فیلسوفان و متفکران، اندیشمندان، استادان دانشگاه و شرقشناسان روسی، امام خمینی (ره) را فقیه و فیلسوفی برجسته میدانند که آراء و اندیشههای ایشان جهانشمول بود.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از مسکو، در آستانه سیوچهارمین سالگرد ارتحال ملکوتی معمار کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی (ره)، چهار فیلسوف و نظریهپرداز شناخته شده روس، چهار شرقشناس و دو استاد دانشگاه، در مقابل دوربین رسانه ملی، هر کدام از نگاه خود، از ویژگیهای شخصیتی امام راحل امت گفتند.
نخبگان روس، امام خمینی (ره) را شخصیتی کمنظیر دانستند که آراء و اندیشههای ایشان در حوزههای مختلف فقهی، عرفان و فلسفه دین و سیاست و تحولات بینالمللی، عمیق و همهجانبه بود.
الکساندر دوگین، فیلسوف و نظریه پرداز روس با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران برای وی یا کسانی که به دنبال دفاع از هویت و فرهنگ و سنت روسها هستند بسیار مهم است، گفت: مردم و دولت روسیه به تازگی حقایق انقلاب ایران و حرکت بزرگ امام خمینی را درک کرده اند.
این متفکر شناختهشده روسی افزود: امام خمینی حرکت بی نظیری را در جهان آغاز کرد و راه او توسط رهبر کنونی جمهوری اسلامی ایران، امام خامنهای ادامه یافت و اکنون ایران در دنیای کنونی منشاء اثر است.
عبدالسلام عبدالکریمویچ حسین اوف، فیلسوف و مدیر انسیتو فلسفه، در آکادمی علوم روسیه نیز گفت: امام خمینی شخصیتی بود که افکار، اندیشه و فلسفه او به انقلاب ایران گره خورده و سرنوشت فلسفه او بدون شک همگام با سرنوشت انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران است.
مدیر انستیتو فلسفه روسیه با اشاره به اینکه امام راحل، آغازگر جنبشهای آزادی بخش ملی در سطح دنیا بود و روح تازهای به آنها بخشید، افزود: نقش و ارزش فلسفه امام خمینی در دستان کسانی است که ادامه دهنده راه و کلام او هستند، و امام خمینی خود نیز ادامه دهنده و بیانگر فلسفه اسلام بود.
این فیلسوف روسی گفت: امام خمینی یک متفکر بزرگ دینیبود که افکار و اندیشههایش نیاز به مطالعه در تمام کشورهای دنیا دارد و ما نیز در کنار آموختن و تحقیق و بررسی فلسفه اسلامی، بیش از دو دهه است، روی آثار امام خمینی نیز به صورت روشمند مطالعه میکنیم.
آندرِی اسمیرنوف، فیلسوف و مدیر بخش فلسفه دنیای اسلام در انسیتو فلسفه آکادمی علوم روسیه نیز در گفتوگوی اختصاصی با خبرگزاری صداوسیما، امام خمینی (ره) را شخصیت برجسته دنیای معاصر دانست و افزود: شاید بیشتر مردم امام خمینی را به عنوان شخصیتی سیاسی و مرتبط با انقلاب ایران بشناسند، اما بعد دیگر شخصیت امام خمینی که کمتر کسی از ان آگاه است، فلسفه کلاسیک ایشان است.
آندره اسمیرنوف، امام راحل را یک فیلسوف کلاسیک دانست و گفت: شرحی که ایشان بر کتاب «فصوص الحکمه» ابن عربی نوشته است، از تسلط ایشان بر ادبیات و مکاتب کلاسیک حکایت دارد.
این فیلسوف روسی افزود: ایشان در عین حال که یک فقیه بزرگ بود، نشانههایی از تصوف و دیگر مکاتب در آثارش دیده میشود.
آندره اسمیرنوف گفت: اندیشه اصلی انقلاب اسلامی ایران این است که یک مدل توسعه تمدنی منحصر به فرد ارائه کرد که از اندیشه امام خمینی نشات میگیرد و ویژگی اصلی انقلاب ایران نیز همین نکنه است.
