هوش مصنوعی روز به روز در حال پیشرفت است و اکنون رونق این فناوری با انتخابات آمریکا و تبلیغات آن مصادف شده و همین موضوع نگرانیهایی را به همراه دارد.
به رقابتهای ریاستجمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۴ خوش آمدید، جایی که واقعیت قابل درک است.
ویدئوهای دیپفیک از کلینتون و بایدن، (ویدئوهای واقع گرایانه و در عین حال ساختگی ایجاد شده توسط الگوریتمهای هوش مصنوعی) از جمله هزاران ویدئویی هستند که در شبکههای اجتماعی منتشر میشوند و واقعیت و داستان را در دنیای دو قطبی شده سیاست آمریکا ادغام میکنند.
براساس مصاحبههای رویترز با دو نفر، در حالی که چنین ویدئوهایی چندین سال است که وجود دارد، در سال گذشته توسط تعدادی ابزار جدید هوش مصنوعی مولد مانند Midjourney توسعه داده شدهکه ساخت دیپفیکهای باورپذیررا ارزان و آسان میکند. دهها متخصص در زمینههایی از جمله هوش مصنوعی، اطلاعات غلط برخط و فعالیتهای سیاسی فعالیت میکنند.
دارل وست، کارشناس ارشد بروکینگزگفت: تشخیص محتوای واقعی از جعلی برای رای دهندگان بسیار دشوار خواهد بود. شما فقط میتوانید تصور کنید که چگونه حامیان ترامپ یا بایدن میتوانند از این فناوری برای بد جلوه دادن حریف استفاده کنند. ممکن است مواردی وجود داشته باشد که درست قبل از انتخابات از بین برود و هیچ کس فرصتی برای حذف آنها نداشته باشد.
آزا راسکین، یکی از بنیانگذاران مرکز فناوری انسانی، یک سازمان غیرانتفاعی که تاثیر فناوری بر جامعه را مطالعه میکند، گفت: ابزارهایی که میتوانند دیپفیک تولید کنند با حفاظهای کم یا ناقص برای جلوگیری از انتشار اطلاعات غلط کار میکنند، زیرا بخش فناوری درگیر مسابقه تسلیحاتی هوش مصنوعی است.
دونالد ترامپ، رئیسجمهور سابق آمریکا که با دیسانتیس و دیگران برای نامزدی جمهوریخواهان برای رویارویی با بایدن رقابت خواهد کرد، خود اوایل این ماه ویدئویی از اندرسون کوپر مجری شبکه سیانان را در شبکه اجتماعیاش Truth Social به اشتراک گذاشت.
کوپر در این فیلم میگوید: دونالد جی. ترامپرئیسجمهور آمریکا بود که در تالار شهر ریاستجمهوری ما را به یک احمق تبدیل کرد.
اگرچه کلمات با حرکت لبهای او مطابقت ندارند، سی ان ان گفت که این ویدئو یک دیپفیک است. یکی از نمایندگان ترامپ به درخواست اظهار نظر درباره این کلیپ که این هفته هنوز در صفحه توئیتر پسرش دونالد ترامپ بوده، واکنشی نداد.
در حالی که شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک، توئیتر و یوتیوب تلاشهایی را برای ممنوع کردن و حذف دیپفیک انجام دادهاند، اثربخشی آنها در نظارت بر چنین محتوایی متفاوت است.
طبق گفته DeepMedia، شرکتی که روی ابزارهایی برای شناسایی محتوای جعلی کار میکند، امسال سه برابر بیشتر ویدئوهای دیپفیک از همه نوع و هشت برابر تعداد دیپفیک های صوتی برخط در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال ۲۰۲۲ ارسال شده است.
این شرکت تخمین میزند که در مجموع، در سال ۲۰۲۳ حدود ۵۰۰ هزار ویدئوی دیپفیک و صوتدر شبکههای اجتماعی در سراسر جهان به اشتراک گذاشته خواهد شد. شبیه سازی صدایی که قبلا ۱۰ هزاردلار هزینه داشت تا اواخر سال گذشته هزینه داشت، اکنون استارتاپها اینکار را با هزینهای چند دلاری انجام میدهند.
