معاون اجرایی کارگروه مُد و لباس با بیان اینکه حدود ۵۰۰ طرح با محوریت البسه مذهبی مُحرم و اربعین به این کارگروه ارسال شد گفت: از این تعداد ۳۰۰ طرح لباس در رویداد «برکت دیدار» نمایش داده میشود.
وی افزود: با توجه به هدف برگزاری این رویداد، نام آن «برکت دیدار» گذاشته شد. نام «برکت دیدار» بر اساس حصول و رسیدن به هدف مقدس شرکت در یک مراسم مذهبی و در واقع استعاره از دیدار بزرگواری است که مراسم مذهبی با نامش برگزار شده است.
معاون اجرایی کارگروه مد و لباس گفت: پس از مُحرم و اربعین سال گذشته به این فکر افتادیم که مبتنی بر طرح و نقوش ایرانی و اسلامی لباسهایی برای بازار هدف ایام مذهبی طراحی و آماده شود، البته هدف فقط ایام محرم و اربعین نبود و همه مناسبتهای مذهبی حتی ایام شادی را هم شامل میشد با این حال در این رویداد لباسهایی با محوریت محرم و اربعین طراحی شده است.
قاسمیان افزود: به همین منظور نیازسنجیهایی هم از اماکن مقدس صورت گرفت و مشکلاتی که وجود داشت احصا شد و طرحنامهای هم به نام لباس زیارت شکل گرفت.
معاون اجرایی کارگروه مد و لباس با اشاره به یکی از اهدافی که برگزاری این رویداد آن را دنبال میکند گفت: در بازار، لباسهای نامناسب زیادی دیده میشود. با فرا رسیدن ایام و مناسبتهای مذهبی، خانوادهها برای خرید میروند و گاها متوجه میشوند که طرح و نقش مناسبی میان لباسها وجود ندارد. متاسفانه حتی نقوشی که با فرهنگ ایرانی تناسب ندارند هم زیاد است. بر همین اساس از اهداف ما ایجاد تنوع میان محصولات و عرضه محصولاتی بود که همسو با دین و فرهنگمان باشد و خانوادهها بتوانند از آن استفاده کنند.
قاسمیان با بیان اینکه نیاز به افزایش سواد پوشاک در کشور احساس میشود افزود: باید گفتمان را درباره پوشاک گسترش دهیم. در راستای آن نیز در این رویداد به نقش تولیدکنندگان و طراحان پرداختیم و سعی کردیم که از ظرفیت حضور تولیدکنندگان استفاده کنیم.
وی افزود: عموم جامعه باید آگاهی کسب کنند که برای حضور در هر جامعه و هر فضایی از جمله خصوصی و عمومی و خانوادگی و ... لباس خاصی مورد نیاز است. به عنوان مثال لباس اجتماع با لباس مهمانی تفاوت دارد و هر لباس مناسب جا و مکان خود است. این سواد باید ایجاد شود و از اقداماتی که ما دنبال میکنیم برقراری ارتباط بین طراحان و تولیدکنندگان است.
قاسمیان گفت: محوریت اصلی رویداد «برکت دیدار»، لباسهای مذهبی، محرم و اربعین است که امیدواریم بتوانیم محصولات مناسبی را آماده و به تولیدکنندگان عرضه کنیم.
وی افزود: کارگروه ساماندهی مد و لباس در این رویداد به دنبال آن است که در همه عناصر مرتبط موثری واقع شود؛ به عنوان مثال کاهش هزینههای لباس، افزایش کیفیت جنس آن و ... نیز از اولویتهای ما محسوب میشود، البته یکی از محورهای اصلی اهداف ما کاربردیسازی است.
قاسمیان درباره نزدیکی محوریت موضوعی رویداد «برکت دیدار» با رویداد دیگری که سالهای گذشته تحت عنوان لباس عاشورایی برگزار شده بود، گفت: در رویداد لباس عاشورایی طراحی لباسهای عاشورایی مد نظر بود و تولیدکنندگان در آن حضور نداشتند، اما حالا پای تولیدکنندگان به میان آمده است و بخش درخورتوجهی از شرکتکنندگان تولیدکننده هستند.
در ادامه این نشست دبیر کمیته اجرایی این رویداد هم در سخنانی با بیان اینکه این رویداد مبتنی بر زنجیره ارزش پوشاک تدوین شده است، گفت: برای برگزاری رویدادهای تخصصی مرتبط با موضوع مدلسازی انجام دادیم و امیدواریم که این امر موجب ضریبدهی به مدهای عفیفانه شود.
مهدیه هاشمزاده با اشاره به طراحیهای ارسال شده به این رویداد درباره تنوع میان آنها افزود: در طراحیهای صورت گرفته صرفا لباس بلند و عبا مد نظر نبود و شومیز و تونیک شلوار هم طراحی شده است.
دبیر کمیته اجرایی این رویداد افزود: دو خانم و یک آقا داور این رویداد هستند و داوری آثار نیز انجام شده است. حدود ۵۰۰ طرح به دست ما رسید که ۲۰۰ طرح رد شد. با توجه به این حدود ۳۰۰ طرح در این رویداد به نمایش گذاشته میشود.
«رویداد برکت دیدار» از ۳ تا ۵ تیر از ساعت ۱۱ تا ۲۰:۳۰ در هتل هما برگزار خواهد شد.