مدیر کل مدیریت انرژی و امور مشتریان شرکت توانیر با حضور در برنامه سلام خبرنگار از آغاز اجرای طرح مدیریت مصرف انرژی تا نیمه شهریور خبر داد و گفت: با ادارات متخلف برخورد میشود.
خانم حاجی پور مجری: کارمندان ساعت ۶ صبح سرکار حضور پیدا کنند این مصوبه دولت است که باید اجرا شود تا نیمه شهریورماه، بگویید معیار الگوی مصرف ادارهها چطور محاسبه میشود و کدام ادارهها از نظر شما پرمصرف هستند؟
آقای عبدالامیر یاقوتی مدیرکل مدیریت انرژی و امور مشتریان شرکت توانیر: در مصوبه اعلام شده، ملاکی برای الگوی صحیح مصرف کردن قرار گرفته که برمی گردد به سوابق مصرف آن واحد و آن اداره، در واقع معیارمان سال ۱۴۰۰ است، نسبت به سال ۱۴۰۰ شرکتها موظفند ۳۰ درصد مصرف خودشان را در ساعات اداری کاهش بدهند.
خانم حاجی پور مجری: معیارشان ۱۴۰۰ است یا ۱۴۰۱؟
آقای عبدالامیر یاقوتی مدیرکل مدیریت انرژی و امور مشتریان شرکت توانیر: نسبت به سال ۱۴۰۰ است البته در سال ۱۴۰۱ هم این مصوبه وجود داشت، ولی نسبت به سال ۱۴۰۰ سنجیده میشود، امسال هم نسبت به سال ۱۴۰۰ مدنظر است، که در ساعات اداری مصرف را کاهش بدهند، فرض کنید اگر صبح بار واحدی ۱۰ واحد بوده در بعدازظهر و ساعتهای غیراداری این را بتوانیم ۶۰ درصد کاهش بدهد حداقل و به ۴۰ درصد برساندش، یعنی دو تا بحث دارد یکی در زمانهای ساعتهای اداری است یکی بعد از ساعت اداری که این اتفاق بیفتد که البته اینها دو تا عدد است، ولی خیلی ویژگی پشت این کارهایی است باید اتفاق بیفتد، که این مفاهیم مطرح بشود که برمی گردد به مولفههای مصرف در ادارات مان چیست و این سی درصد و شصت درصد چطور محقق خواهد شد و چه اقداماتی باید انجام بگیرد که این اتفاق بوجود بیاد.
خانم حاجی پور مجری: الان سازمانها و نهادهای پرمصرف کدامند که بالاخره با این اتفاقاتی که افتاده و با اجرایی شدن این مصوبه میتواند کمک بکند صرفه جویی مصرفی که میکنند؟
آقای عبدالامیر یاقوتی مدیر کل مدیریت انرژی و امور مشتریان شرکت توانیر: طبیعتا خیلی از دستگاههایی که ساختمانهای قدیمی هستند، جدای از این که در تکنولوژی ساختمان ها، فرم رفتارهای خود پرسنل است که تاثیر دارد، رفتارهای کسی که به عنوان مدیر انرژی آن اداره است، همان کارهای نظارتی بر میزان مصرف برق است، بر هر چیزی که نظارتی وجود داشته باشد، طبیعتا با خیلی از راهکارهای ساده قابلیت بهینه سازی و کم کردن و درست مصرف کردن آن بوجود میآید.
خیلی از وقتها مشاهده میکنیم که بعد از ساعت اداری هم لامپها روشن بوده، بعضی وقتها دستگاههای کامپیوتر روشن است، بعضی وقتها سیستمهای سرمایشی ادامه پیدا میکند، خیلی از زمانهای گذشته شاید برای یک اتاق دو اتاق نظارت بر این موارد وجود داشت که عموما موجب میشود مصرف کاهش پیدا کند و ۳۰ درصدی که مدنظرمان است به سرعت اتفاق بیفتد، ولی بعضی از اقدامات است که طبیعتا هزینه بر است در فازهای بعد قرار میگیرد، ساختمانها متناسب با نیاز طراحی بشود بحث ایزولاسیون است.
