معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست گفت: بخش قابل توجهی از نشانیهایی که روی مرسولات درج میشود دقیق نیست.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از دفتر ارتباطات و امور بین الملل شرکت ملی پست، محمد احمدی افزود: متاسفانه ارتباط ما با سامانه کارت سوخت بر اساس وب سرویس و به صورت بر خط نیست و نشانی ابرازی متقاضیان با بانک نشانی استاندارد منطبق نمیشود، از سویی با نقل و انتقال خودرو، نشانی مالکین جدید جایگزین نمیشود.
وی اضافه کرد: عامل دیگری هم به ویژه در پایان سال گذشته و ابتدای امسال مشکل توزیع کارت سوخت را تشدید کرد، وقتی فاصله ثبت درخواست و تولید کارت زیاد میشود، احتمال نقل و انتقال وسیله نقلیه، جابجایی و تغییر نشانی افراد بیشتر خواهد شد که در کنار اشکالات مطرح شده در درج نشانی صحیح، مشکلات توزیع را بیشتر کرده است.
احمدی گفت: باوجود اینکه همکاران ما در شرکت ملی پست، دو بار به نشانی متقاضیان مراجعه میکنند، به دلیل نبود امکان توزیع مرسولات حاوی کارت سوخت در نشانی، از سازوکار «باجههای معطله» برای نگهداری مرسولات در دفاتر منطقهای و تحویل آنها در صورت مراجعه حضوری گیرندگان استفاده میشود که به دلیل نبود اطلاعرسانی مناسب به متقاصیان، هزینههای مضاعفی را به شرکت ملی پست تحمیل میکند.
معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست با بیان این نکته که موضوع دریافت هزینههای کارت در نشانی گیرندگان، علاوه بر افزایش زمان و طولانی شدن فرایند توزیع، ایجاد صف در باجه معطله و نارضایتی مشتریان را در پی دارد، گفت: اگر هزینهها به صورت پیشدریافت اخذ شود، متقاضیان هم انگیزه بیشتری برای پیگیری و دریافت کارتهایشان دارند. اما باوجود خواست ما و تلاشها و پیگیریهایی که انجام شده، تا کنون موضوع پیشدریافت هزینهها در هنگام ثبت نام خودروهای نوشماره یا درخواست صدور کارت المثنی در دفاتر پلیس + ۱۰ حل نشده است.
احمدی ادامه داد: از سال گذشته جلسات متعددی را با مدیران طرح کارت هوشمند سوخت و دیگر مجموعههای ذیربط داشتیم و برای بهبود خدمات رسانی به متقاضیان کارت سوخت چند موضوع کلیدی مطرح شده است.
وی افزود: اولین موضوع بصورت موکد مساله اصلاح نشانیهاست. ما در خصوص مرسولات حاوی کارت سوخت تاکیدمان این بوده که ممکن است افرادی دوست نداشته باشند آدرسهای واقعی خود را اعلام کنند، این در حالی است که شرکت ملی پست سرویس احراز هویت مکانی افراد را به عنوان یک خدمت کاربردی و حائز اهمیت برای احراز محل سکونت افراد، توسعه داده است که اتفاقاً برای مسالهای مثل کارت سوخت به دلیل مسائل مرتبط با قاچاق سوخت میتواند اهمیت بسزایی داشته باشد. ارتباط وبسرویسی بین سامانهها به منظور ایجاد امکان تبادل اطلاعات و جلوگیری از وقفههای کاری، موضوع حائز اهمیت دیگری است که در جلسات مشترک مطرح شده است. این موضوع کمک میکند که ارائه سرویس را راحتتر مدیریت کنیم. به عنوان مثال به دلیل دسترسی نداشتن پست به شماره تلفن متقاضیان، امکان ارسال پیامک به افرادی که مرسولاتشان در باجههای معطله است، وجود ندارد. از سویی به دلیل نبود ارتباط سیستمی، درخواست ارسال پیامک از شرکت پخش و پالایش هم به صورت فیزیکی بسیار زمانبر است.
وی همچنین اظهار داشت: در سال ۱۴۰۱ تقریبا ۳ میلیون و ۶۳۰ هزار کارت و از ابتدای سال حدود ۴۰۰ هزار مرسوله حاوی کارت سوخت به پست تحویل داده شده که نزدیک به ۴۰ درصد از این کارتها فقط در دو ماه بهمن و اسفند بوده و در حال حاضر کمتر از ۱۰ درصد کارتها در باجههای معطله پست است که عمده آن به دلیل نقص نشانی و تغییر نشانی گیرندگان است.