تنظیم گران اتحادیه اروپا از احتمال اینکه گوگل ممکن است مجبور شود بخشی از کسب و کار پرسود فناوری تبلیغاتی خود را بفروشد تا نگرانیهای مربوط به اقدامات ضدرقابتی را برطرف کند، خبر دادند.
کمیسیون اروپا دو سال پس از شروع تحقیقات در مورد رفتارهایی مانند طرفداری از خدمات تبلیغاتی خود، که میتواند منجر به جریمه تا ۱۰ درصد از گردش مالی سالانه جهانی گوگل شود، اتهامات خود را در بیانیهای اعتراضی به گوگل اعلام کرد.
در این برخورد اخیر با تنظیمکنندهها، ریسکها برای گوگل بیشتر است، زیرا مربوط به بزرگترین بخش پولساز این شرکت میشود. کسب و کار تبلیغاتی که ۷۹ درصد از کل درآمد سال گذشته را به خود اختصاص داده است. درآمد تبلیغاتی این شرکت در سال ۲۰۲۲، از جمله خدمات جستجو، جی میل، گوگل پلی، نقشههای گوگل، تبلیغات یوتیوب، گوگل اد منیجر، ادموب و ادسنس، بالغ بر ۲۲۴.۵ میلیارد دلار بوده است.
گوگل چند ماه فرصت دارد تا به این اتهام پاسخ دهد. همچنین میتواند قبل از صدور تصمیم اتحادیه اروپا در فرآیندی که ممکن است یک سال یا بیشتر طول بکشد، در مقابل مقامات ارشد ضدانحضار کمیسیون و همتایان ملی آنها درخواست جلسه غیرعلنی کند. این شرکت همچنین به طور بالقوه میتواند با ارائه راه حلهای قویتر از آنچه قبلا پیشنهاد شده بود، تسویه حساب کند.
مارگرت وستاگر، رئیس ضدانحصار اتحادیه اروپا گفت: ممکن است گوگل مجبور شود بخشی از کسبوکار تبلیغاتی خود را بفروشد، زیرا بعید است که یک درمان رفتاری در متوقف کردن شیوههای ضدرقابتی موثر باشد. او گفت: برای مثال، گوگل میتواند ابزارهای فروش خود، DFP و AdX را واگذار کند. با انجام این کار، ما به تضاد منافع پایان میدهیم.
گوگل اعلام کرد که با اتهامات کمیسیون مخالف است. دن تیلور، معاون تبلیغات جهانی گوگل گفت: تحقیقات کمیسیون اروپا بر جنبه محدودی از تجارت تبلیغاتی ما متمرکز است و جدید نیست. ما با دیدگاه آنها مخالفیم. تحقیقات در مورد معرفی مجموعه ابزارهای جعبه ایمنی حریم خصوصی گوگل برای مسدود کردن کوکیهای شخص ثالث در مرورگر کروم و برنامه آن برای توقف در دسترس قرار دادن شناسه تبلیغاتی برای اشخاص ثالث در تلفنهای هوشمند اندرویدی توسط گوگل ادامه خواهد یافت.
او گفت که اتحادیه اروپا از نزدیک با مقامات رقابت در آمریکا و انگلیس همکاری کرده است.
شورای ناشران اروپا که سال گذشته شکایتی را به کمیسیون ارائه کرد، از این اتهام استقبال کرد.
کمیسیون اروپا گفت که گوگل از خدمات فناوری تبلیغات نمایش برخط خود به ضرر ارائه دهندگان خدمات فناوری تبلیغات، تبلیغ کنندگان و ناشران برخط حمایت میکند.
به گفته شرکت تحقیقاتی اینسایدر اینتلیجنس، گوگل سکوی غالب تبلیغات دیجیتالی در جهان با ۲۸ درصد سهم بازار از درآمد تبلیغات جهانی است.
یک منبع آگاه گفت که گوگل سه ماه پس از آغاز تحقیقات به دنبال حل و فصل این پرونده بود، اما قانونگذاران از سرعت کند و فقدان امتیازات اساسی ناامید شدند.