وزیر آموزش و پرورش گفت: ظرفیت رسانه ملی در گفتمان سازی برنامه تحول نظام تعلیم و تربیت نقش مهمی است و باید رسانهها در وظیفه تمدن سازی آموزش و پرورش یاریگر نظام تعلیم و تربیت باشند.
صحرایی با بیان اینکه همه طرحهای مختلف در حال اجرا، در آموزش و پرورش باید نسبت خود را با برنامهریزی آموزشی روشن کنند افزود: در برنامه ریزی درسی، نیازسنجی استاندارد لازم است تا نظام سنجش و آموزش با هم مرتبط شود.
وی با تایید طرح تحولی پیش روی سازمان پژوهش اضافه کرد: باید سازمان پژوهش ویژگیهای هر مقطع تحصیلی را بسنجد تا بتواند در پایان هر سه سال تحصیلی بگوید که دانش آموز ما از کجا به کجا رسیده است.
صحرایی با اشاره به اینکه سازمان پژوهش بهرهبردار اصلی آزمونهای نهایی است افزود: باید نقش سازمان پژوهش در برگزاری امتحانات نهایی پررنگتر شده و به عنوان مؤلف کتابهای درسی، نتایج امتحانات نهایی را با اهداف کتابهای درسی مورد سنجش و مطابقت قرار دهد.
وزیر آموزش و پرورش یاد آور شد: مسئله آموزش دو زبانگی و بومی سازی کتابهای درسی یک مسئله علمی است و ما در کشور دانش کافی در این موضوع داریم و باید این موضوع با جدیت پیگیری شود. در این زمینه نگاه زیست بومی میتواند رمز موفقیت ما در آموزش و پرورش باشد.