خانم حاجی پور مجری: به صورت مشخص پرسیدم که کدام یک از مشترکان اداریتان پرمصرف بودند که الان باتوجه به این مصوبه و صرفه جویی احتمالی که میکنند، بتوانند در کاهش مصرف موثر باشند؟
آقای عبدالامیر یاقوتی مدیر کل مدیریت انرژی و امور مشتریان شرکت توانیر: نمیشود در مورد مشترک خاصی صحبت کرد، چون این ویژگی وجود ندارد که یا ۳۰ درصد کم کردند یا ۳۰ درصد کم نکردند همه مشترکین ملزم هستند و با تجهیزات هوشمندی که داریم باید این اتفاق بیافتد.
خانم حاجی پور مجری: چطور برخورد میکنید؟
آقای عبدالامیر یاقوتی مدیر کل مدیریت انرژی و امور مشتریان شرکت توانیر: تجهیزات هوشمندمان بیشتر، ادارات هدف قرار گرفته، به عنوان این که بتوانیم یک بهینه سازی مصرف را از درون انجام بدهیم که تاثیر عمومی هم میتواند روی شرایط اجتماعی داشته باشد، تجهیزات هوشمندمان متناسب با همان کنتورهای برق مان است که قابلیت پایش دارند یعنی اطلاعات به صورت آنلاین و برخط در اختیار مراکز پایش مان قرار میگیرند و متناسب با آن سقفی که اعلام شده، که در واقع زمانهایی که باید کم کنند چه در ساعات اداری چه بعد از ساعات اداری.
خانم حاجی پور مجری: اگر رعایت نکنند چه برخوردی میکنید؟
آقای عبدالامیر یاقوتی مدیر کل مدیریت انرژی و امور مشتریان شرکت توانیر: ابتدا اخطار و بعد قطع کردن، البته میگویم محدود کردن است یعنی به صورت اتوماتیک وار این اتفاق میافتد، یعنی اگر رعایت نکنند بعد از یک زمانی خود به خود فرمان قطع صادر میشود و کسی لازم نیست آن جا مراجعه کند و قطع کند.
تجربه موفقی هم سال گذشته در حوزههایی داشتیم که شاید بارزترین حوزه اش حوزه بانک هایمان بودند، که خیلی خوب همکاری کردند و تقریبا با آن فرهنگ سازی که شد میتوانیم بگویم در ماه آخر گرم سال گذشته خیلی از بانکها در شرایط معمولی قرار میگرفتند، چون فضاهای بزرگی و هم تعداد زیادی واحد بودند و هم این که آدمهای زیادی در این فضا رفت و آمد میکردند که میتوانست تاثیرگذار باشد بانکها به عنوان یک تجربه موفق مان مثال زدنی است.
خانم حاجی پور مجری: پر مصرف تان کدام سازمان است؟
آقای عبدالامیر یاقوتی مدیر کل مدیریت انرژی و امور مشتریان شرکت توانیر: شاید نظرتان این است که بگویم صدا و سیما، طبیعتا لیست سازمانها را هر هفته موظفیم مطابق با بخش نامهای که وجود دارد اعلام کنیم برای تصمیم گیری.
خانم حاجی پور مجری: الان احصاء کردیم که در حال حاضر کدامها پرمصرفند که بعدش مجددا که دارید ارزیابی میکنید بتوانید در ارزیابی مجددتان ببنید کدامها الگو را رعایت کردند در ارزیابی فعلی تان وضعیت چگونه است؟
آقای عبدالامیر یاقوتی مدیر کل مدیریت انرژی و امور مشتریان شرکت توانیر: در سال کنونی مهمترین مولفهای که تاثیرگذار روی مصرف است سرمایش است و سرمایش هنوز به آن حدی که باید وارد مدار شود وارد نشده.