مدیر بخش فلسفه دنیای اسلام در آکادمی علوم روسیه، علت دشمنی کشورهای غربی با انقلاب اسلامی را به چالش کشیدن مکاتب غربی از سوی انقلاب عنوان کرد و گفت: تجربه ایران ثابت کرد که مدل غربی تنها مدل توسعه نیست و دیگر مدلهای توسعه و ساختار تمدنی نیز وجود دارد، به همین دلیل نقش امام خمینی به عنوان بنیانگذار انقلاب اسلامی و کسی که بدون او شاید هیچ انقلاب و مدل توسعهای شکل نمیگرفت بسیار بزرگ است.
ابراهیم ارسلانوف، فیلسوف و مدیر انسیتو زبان، فرهنگ و ادیان جمهوری چچن نیز، به تاثیر عمیق اندیشههای امام خمینی بر مسلمانان و مردم چچن و اینگوشتیا اشاره کرد و گفت: امام خمینی به عنوان کسی که حق بزرگی بر گردن دنیای اسلام و منطقه قفقاز دارد، از زمان شوروی برای ما به عنوان یک معیار بوده است و سالها سخنان امام خمینی را از همان زمان گوش میکردیم و اکنون نیز وصیت نامه امام خمینی در خانههای ما موجود است.
ابراهیم ارسلانوف افزود: فلسفه امام خمینی بعنوان قرائتی مدبرانه از اسلام رحمانی، نیاز مبرم امروز است، چراکه پس از فروپاشی شوروی، افکار تند سلفی به روسیه نفوذ کرده است و زندگی معنوی و فلسفه دین در قفقاز شمالی از بین رفته و دچار آسیب شده است.
وی افزود: وظیفه امروز من این است که بتوانم به مردم خود ثابت کنم مردم ایران و دین و مذهبشان به هیچ وجه مخالف و در مقابل مذهب سنی و دین ما نیست.
دیمیتری فرالوف، استاد تمام دانشگاه دولتی لومونوسوف مسکو هم گفت: شاید همچون تاریخ شناسان، شناخت زیادی نسبت به امام خمینی نداشته باشم، اما میتوانم بگویم که امام خمینی زندگی مردم ایران دگرگون و کشور را در مسیر استقلال حقیقی و پیشرفت متکی به درون، قرار داد.
ولادیمیر ساژین، شرقشناس روس و از تحلیلگران مسائل بینالمللی نیز گفت: من در بسیاری از مقالات علمی این این را گفته و نوشتهام که امام خمینی شخصیت کبیر قرن بیستم است.
ساژین افزود: امام خمینی به رغم ۱۵ سال تبعید در ترکیه و فرانسه، نه تنها انقلاب را هدایت کرد، بلکه یک ایدئولوژی نوین دینی را پایه گذاری کرد تا همه زبر سایه آن قرار بگیرند. ولادیمیر ساژین، ایده ولایت فقیه و تشکیل نظام اسلامی زیر سایه ولایت فقیه را ابتکار هوشمندانه امام خمینی برشمرد و افزود: امروزه همه با دیدن موفقیتهای ایران در علم، دانش و تکنولوژی و نیز ابعاد مختلف نظامی، سیاسی، مذهبی اجتماعی و فرهنگی، متوجه ایدههای پویای امام خمینی میشوند.
اظهارات:
۱-آنا گورومووا - استاد زبان فارسی در دانشگاه دولتی مسکو
۲-رجب صفروف - مدیر مرکزمطالعات ایران معاصر
۳-الکساندر دوگین - فیلسوف و نظریهپرداز شهیر روس
۴-ولادیمیر ساژین - شرقشناس روس
۵-دیمیتری فرالوف - استاد دانشگاه دولتی مسکو
۶-آندره اسمیرنوف - فیلسوف و مدیر بخش فلسفه دنیای اسلام در آکادمی علوم روسیه
۷-عبدالسلام ارسلانوف - فیلسوف و مدیر انستیتو فرهنگ و ادیان جمهوری چچن
۸-عبدالسلام حسیناوف - فیلسوف و مدیر انستیتو فلسفه در آکادمی علوم روسیه
۹-لودمیلا آودیووا - ایرانشناس روس
۱۰- ولادیمیر آودیف - ایران شناس روس