رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: برای توسعه بازارهای صادراتی شرکتهای دانش بنیان درحال حاضر صندوق نوآوری از حضور این شرکتها در ۲۶۰ نمایشگاه داخلی و ۳۱۵ نمایشگاه خارجی به صورت بلاعوض حمایت میکند.
وی در این بازدید همچنین با مدیران این شرکتهای دانش بنیان گفتگو و دستورات لازم را برای تسهیل امور این شرکتها صادر کرد.
در حاشیه این بازدید دکتر خیاطیان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امروز نفوذ فناوری و نوآوری در فعالیتهای مالی، یکی از مظاهر توانایی شرکتهای دانشبنیان است، گفت: تاثیری که امروز محصولات فناورانه شرکتهای دانشبنیان بر صنعت مالی کشور گذاشته، به حدی رسیده است که مردم به خوبی آن را لمس کردهاند. برای نمونه فعالیت بانکداری الکترونیک و بیمه به کمک ابزار دانشبنیان اتفاقی است که توانسته فعالیت مردم در شبکه بانکی و بیمهای کشور را تسهیل کند.
وی در ادامه صنعت مالی را بسیار بزرگ و شناخته شده در دنیا توصیف کرد و افزود: امروز نفوذ فناوری در این صنعت سبب کاهش هزینهها، افزایش دقت و در یک کلام باعث افزایش بسیار بالای بهرهوری شده و از سوی دیگر شفافیت بالایی که نفوذ فناوری در فرآیندهای مالی پدید آورده، اقبال بسیاری از کشورها به حوزه «فناوریهای مالی» را موجب شده است.
رییس صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید کرد: در کشور ما هم این استقبال به صورت گسترده شکل گرفته است و روز به روز شاهد توسعه نوآوری در صنعت مالی کشور هستیم و الحق باید گفت که فناوریهای پیشرفتهای در این حوزه به عرصه ظهور رسیدهاند. یک مثال خیلی ساده در این زمینه موضوع احراز هویت است که با استفاده از هوش مصنوعی در کشور انجام میشود. امروزه برای احراز هویت دیگر نیاز به حضور فیزیکی افراد نیست و این کار به صورت غیر حضوری در مراکزی مانند بازار سرمایه و بانکها انجام میشود.
خیاطیان همچنین با اشاره به بازدید خود از توانمندیهای شرکتهای دانش بنیان در پاویون صندوق نوآوری در نمایشگاه بینالمللی صنعت مالی، تصریح کرد: شرکتهای دانشبنیان حاضر در نمایشگاه صنعت مالی توانستهاند وارد همکاریهای جدی با سرمایهگذاران خارجی شوند. این مسئله حاکی از توان بالا و استعداد دانشبنیانهای ایرانی برای حضور در بازارهای جهانی است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه یکی از برنامههای صندوق نوآوری و شکوفایی برای توسعه بازارهای صادراتی شرکتهای دانشبنیان، حمایت از حضور این شرکتها در نمایشگاههای داخلی و خارجی است، گفت: در این زمینه ما تلاش میکنیم که زمینهای فراهم کنیم که شرکتهای دانشبنیان بتوانند محصول خود را معرفی و مشتریان خود را پیدا کنند. ما این فرایند را با انواع حمایتها هموار میکنیم که یکی از آنها حمایت بلاعوض از دانشبنیانها برای حضور در نمایشگاههای داخلی و خارجی است.