خانم حاجی پور مجری: یعنی الان سازمان پرمصرف نداریم؟
آقای عبدالامیر یاقوتی مدیر کل مدیریت انرژی و امور مشتریان شرکت توانیر: الان میشود گفت در این شرایطی که وجود دارد هنوز به آن حدی نرسیدیم که مثل دوره تیرماه مان و شرایط سخت مردادمان، ولی برای این که بتوانیم الگوها را رعایت کنیم طبیعتا باید از همین الان فرهنگ سازی کنیم اقداماتی که قبل از این تغییر ساعت که به عنوان پیش درآمدی برای مدیریت مصرف باشد اطلاع رسانی نسبت به سطح الگوها به ادارات انجام داده شده میزان مصرف شان مشخص شده تخطی شان نسبت به سال گذشته بوده بتوانند میزان مصرف شان را به صورت برخط و آنلاین مشاهده بکنند و ببینند که از بار خودشان
خانم حاجی پور مجری: الان از همان حد متوسطی که درنظر گرفتید برای میزان مصرف ادارهها هیچ سازمان و نهادی را نداریم که در حال حاضر بالاتر از سطح متوسطی که درنظر گرفتید باشد یا کارهای پیشگیری؟
آقای عبدالامیر یاقوتی مدیر کل مدیریت انرژی و امور مشتریان شرکت توانیر: به طور کامل نباید این حرف را بزنم
خانم حاجی پور مجری: چون مشخص پرسیدم که کدام یک از سازمانها گفتید نه ما داریم پیشگیری میکنیم وقتی به اوج مصرف برسیم دچار مشکل نشویم.
آقای عبدالامیر یاقوتی مدیر کل مدیریت انرژی و امور مشتریان شرکت توانیر: بخواهیم حساب کنیم نسبت به سال گذشته همین موقع با همین شرایط کدام سازمانها زیاد شدند احتمال دارد دما هم روی آن تاثیر داشته باشد و شرایط هم باشد خیلی سخت است الان.
خانم حاجی پور مجری: بالاخره شما به یک سازمانهایی رسیدید؟
آقای عبدالامیر یاقوتی مدیر کل مدیریت انرژی و امور مشتریان شرکت توانیر: هنوز به هیچ سازمانی مبنی بر این که عدم این که رعایت نکرده باشد فرمان قطع ندادیم.
خانم حاجی پور مجری: منظورم فرمان قطع نبود منظورم این بود که بالاتر از حد مجازی که دارند مطرح میکنند.
آقای عبدالامیر یاقوتی مدیر کل مدیریت انرژی و امور مشتریان شرکت توانیر: طبیعتا موارد حتما توسط همکاران تذکر داده میشود اگر مواردی باشد که نه تنها در این دوره در دوره سرد هم بر همین اساس است زمانهایی که محدودیتهایی که ایجاد میشود طبیعتا اطلاع میشود در بخش ادارات به عنوان یک بخش تاثیرگذار در میزان مصرف که از راهکارهای مشخصی هم وجود دارد که نسبت به دقت در مصرف توجه کنیم.
خانم حاجی پور مجری: در روزهای گذشته یک آزمایش مانور راه اندازی کردید آن هم برای راه اندازی مولدهای بقیه ادارهها بگویید مجموع این ظرفیت این مولدها در کشور چقدر است و چه میزان میتواند تاثیرگذار باشد؟
آقای عبدالامیر یاقوتی مدیر کل مدیریت انرژی و امور مشتریان شرکت توانیر: مولدها چندین بحث را دارد این مولدها ذاتا مولدهای اضطراریند و زمانهای محدودی را میتوانند در مدار قرار بگیرند طبیعتا از این مولدها هدف این است که در آن زمانهای پیک بار هم استفاده شود به عنوان یکی از منابع خیلی خوب که بتوانیم از این مولدها استفاده بکنیم مانور هم هدفش همین است که این مولدها شناسایی بشوند اگر مشکلی وجود دارد رفع بشوند و بتوانیم استفاده کنیم در کل قریب ۳ هزار مگاوات در کشور مولدهای اضطراری وجود دارد، ولی باری که میتوانند بدهند طبیعتا این مقدار نیست. در برنامههایی که در امسال دیده شده که بتوانیم از این مولدها استفاده کنیم قریب ۸۰۰ مگاوات است که بتوانیم، سال گذشته ۴۴۰ مگاوات به صورت غیرهمزمان استفاده شده است.
اداره تعطیل
باید مدیر اداره برکنار و قاطعانه مجازات شود .