طرح جایگزین کردن کارتهای سوخت با کارتهای بانکی مزیتهایی مانند صرفه جویی در وقت و هزینهها را به دنبال دارد، اما اجرای آن متوقف شده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، بیش از ۱۳ سال از انتشار نخستین خبر درباره یک طرح آزمایشی برای اتصال کارتهای بانکی به کارتهای هوشمند سوخت، در حضور معاون اول رئیس جمهور وقت میگذرد.
هدف از اجرای این طرح، پرداخت الکترونیک بهای سوخت و تجمیع کارتها بود تا افراد برای سوختگیری، نیازی به کارت بانکی نداشته باشند.
پس از تحریم واردات تراشه موجود در کارتهای هوشمند سوخت، مقرر شد به جای اتصال کارتهای بانکی به کارتهای سوخت، کارتهای سوخت به کارتهای بانکی متصل شوند.
آقای محمدجواد آذری جهرمی وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات، پنجم آذر ۱۳۹۷ در این باره گفته بود: این طرح فقط بابت صدور کارت، ۳۳۰ میلیارد تومان صرفه جویی در پی خواهد داشت، اما به گفته دبیر اجرایی شورای فناوری اطلاعات در آن زمان، شفاف نبودن فرآیندها و انحصارطلبی یک بانک، این طرح را متوقف کرد.
این در حالی است که کارشناسان حوزه انرژی مانند آقای مصطفی سعیدی میگویند: استفاده از کارتهای بانکی به جای کارتهای هوشمند سوخت، صرفه جویی در وقت و هزینهها را به دنبال دارد.
مسئولان وزارت نفت هم اعلام میکنند که زیرساختهای نرم افزاری را فراهم کرده اند؛ آقای محمد شکیبازاد رئیس امور کارت هوشمند سوخت گفته، در فرآیند اول، کارت بانکی و پلاک به هم الصاق میشوند و در فرآیند بعدی، کارت بانکی داخل دستگاه کارتخوان کشیده میشود و امکان استفاده از سهمیه سوخت به وجود میآید.
بیشتر بخوانید:
با این وجود، آقای جلیل سالاری معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآوردههای نفتی میگوید که برای اجرای این کار، نیاز به دریافت اطلاعاتی از یک دستگاه اجرایی دیگر وجود دارد؛ به گفته او، اطلاعات خودرو در اختیار پلیس راهور است که باید در سامانه وزارت نفت بارگذاری شود تا بتوانند زمینه تلفیق کارتهای بانکی و کارتهای سوخت را ایجاد کنند.
موضوعی که سردار هادیانفر رئیس پلیس راهور به آن، اینطور پاسخ میدهد: شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی تاکنون هم که کارت سوخت صادر میکرده، اطلاعات مورد نیاز را از پلیس میگرفته؛ وزارت نفت در تامین تراشه کارت سوخت مشکل دارد که باید فرآیندها را تغییر دهد واین مشکلات، بیشتر به وزارت نفت و شرکت پخش فرآوردههای نفتی بر میگردد.
طبق اعلام شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، جایگزینی کارتهای سوخت با کارتهای بانکی میتواند نظارت بر توزیع سوخت با هدف جلوگیری از قاچاق را افزایش دهد.
گزارش از رقیه هویدا - خبرنگار گروه انرژی خبرگزاری صدوسیما