دبیر کمیته اجرایی رویداد دیدار گفت: آثار انتخابی ارسالی به دبیرخانه این رویداد، در قالب مجله و به عنوان نخستین مجموعه (کالکشن) لباس محرم و اربعین در ایران ارائه میشود.
وی افزود: نخستین بار طراحان، طرحهایی را ارائه خواهند کرد که تولیدکنندگان میتوانند آنها را انتخاب و برای بازار محرم و اربعین تولید کنند.
هاشمزاده با تأکید بر اینکه کاربردی بودن طرحهای ارائه شده در این رویداد یکی از مباحث مورد توجه بوده است، گفت: لباس اربعین ویژگیهای خاص خود را دارد و باید این ویژگیها از جمله داشتن جیبهای بزرگ، سبک و راحت بودن، استفاده از پارچه مناسب مناطق گرم، چروک نشدن لباس، امکان استفاده راحت از کولهپشتی همراه با لباس و … مورد توجه قرار گیرد که همه این موارد به طراحان ارائه شده است و خوشبختانه در این رویداد هم طراحان شرکت کردهاند و هم تولیدکنندگانی که خودشان طراح داشته و در این حوزه فعالیت میکنند در حال ارائه محصول به رویداد دیدار هستند.
وی افزود: آخرین فرصت ارسال اثر به جشنواره دیدار ۲۵ خرداد بود و آثار دریافتی در مدت یک هفته کارشناسی و عکاسی میشوند. همچنین آثار در قالب مجله و به عنوان اولین مجموعه لباس محرم و اربعین در ایران ارائه خواهد شد.
هاشم زاده گفت: ارائه اولین مجموعه لباس محرم و اربعین در ایران اتفاق بسیار خوب این رویداد خواهد بود. مطالب این مجله به زبان انگلیسی نیز عرضه میشود تا در اختیار سایر کشورها قرار گیرد.
وی ادامه داد: سوم تا پنجم تیر نیز رویداد نمایشی برگزار خواهد شد و هر لباس در قالب مانکن و سایر قالبها ارائه میشود و ذینفعانی که تمایل دارند با طراحان و تولید کنندگان ارتباط و همکاری داشته باشند میتوانند از نمایشگاه دیدن و به صورت مستقیم با طراح و تولید کننده ارتباط برقرار کنند؛ با این کار واسطهها نیز حذف میشود.
دبیر کمیته اجرایی رویداد دیدار از دریافت بیش از ۵۰ اثر در دبیرخانه رویداد خبر داد و گفت: پیشبینی ما این است که تا آخر هفته حدود ۳۰۰ اثر دیگر دریافت کنیم. این رویداد دو بخش را در نظر گرفته است که یک بخش «طرح فروشی» است. در این بخش طراحان طرحهای خود را ارائه میکنند و تولیدکنندگان میتوانند این طرحها را خریداری و با طراحان همکاران داشته باشند. بخش دوم تولیدکنندگانی هستند که امکان تولید انبوه را دارند و میتوانند با ارتباطی که با فروشگاهدارها برقرار میکنند سفارش تولید انبوه
طرحها را دریافت کنند.
وی افزود: با این فعالیتها حلقههای ارتباطی تولیدکنندگان و طراحان به هم متصل میشود و از طرف دیگر برنامهریزی تأمین پارچه نیز صورت میگیرد تا اگر تولیدکنندهای سفارش انبوه گرفت از طریق راههای (لینکها)ی ارتباطی که ما در اختیار آنها قرار میدهیم بتواند پارچه مورد نیاز خود را تأمین کند.
وی در پاسخ به اینکه با توجه به ظرفیتهای فرهنگی کشور آیا نباید فصل مد مربوط به مناسبتهای مختلف مذهبی در کشور داشته باشیم؟ گفت: اگر به زنجیره ارزش پوشاک نگاه کنیم بخش طراحی شامل فعالیتهای بالادستی این زنجیره است و موارد مختلفی را شامل میشود که مجموعه سازی (کلکسیون) سازی و مجموعه سازی لباسها در مناسبتهای مختلف است.
هاشمزاده با اشاره به اینکه برغم وجود اعیاد مختلف در ماه شعبان، در کشورمان رویدادهای پوشاک و مجموعه شعبانیه را نداریم درحالی که در سایر کشورهای اسلامی و غیراسلامی رویداد ماه رمضان به عنوان یک رویداد لباس مربوط به عید برگزار میشود، گفت: رویدادی که اکنون در حال برگزاری آن هستیم مجموعه محرم و اربعین است که ویژندهای مختلفی در آن شرکت کردند و ما در حال تهیه اولین مجله مجموعه محرم و اربعین ایران هستیم، اما در نظر داریم در رویدادهای بعدی طراحی لباس صنعت هتلداری، طراحی لباس نوجوان، مجموعه نوروز، مجموعه لباس ورزشی و مجموعه شعبانیه را نیز انجام دهیم.
وی افزود: لباسها به ویژه لباسهای ورزشی باید به صورت استاندارد طراحی شود. باید تلاش کنیم فرهنگ و داستانسازی بر روی لباسها پیاده شود و لباسها هویت داشته باشند.
هاشم زاده افزود: هدف ما این است که مجموعههای مختلف ارائه و طراح، تولید کننده و کف بازار را به هم متصل کنیم.
هاشمزاده گفت: رویداد دیدار به صورت رقابتی است و در رویدادهای بعدی که باز هم با عنوان رویداد دیدار برگزار خواهند شد، بخش عرضه مستقیم محصول را خواهیم داشت و از طراح و تولیدکننده میخواهیم که به صورت انبوه طرحها را تولید و به صورت مستقیم به مشتری نهایی عرضه کنند. بسترهای فروش مختلف نیز پیشبینی شده است تا در اختیار طراح و تولیدکننده قرار داده شود.
وی در پایان گفت: در رویداد دیدار مربوط به محرم و اربعین محوریت طراحی و تولید لباس و عروسکهای اسلامی است. عروسکهای اسلامی نیز در رویداد به علت لباسهایی که بر تن عروسکها پوشانده میشود مورد توجه قرار گرفته است، اما در رویدادهای عرضه، کولهپشتی، کفش و هر آنچه برای زائران اربعین مورد نیاز است ارائه خواهد شد. حتی در این خصوص بستههای فرهنگی و هدیههایی که مردم ایران برای مردم عراق میبرند از جمله بستههای هدیه، خدمات گردشگری، سیمکارتهای عراقی و … نیز دیده شده است.