ناشر روزنامه یواسای تودی (USA Today) از گوگل به دلیل تلاش برای منحرف کردن بازار تبلیغات برخط شکایت کرد.
در شکایتی که در دادگاه فدرال منهتن ارائه شده، گانت که بیش از ۲۰۰ روزنامه روزانه دارد، گفت: کنترل گوگل بر ابزارهای خرید و فروش تبلیغات برخط، ناشران را مجبور میکند فضای تبلیغاتی ارزان تری را به واحد آلفابت وارز بفروشند.
گانت گفت که این امر گوگل را با سود انحصاری گزاف و درآمد بسیار کمتری برای ناشران و رقبای فناوری تبلیغاتش میگذارد.
مایک رید، مدیر اجرایی گانت گفت: تبلیغات دیجیتال رگ حیات اقتصاد برخط است. بدون رقابت آزاد و منصفانه برای فضای تبلیغات دیجیتال، ناشران نمیتوانند در اتاق خبر خود سرمایه گذاری کنند.
دن تیلور، معاون گوگل ادز در بیانیهای گفت: این ادعاها به سادگی اشتباه هستند. او افزود که ناشران گزینههای زیادی برای فناوری تبلیغات دارند و وقتی از گوگل استفاده میکنند اکثریت قریب به اتفاق درآمد را حفظ میکنند.
گانت گفت که خواهان خسارت واقعی، تنبیهی و سه گانه بسیار قابل توجه است.
این شکایت بر فشار قانونی روی آلفابت که در حال حاضر در تیررس قانونگذاران دو قاره قرار دارد، میافزاید. در ۱۴ ژوئن، اتحادیه اروپا شکایت مشابهی را مطرح کرد و گفت که گوگل ممکن است مجبور شود برخی از فناوری تبلیغات خود را بفروشد.
پنج ماه قبل از آن، وزارت دادگستری آمریکا پرونده خود را علیه گوگل مطرح کرد و اکنون ۱۷ ایالت به آن ملحق شده اند. گروه دیگری از ایالتها به رهبری تگزاس نیز از گوگل شکایت میکنند.
در سال ۲۰۲۲، گوگل ۲۲۴.۵ میلیارد دلار درآمد تبلیغاتی ایجاد کرد که تقریبا ۸۰ درصد از درآمد کلی آلفابت و عامل اصلی سود کلی ۶۰ میلیارد دلاری آلفابت بود.
تبلیغات به گوگل این امکان را میدهد که خدمات بسیاری از جمله ایمیل، اندروید و بسیاری از سکوهای ویدئویی یوتیوب را به صورت رایگان ارائه دهد. درآمد سه ماهه اول گوگل از تبلیغات ۵۴.۵ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال قبل تغییر چندانی نکرده است.
مانند بسیاری از ناشران روزنامه، گانت هم با کاهش درآمد تبلیغاتی دست و پنجه نرم کرده و تخمین زده میشود که ۸۶ درصد از آمریکاییها اکنون اخبار را به صورت برخط دریافت میکنند.
گانت گفت: تبلیغات دیجیتال یک تجارت ۲۰۰ میلیارد دلاری است که از سال ۲۰۰۹ تقریبا هشت برابر شده، اما درآمد تبلیغات روزنامهها در این مدت تقریبا ۷۰ درصد کاهش یافته است.
این شرکت گفت که تیراژ چاپ در روزنامههایش در سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ تقریبا ۲۰ درصد کاهش یافت و از سال ۲۰۱۹ که با GateHouse Media ادغام شد، بیش از ۱۷۰ نشریه را تعطیل کرده است.