رئیس اداره تصادفات پلیس راهوار تهران بزرگ از راکبین موتورسیکلت خواست در طول رانندگی از کلاه ایمنی استفاده و از تردد در بزرگراهها و ورود به خطوط ویژه اتوبوسرانی جدا خودداری کنند.
سوال: در خصوص ورود راکبان موتورسیکلت به خطوط ویژه اتوبوسرانی بفرمایید برای شنوندههای ما لطفا؟
سرهنگ جوانبخت: در حال حاضر بیش از ۴ میلیون موتور سیکلت در شهرما تردد میکنند خب متاسفانه این تردد چهارمیلیونی نشان دهنده این است که اطلاعاتی که به ما میرسد خیلی موتورسیکلت سواران ما خیلی راکبان ایمنی نیستند و آنها تخلفات متنوع و متعددی را انجام میدهند چرا که متاسفانه رتبه اول تصادفات فوتی دو ماهه شهر تهران هم با عدد ۴۹ درصدی به همان راکبان بی احتیاط و بی مبالات اختصاص پیدا کرده در واقع هم جان خودشان را از دست میدهند و هم محیط شهری را برای سایر کاربران ترافیکی ناامن میکنند، اما مبحثی که شما به آن اشاره کردید و بحث تردد از خطوط ویژه هست واقعا یکی از خط قرمزهای پلیس هست و شاید باورتان نشود که ما هرروزه چقدر شاهد این هستیم که این حجم تخلفاتی که دارد انجام میشود و همکاران ما هم به طور وسیع دارند با اجرای طرحهای مختلف موتوریار و حالا اسکان کسریها و برخوردها را دارند با آنها انجام میدهند، ولی واقعیت این است که حجم این تخلفات زیاد هست و من فکر میکنم بیشتر از هرچیزی که نیازمند برخورد قانونی باشد نیازمند اصلاح فرآیند رفتاری است که موتورسیکلتهای سواری باید انجام بشود و بعد اینکه شما توقع داشته باشید برای هر موتورسیکلت سوار برای هر معبر، هر خط ویژهای ما یک تیمی را مستقر کنیم و آنجا بخواهند اعمال قانون بکنند، اعمال قانون یک وظیفه تذکری است که ما فرد را یکبار تذکر بدهیم که حواست را جمع کن این جایی که داری میری تخلف است و باور این است که این در حقیقت آگاه شده باشد و دفعه بعد این تخلف را تکرار نکند، اما متاسفانه ما با موتورسیکلت سواران متخلفی روبرو هستیم که گاهی وقتها اصرار به تکرار این تخلف دارند، و این کاررا خیلی سختتر میکند، چون هرچقدر تخلف انجام بشود و هی بخواهیم اعمال قانون انجام بدهیم واقعیت این است که این روش درستی نیست البته باید به این موضوع هم بپردازم که از دیدگاه من، من فکر میکنم که به هرحال آن بحث بازدارندگی جرائم هم باید به نگاهی به آن انجام بشود و یک مبالغ سنگین تری بشود تا یک کم از آن بازدارندگی را داشته باشد اگرچه که من نگاهم همیشه این هست که فرهنگ سازی و اینکه ما، من موتورخانواده موتورسوار به این باور باید برسم که اگر پلیس جایی را ممنوع کرده، اگر طرحی اجرا میشود و اگر جریمهای هست، فقط و فقط برای این است که در نهایت آن حاصلش بشود ایمنی من و خانواده ام هست ما مخالف این نیستیم و در خط جمهوری و ولیعصر خیلی از موتورسیکلت سوارایی که آنجا دارند تردد میکنند امرارمعاش شان از راه این موتورسیکلت است و ما میدانیم که به هرحال چرخه اقتصاد خانواده شان را با این موضوع مدیریت میکنند، اما خواهش ما این هست اگر قرار است همکاری انجام بشود، آنها نانی به ببرند باید پدری باشد باید مردی باشد که نانی برده بشود شما وقتی در خط ویژه با سرعت میآیی و کلاه ایمنی هم به سرت نمیگذاری، دیگر اینجا معلوم است که شاید فردایی اصلا نباشد که شما بگویی فردا دوباره این کار تکرار کنی.