شریعتمداری گفت: امام خمینی (ره) جاذبه مشخصی داشتند، اما جاذبه مردم نسبت به امام فقط جاذبه کاریزماتیک نبود بلکه جاذبه الهی بود.
حسین شریعتمداری با اشاره به برخورداری امام خمینی رحمة الله علیه از جاذبههای شخصی فراوان و کم نظیر افزود: امام در مسیر الهی قرار داشت و بنابراین خط جاذبه در رهبران الهی برخلاف رهبران کاریزماتیک از مردم شروع میشود، اما به رهبری ختم نمیشود بلکه از رهبر عبور میکند و به خط الهیات میرسد و رسول میرود، اما رسالتش میماند، نبی میرود، اما نبوتش میماند.
وی ضمن تاکید بر اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تلاشهای زیادی در همه ابعاد برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی و تحریف افکار و اندیشههای امام خمینی رحمة الله علیه صورت گرفته است ادامه داد: ماندگاری انقلاب اسلامی طی ۴۴ سال گذشته دلیل روشنی بر حقانیت آن است.
شریعتمداری با اشاره به این واقعیت که ۴۴ سال است دشمنان هر دفعه میگویند شش ماه دیگر یک سال دیگر دو سال دیگر انقلاب از بین میرود و جمهوری اسلامی سقوط میکند، اما در عمل ماندگاری انقلاب را میبینیم و بنابراین آنها هم هستیم که این ما هستیم که واقع بین و واقع گرا هستی من کسانی که در آن سوی ماجرا تعریف و تحریف میکنند.
مدیرمسئول روزنامه کیهان با اذعان به این نکته که برای ترسیم نقطهای که در آن هستیم لازم هست به تفاوتهای انقلاب اسلامی با سایر انقلابها اشاره کنیم افزود: یکی از تفاوتهای انقلاب اسلامی با سایر انقلابهای چند قرن اخیر که اتفاقاً رمز ماندگاری انقلاب هم هست در آن است که انقلاب اسلامی برخلاف سایر انقلابها ایدئولوژی یا مکتب انقلاب همراه انقلاب نیامده بود بلکه اسلام به عنوان مکتب انقلاب از قبل در میان مردم بود. کار امام که کاری کارستان بود این بود که حضرت امام غبار قرنها بدعت و کج اندیشی که بر چهره اسلام ناب محمدی (ص) نشسته بود را زدود و اسلام ناب را همانگونه که در صدر بود ارائه فرمود؛ بنابراین ندای امام برای مردم ناشناخته نبود بلکه به قول شهید مطهری مردم در ندای امام گمشده خود را یافتند و به سوی او شتافتند.
شریعتمداری در پاسخ به سوال مجری ویژه برنامه گفتمان رادیوی کهگیلویه و بویراحمد که رمز ماندگاری انقلاب اسلامی را چگونه تبیین میکنید گفت: وقتی حضرت امام خمینی ره از نجف یا پاریس به مردم پیام میدادند و فرمودند خداوند شهدای شما را با شهدای بدر و حنین محشور گرداند این بدر و حنین و کربلا برای مردم ناشناخته بود. مردم گمشده تاریخی خودشان را پیدا کرده بودند. در این همچون مکتب انقلاب در میان مردم هست زمینه انحراف در آن وجود ندارد.
به بیان دیگر و به قول جان ساورز رئیس سابق (ام آی ۶) مشکل ما در ایران برای ساختن اپوزیسیون این است که هر اپوزوسیون که ساخته میشود از آنجا که با انقلاب و نظام بخواهد مقابله کند اولین نظام را مردم و نظام اسلامی میدانند که جزو اصلی باورهای دینی شان است، بنابراین اپوزیسیون بلافاصله به عنوان کسی که مخالف اسلام است مطرح میشود و این یک مشکل بزرگ برای ماست. با این حساب انقلاب اولا فرزندان خودش را میخورد غلط است چرا؟ چون نسخه دست مردم هم هست بنابراین بر خلاف انقلابهای دیگر انقلاب اسلامی فرزندان نا اخلف را از آنها کنارهگیری میکند یا طرد شان میکند. چرا؟ چون مردم نقشه را در اختیار دارند.
مدیر مسئول روزنامه کیهان به رویدادهای بعد از رحلت امام خمینی ره اشاره کرد و گفت: بعد از رحلت حضرت امام ره روح ایشان در یک سلاله دیگری که آیت الله العظمی خامنهای مدظله العالی هستند ورود و طلوع میکند و این به این معناست که حضرت امام ره خورشید بی غروب است و این هم از رازهای ماندگاری رهبر انقلاب اسلامی است.
شریعتمداری یکی دیگر از ویژگیهای انقلاب اسلامی را شناسنامه دار بودن انقلاب بیان کرد و گفت: شناسنامه دار بودن انقلاب اسلامی به این معناست که مردم این انقلاب را در مسیر انقلاب حضرت صاحب الزمان عج میدانند. به بیان دیگر رهبر اصلی انقلاب ما حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی است و ایشان برای مردم شناخته شده هستند و مردم میدانند به سمت چه چیزی میروند.
