، کانال پاناما در حال حاضر درگیر بدترین خشکسالی در ۷۰ سال گذشته است، به طوری که کاهش سطح آب، کشتیهای باری عبوری تجاری را مجبور به کاهش بار برای اطمینان از عبور روان و ایمن کرده است و نگرانیهای جهانی را در مورد قیمت مواد خام برانگیخته است. بر اساس گزارش موسسه هواشناسی و هیدرولوژی پاناما، اکثر کشورهای آمریکای لاتین از جمله پاناما تاکنون تحت تأثیر پدیده ال نینو، فصل گرم طولانی با بارش کم باران را تجربه کرده اند. پیش بینی آب و هوا نشان میدهد که میزان بارندگی در پاناما در طول سال در سطح نسبتاً کم باقی خواهد ماند و انتظار میرود خشکسالی تا سال ۲۰۲۴ ادامه یابد.
کانال پاناما که بیش از ۸۰ کیلومتر طول دارد، کانالی است که از دریچههایی برای بالا بردن یا کاهش سطح آب در هنگام تردد کشتیها استفاده میکند و هر بار تقریباً ۲۰۰ میلیون لیتر آب شیرین را به اقیانوس تخلیه میکند. یکی از منابع مهم آب شیرین، دریاچه گتون است، دریاچهای مصنوعی که عمدتاً با بارندگیها با آب پر میشود.
سطح آب دریاچه گتون در حال حاضر به دلیل خشکسالی مداوم در حال کاهش است. اداره هواشناسی پیش بینی میکند که سطح آب دریاچه تا ماه جولای به یک رکورد جدید برسد. سازمان کانال پاناما حداکثر عمق آب کشتیها را پنج بار در طول این فصل خشکسالی کاهش داده است، از ۱۵/۲۴ متر قبل به ۱۳/۴۱ متر در حال حاضر و بارهای بزرگ را مجبور به حمل وزن کمتر کرده است.
محدودیتهای عبوری کشتی و تعداد کشتیهای باری که از مسیر کانال پاناما عبور میکنند به این معنی است که بسیاری از کشتیهای کانتینری ممکن است نیاز به کاهش ۴۰ درصد از حجم محمولههای خود داشته باشند. در نتیجه، وزن یکسان کالا باید بین کشتیهای باری بیشتری تقسیم شود. مقامات امور صنعت میگویند که نگران هستند که هزینه لجستیک بین المللی افزایش یابد و به نوبه خود قیمت مواد خام در بازار بین المللی را افزایش دهد. تعدادی از شرکتهای کشتیرانی که در مسیر کانال پاناما متکی هستند، قیمت حمل و نقل یک کانتینر را از ۳۰۰ دلار به ۵۰۰ دلار افزایش داده اند.
اریک کوردُلا، مدیرکل امور آبهای کانال پاناما، گفت: اینها برخی از پیامدهایی است که میتوانیم از کاهش سطح مخازن ببینیم که مستقیماً با کاهش بارندگی و تأثیرات یک فصل خشک طولانی مرتبط است. حداکثر عمق کشتیهای عبوری تجاری محدود خواهد بود، که به این معنی نیست که کشتیها عبور نمیکنند، بلکه منجر به کاهش ظرفیت و زمان طولانیتر برای رسیدن محموله به مقصد میشود که در نتیجه هزینههای حمل و نقل را بالا میبرد.