معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز گفت: طرح مطالعات جامع حملونقل و ترافیک کلانشهر شیراز در نشست شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور تصویب شد.
شهدوست شیرازی گفت: در این طرح با توجه به ازدحام و افزایش تراکم ترافیک، با در نظر گرفتن تغییرات پارامترهای اقتصادی- اجتماعی و برداشت اطلاعات مربوط به عرضه و تقاضا، وضعیت حملونقل و مشکلات ترافیکی شهر شیراز تا افق زمانی ۱۴۰۹ پیشبینی و راهکارهایی در جهت رفع معضلات موجود و ارتقای ایمنی شهری ارائه شده است.
او افزود: این برنامه تحقیقاتی بهعنوان نقشه راه معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز همه بایدها و نبایدها، الزامات ترافیکی و روشهای اجرایی موفق را در ۶ محور تدوین و در خود گنجانده است.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز ادامه داد: در برنامه مذکور نیازهای شهری از جمله حملونقل غیرموتوری، حملونقل همگانی یکپارچه، شبکههای معابر، پارکینگ، پایانههای برون شهری، مدیریت تقاضای سفر مطرح و راهکارهای رفع مشکلات موجود مطرح شده است.
شهدوست شیرازی همچنین با اشاره به انجام مطالعات تفصیلی حملونقل همگانی و امکانسنجی خطوط ریلی به منظور پیادهسازی نتایج طرح جامع حملونقل و ترافیک شهر شیراز تصریح کرد: در روند تدوین و تصویب مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک شهر شیراز، قرارداد مطالعات تفصیلی حملونقل همگانی و امکانسنجی خطوط ریلی (مطابق با ضابطه ۷۷۷ سازمان برنامه و بودجه کشور) بهعنوان مطالعات تفصیلی و با هدف تدقیق کریدورهای انبوه بر کلانشهر شیراز شامل: مترو، بی آر تی، و ... در اسفند ماه ۱۴۰۱ منقعد شد و تا پایان امسال نهایی خواهد شد.
او اضافه کرد: مطالعات تفصیلی حملونقل همگانی و امکانسنجی خطوط ریلی به منظور عملیاتی شدن نتایج طرح جامع حملوقل و ترافیک شهر شیراز که به عنوان یک سند فرادست حملونقل شهری است، در معاونت حملونقل و ترافیک در حال پیگیری است و این مطالعه در مقیاسی کوچکتر از طرح مطالعات جامع به طراحی سیستم یکپارچه حملونقل عمومی کلانشهر شیراز میپردازد.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز هدف از تدوین و تصویب طرح مذکور را توسعه مناسب حملونقل شهر با محوریت حملونقل همگانی و تامین رضایتمندی شهروندان عنوان کرد.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز گفت: تدوین مطالعات جامع حملونقل و ترافیک شهر شیراز از سال ۱۳۸۳ آغاز شد و با توجه به مشکلات پیش رو تأیید نهایی وزارت کشور و شورای عالی هماهنگی ترافیک را دریافت نکرد، پس از آن در ابتدای سال ۱۴۰۱ با همکاری دانشگاه علم و صنعت ایران با برگزاری ۷۸ جلسه فشرده با کارشناسان، مشاوران، ادارات و سازمانهای مرتبط، سرانجام در ۱۸۷مین جلسه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور موفق به دریافت مُصوبه نهایی شد.