بعضی از دشمنان نکتهای را برایترین انقلاب بیان کردند به این مضمون که مردم در انقلاب میدانستند چه نمیخواهند؟ یعنی ظلم ستم شاهی را نمیخواهند، اما نمیدانستند چه میخواهند؟ نه بر عکس همه میدانستند که نمیخواهند و همه میدانستند چه میخواهند؟ دلیلش هم آن است که به همان سمتی میرفتند که میدانستند.
وی به اقدامات امام خمینی رحمة الله علیه برای تثبیت انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: در هیچ انقلاب و نظامی نوع حکومت به رای مردم گذاشته نشد، اما در کشور ما رفراندوم برگزار شد قانون اساسی برای مردم گذاشته شد، خبرگان رهبری را مردم انتخاب کردند و همه این اتفاقات در انقلاب اسلامی رخ داد.
شریعتمداری به نقل قولی از امانوئل و الرشتاین نظریه پرداز معروف روابط بینالملل که میگوید: من تعجب میکند که چطور گفتمان انقلاب اسلامی کم رنگ نشده بلکه روز به روز گسترش مییابد اشاره کرد و ادامه داد: ما در حقیقت تکثیر شدیم ما در یمن، عراق، سوریه، لبنان و در بسیاری از کشورهای دیگر حضور داریم و این به دلیل گفتمان مستدل و جاذبه انقلاب اسلامی است.
مدیر مسئول روزنامه کیهان در مقایسه انقلاب اسلامی با سایر انقلابهای جهان گفت: به عنوان مثال در انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ شوروی سابق مارکسیسم برای مردم روسیه تزاری شناخته شده نبود. آنها از ظلم ترا تزارها به تنگ آمده بودند و این و یارانش وافق دیگری ترسیم کرده بودند.
لنین وقتی وارد ایستگاه قطار مسکو شد از یک تز اقتصادی یاد کرد که به نام تز پای واگن معروف شد، ولی مدتی بر تز اقتصادی NEP را پیش کشید که با تز قبلی متفاوت بود.
تروتسکیتر دیگری را مطرح کرد و نهایتاً خروشچف از راه رشد سرمایهداری جدید گفت: بالاخره گورباچف تز گلاسنوست را ارائه کرد. شریعتمداری گفت: همه این تزهای اقتصادی تحت نام مارکسیسم مطرح شده بود، اما کدام برخاسته از مارکسیسم بود؟ ایدئولوژی مارکسیسم فقط در اختیار حاکمان بود و هر طور میخواستند آن را تعریف میکردند.
وی در ادامه به انقلاب کبیر فرانسه اشاره کرد و گفت: مردم انقلاب از راه رسیده فرانسه را نمیشناسند از اومانیسم چیزی نمیدانستند و حتی نمیدانستند که اومانیسم به معنای اصالت تمایلات بشر و در مقابل تئیسم به معنای اصالت راه خداست آنها نیز از ظلم و دوران سیاه قرون وسطی به تنگ آمده بودند.
مدیر موسسه کیهان با اشاره به قیام ۱۵ خرداد و با ازعان به این نکته که آیت الله سید کرامت الله ملک حسینی از شخصیتهای شناخته شده قیام ۱۵ خرداد هستند افزود: رژیم آمریکایی شاه به ظاهر ادعا میکرد که قیام را سرکوب کرده است. اگر به رسانهها در آن روزها نگاه کنید میبینید که حامیانشان شاه میگفتند توطئه مشترک ارتجاع سرخ و سیاه خنثی شده است، ملی گراها تاسف میخوردند که چرا امام از مسیر پارلمانی عبور کرده است.
طرفداران جدایی دین از سیاست خونهای ریخته شده را نتیجه دخالت دین در سیاست تعبیر میکردند.
مارکسیستها با استناد به دیدگاه "ماتریالیسم تاریخی"مدعی بودند که قیام از سوی فئودالها بوده و رژیم شاه بورژوازی است و از آنجا که بورژوازی وقتی از فئودالیته است حق را به رژیم شاه میداند.
رژیم شاه تمامی این تحلیلها را میپذیرفت و ترویج میکرد، اما هر جا نامی از خمینی و پانزده خرداد در میان بود به شدت و با وحشیانهترین شکل برخورد میکرد.
شریعتمداری در بخش پایانی این گفتگو با تحلیل بخشی از اظهارات عناد آمیز مقامات آمریکایی و غربی و رژیم صهیونیستی مبنی بر فروپاشی نظام جمهوری اسلامی به نقل قولی از امام خمینی رحمة الله علیه خطاب به معاندان آن اشاره کرد که فرمودند: اگر در ایران اسلامی چیزی نشده و اتفاقی نیافتاده، پس چرا این همه سر و صدا میکنید؟ یا به قول رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنهای خطاب به دشمنان خارجی که فرمودند اگر میگویید ما به بن بست رسیده ایم، خوب کسی که به بن بست رسیده و خودش دارد سقوط میکند، چه دلیلی بر این همه هزینه دارید؟ گفت خوشبختانه دیدیم تمام تلاش دشمنان با ناکامی مواجه شده و دلیل آن هم نقطهای است که ما امروز در بلندای آن ایستاده ایم و به آن افتخار میکنیم.