یک کارشناس صنعت خودرو گفت: امروزه اختلاف قیمت خودرو میان کارخانه و بازار چشمگیر است که یکی از عوامل آن قیمت گذاری دستوری است.
آقای کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به اثرات قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو , گفت: خودروسازان داخلی به دلیل شرایط خاصی که در حوزه کسب و کار، واردات خودرو و ممنوعیت آن داشتند انحصاری شناخته شدند بنابراین بحث قیمت گذاری دستوری مطرح شد؛ یعنی بازار خودرو انحصاری شناخته شد و شورای رقابت خود را مکلف دانست به این بازار ورود کند و قیمت گذاری دستوری را بر تولیدات شرکتهای داخلی اعمال کند.
وی ادامه داد: صرف نظر از اینکه این قیمت گذاری دستوری چقدر میتواند به محیط کسب و کار شرکتهای خودروساز آسیب بزند, آنچه که مورد نقد مردم بود به قیمت خودرو در بازار بر میگردد؛ در حالی که قیمت خودرو در شرکتهای خودروساز با یک نرخ ثابت حرکت میکند، هر بار درصدی به آن اضافه میشود، مورد انتقاد نهادها و مردم قرار میگیرد در حالی که همین قیمت گذاری دستوری باعث شده اختلاف قیمتی بین کارخانه و بازار ایجاد شود و همین اختلاف قیمت برای فروش خودروسازها رانت ایجاد کند. هر چند سیاستگذار سعی کرده احتمال وقوع این رانت از راههای مختلف مانند ثبت نام در سامانه یا موضوع قرعه کشی کاهش دهد.
این کارشناس صنعت خودرو گفت: در قیمت گذاری دستوری بحث نرخ ارز و نرخ تورم تاثیر گذار است، نرخهایی که ثابت نیستند به همین دلیل همواره تولید کننده از قیمت گذاری دستوری متضرر میشود؛ همین نکته باعث شده که اکنون رقمهای کلانی مانند ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته خودروسازان در سال مالی گذشته باشد.
کریمی سنجری قیمت گذاری دستوری در دنیا را تجربه ناموفقی دانست و افزود: صرفا در کشورمان به دلیل اینکه از بازار انحصاری برخوردار هستیم از این سیاست استفاده میکنیم. این قیمت گذاری دستوری تاثیر کمی روی قیمت خودرو در بازار دارد چرا که قیمت خودرو در بازار اصولا تحت تاثیر نرخ ارز یا شاخصهای اقتصادی مانند تورم است یعنی وقتی نرخ ارز افزایش مییابد قیمت خودرو در بازار هم افزایش پیدا میکند.
وی اضافه کرد: وقتی عرضه خودرو به بازار در مقایسه با آنچه تقاضا عنوان میکنیم اختلاف داشته باشد, فشار تقاضا باعث میشود قیمت خودرو افزایش یابد؛ البته یک افزایش قیمت ناشی از تورم و نرخ ارز هم داریم.
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به راهکار ساماندهی صنعت خودرو گفت: آزادسازی واردات در کنار تولیدات داخلی هم میتواند یک فضای رقابتی برای بازار ایجاد کند و هم اینکه دیگر ضرورتی برای قیمت گذاری دستوری نیست.