به گفته یک منبع آگاه تنظیم گران ضدانحصار اتحادیه اروپا ممکن است به گوگل دستور دهند تا بخشی از تجارت فناوری تبلیغاتی خود را بفروشد.
به گفته این منبع آگاه، کمیسیون اروپا، ناظر اصلی ضدانحصار اتحادیه اروپا، میتواند تا روز چهارشنبه شکایتی رسمی علیه گوگل صادر و تلاشهای فراآتلانتیک برای کاهش تسلط این غول فناوری در تبلیغات دیجیتال را تشدید کند.
در سال ۲۰۲۲، کمیسیون، تحقیقاتی را در مورد حضور گسترده گوگل در تقریبا تمام سطوح زنجیره تامین برای تبلیغات نمایشی برخط آغاز کرد و در مورد موقعیت غالب این شرکت ابراز نگرانی کرد.
دستورات جدایی از سوی مجری رقابت اتحادیه اروپا نادر است. این منبع گفت: با این حال، ناامیدی پس از شکست گوگل در رفع نگرانیهای رقابتی افزایش یافته است.
کمیسیون و گوگل بلافاصله به درخواست رویترز برای اظهار نظر پاسخ ندادند.
به گفته شرکت تحقیقاتی اینساید اینتلیجنس (Insider Intelligence)، گوگل با ۲۸ درصد سهم بازار از درآمد تبلیغات جهانی، غالبترین سکوی تبلیغات دیجیتال در جهان است. فروش تبلیغات در سه ماهه اول نسبت به سال قبل به ۵۴.۵۵ میلیارد دلار کاهش یافت، اما از آنچه تحلیلگران انتظار داشتند پیشی گرفت. مجموع درآمد آلفابت، شرکت مادر گوگل در این دوره به ۶۹.۷۹ میلیارد دلار رسید.
تسلط گوگل در تبلیغات برخط در چند سال گذشته به طور فزایندهای مورد سوال قرار گرفته است. شکایات رقبا در مورد اقدامات ضدرقابتی ادعایی آن منجر به تحقیقات ضدانحصار در قارههای مختلف در مورد اقدامات این شرکت شده است.
در اوایل سال جاری میلادی، آمریکا یک شکایت فناوری تبلیغاتی علیه گوگل به راه انداخت و خواستار فروش مجموعه مدیریت تبلیغات خود شد و استدلال کرد که غول جستجو به طور غیرقانونی از تسلط خود بر تبلیغات برخط سواستفاده کرده است. گوگل، اما هرگونه تخلف را رد کرده است.
این اقدام احتمالی اتحادیه اروپا اولین بار در روز دوشنبه توسط وال استریت ژورنال گزارش شد.