رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دزفول: ۱۸ نقطه کور در حوزه اورژانس هوایی این شهرستان وجود دارد که پرواز و امدادرسانی بالگرد اورژانس در این نقاط امکانپذیر نیست.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان خوزستان، رضا معمارزاده در دیدار با جانشین پایگاه هوانیروز مسجدسلیمان گفت: ۱۸ نقطه کور در حوزه اورژانس هوایی در مناطق سخت گذر دزفول وجود دارد که سبب شده بالگرد اورژانس هوایی امکان پرواز و امدادرسانی به این نقاط را نداشته باشد.
وی بر بازبینی نقاط کور این شهرستان تاکید کرد و افزود: با همت و تلاش پایگاه هوانیروز مسجدسلیمان، دزفول اکنون دارای ۲۹ نقطه پروازی به مناطق سخت گذر است.
معمارزاده با تاکید بر ضرورت امدادرسانی به مادران باردار، ادامه داد: براساس شاخص جهانی، مرگ مادران در اثر عوارض بارداری و زایمان، یکی از مهمترین شاخصهایی است که نشان دهنده میزان توسعه کشورها بوده و از این رو امدادرسانی به مادران باردار حتی در نقاط کور پروازی اهمیت بسیاری دارد.
سرهنگ جهانبخش اکبری، جانشین پایگاه هوانیروز مسجدسلیمان در این دیدار با تشکر از خدمات شایسته اورژانس هوایی دزفول در امر امدادرسانی به مناطق محروم، گفت: بالگردی که به اورژانس هوایی دزفول اختصاص داده شده، از نوع ۲۱۴ bell بوده که یکی از بهترین نوع بالگرد ترابری در جهان است و با شرایط آب و هوایی کشورمان سازگاری کامل دارد.
وی با اشاره به تعداد بالگردهایی که هوانیروز در اختیار اورژانسهای سراسر کشور قرار داده است، افزود: هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران مفتخر است در ۲۴ مرکز فوریتهای پزشکی سراسر کشور، بالگردهای خود را برای امدادرسانی به مناطق سختگذر در اختیار اورژانس هوایی بگذارد.
سرهنگ اکبری با تأکید بر این نکته که بزرگترین حادثهها در دل کوچکترین بیاحتیاطیها نهفته است، ادامه داد: رعایت مسائل ایمنی در پرواز از مهمترین اولویتهای ما هستند و در این مسئله بسیار جدی عمل میکنیم.
وی اضافه کرد: به درخواست رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول، ۱۸ نقطه از مناطق سخت گذری که خارج از چارت پروازی ما هستند، مورد بازنگری قرار خواهند گرفت، در صورتیکه برخی از این نقاط کور از سوی کارشناسان ایمنی پرواز ما، قابل پرواز و ایمن تشخیص داده شوند، به چارت پروازی ما اضافه خواهند شد.
سرهنگ اکبری با بیان اینکه سخت گیری ما در انتخاب نقاط فرود بالگرد و یا لغو پروازها به دلایل شرایط ایمنی است، گفت: صاف و آفتابی بودن مناطق سخت گذری که اهالی آن منطقه مشاهده میکنند، دلیل بر ایمن بودن پرواز نیست و برای ما مؤلفههای دیگری مثل وجود باد در ارتفاعات، دمای بیش از ۴۵ درجه سانتیگراد و میزان شیب نقطه فرود نیز اهمیت دارد.