رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه گفت: پنجره واحد خدمات الکترونیک قضایی نقش مهمی در کاهش مراجعات حضوری به مراجع قضایی داشته است.
مردم برای اطلاع از وضع پرونده با مراجعه به درگاه خدمات قضایی من یا همان پنجره واحد خدمات الکترونیک قضایی به نشانی my.adliran.ir و وارد کردن کد ملی و رمز شخصی که با ثبت نام و احراز هویت در «ثنا» برایشان پیامک شده، میتوانند وارد صفحه شخصی شان در عدل ایران شوند. سپس با کلیک روی «اطلاعرسانی پرونده» به این سامانه دسترسی پیدا کنند. در این سامانه همه پروندههای مختومه شده و نشده را میتوان مشاهده کرد. همچنین این امکان وجود دارد که جستجو را براساس شماره پرونده، تاریخ صدور و شعبه با ترتیب نزولی یا صعودی انجام داد.
مردم علاوه بر این، میتوانند جدولی را که شامل فهرست پروندههای ارائهشده و اطلاعاتی، مانند شماره پرونده، ردیف فرعی و شعبه مورد نظر است، در صورت تمایل چاپ کنند. همچنین لینکی در سامانه اطلاعرسانی پرونده دیده میشود که اگر اطلاعات پرونده بهروز نشده یا وجود نداشته باشد، میتوانید روی آن کلیک کنید تا خطای مورد نظر را گزارش کنید.
محمد کاظمی فرد رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با بیان اینکه در سند تحول قضایی بر ارائه راهکارهایی که بتوان خدمات آسان و رایگان به مردم ارائه داد تاکید شده است گفت: یکی از خدماتی که قوه قضائیه برای اجرای سند تحول قضایی انجام داده است پنجره واحد خدمات الکترونیک قضایی است. در سند تحول قضایی بر یکپارچگی ارائه خدمات و جلوگیری از سردرگمی مردم تاکید شده است. مردم با ورود به این سامانه و از طریق کد ثنا و به صورت پیامک میتوانند از خدمات الکترونیک قضایی که در حال حاضر ۲۸ مورد را شامل میشود استفاده کنند.
محمد کاظمی فرد در ادامه با اشاره به اینکه در پنجره واحد خدمات الکترونیک قضایی خدمات گوناگونی وجود دارد و این خدمات توسعه مییابد تاکید کرد: این خدمات باعث شده است شکل جدیدی از عرضه خدمات به مردم شکل بگیرد. پنجرهای که در آن سادگی و سهولت و دسترسی راحت و آسان به خدمات مورد توجه قرار گرفته است و خوشبختانه با استقبال خوب مردم از این پنجره مواجه هستیم.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در ادامه با عنوان اینکه یکی از خدماتی که در پنجره واحد خدمات الکترونیک قضایی قرار دارد سامانه اطلاع رسانی پرونده است اظهار کرد:این سامانه نقش مهمی در کاهش مراجعات حضوری به مراجع قضایی داشته است. ضمن اینکه فرد در هر ساعت از شبانه روز میتواند به پرونده دسترسی داشته باشد. صرفه جویی در وقت و زمان و از بین رفتن محدودیتهای جغرافیایی از دیگر مزایای استفاده از این سامانه است.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با بیان اینکه سامانه اطلاع رسانی پرونده یکی از پرکاربردترین خدماتی است که مردم در پنجره واحد خدمات الکترونیک قضایی از آن استفاده میکنند و بزودی خدمات در پنجره واحد توسعه پیدا میکند گفت:امروزه بسیاری از مردم با یک گوشی همراه مجهز به اینترنت میتوانند در محدوده جغرافیایی به خدمات قوه قضائیه دسترسی داشته باشند و این همان موضوعی است که ما آن را دنبال میکنیم یعنی عرضه خدمات آسان قضایی به شکلی که فرد به راحتی و سهولت بتواند به خدمات قضایی دسترسی داشته باشد.