به گفته افراد حاضر در مصاحبه، هیچ کس مطمئن نیست که جاده هوش مصنوعی مولد به کجا میرسد یا چگونه میتوان به طور موثر در برابر قدرت آن برای اطلاعات غلط جمعی محافظت کرد.
مدیرعامل شرکت اوپن ای آی که در ماههای اخیر با معرفی چتجیپیتی و مدل به روز شده GPT-۴ بازی را تغییر داده، خود با این مشکل دست و پنجه نرم میکند. سام آلتمن، مدیرعامل این شرکتبه کنگره آمریکا گفت:یکپارچگی انتخابات یک منطقه قابل توجه و نگران کنندهاست. او خواستار قانونمند شدن این حوزه است.
برخلاف برخی از استارتاپهای کوچکتر، این شرکت اقداماتی را برای محدود کردن استفاده از محصولات خود در سیاست انجام داده با این حال خلاهای قانونی وجود دارد.
برای مثال، اوپن ای آی میگوید که تولیدکننده تصویر DALL-E خود را از ایجاد شخصیتهای عمومی منع میکند. زمانی که رویترز تلاش کرد تصاویری از ترامپ و بایدن ایجاد کند، این درخواست مسدود شد و پیامی ظاهر شد که ممکن است از خطمشی محتوای ما پیروی نکند. با این حال رویترز توانست تصاویری از حداقل دوازده سیاستمدار دیگر آمریکا، از جمله مایک پنس، معاون رئیس جمهور سابقکه او نیز در حال ارزیابی نامزدی کاخ سفید برای سال ۲۰۲۴ است، ایجاد کند.
اوپن ای آی همچنین هرگونه استفاده مقیاسی از محصولات خود را برای اهداف سیاسی محدود میکند. به عنوان مثال، استفاده از هوش مصنوعی برای ارسال ایمیلهای شخصیسازی شده انبوه به مخاطبان ممنوع است. این شرکت که توسط مایکروسافت حمایت میشود، در مصاحبهای با رویترز سیاستهای خود را توضیح داد، اما به درخواستهای بیشتر برای اظهارنظر درباره شکافهای اجرایی در سیاستهایش، مانند مسدود کردن ایجاد تصویر از سیاستمدارانپاسخی نداد.
چندین استارتاپ کوچکتر، اما هیچ محدودیت صریحی برای محتوای سیاسی ندارند. هوش مصنوعی مولد Midjourney که سال گذشته راه اندازی شد، با ۱۶ میلیون کاربر در سرور رسمی دیسکورد (Discord)، بازیگر پیشرو در تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی است. به گفته چهار محقق هوش مصنوعی، این سیستم که بسته به عواملی مانند کمیت و سرعت تصویر از رایگان تا ۶۰ دلار در ماه متغیر است، مورد علاقه طراحان و هنرمندان هوش مصنوعی است، زیرا توانایی آن در تولید تصاویر فوق واقعی از افراد مشهور و سیاستمداران است. این سیستم به درخواست برای این مقاله پاسخ نداد.
دیوید هولز، مدیر عامل شرکت دیسکورد اعلام کرد:این شرکت احتمالاقبل از انتخابات تغییراتی را برای مبارزه با اطلاعات نادرست ایجاد خواهد کرد. هولز اضافه کرد که Midjourney میخواهد روی یک راهحل صنعتی همکاری کند تا قابلیت ردیابی تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی را با معادل دیجیتالی واترمارکینگ فراهم کند و مسدود کردن تصاویر نامزدهای سیاسی را در نظر بگیرد.
حتی در حالی که صنعت با جلوگیری از سواستفاده دست و پنجه نرم میکند، برخی از بازیگران سیاسی خودشان به دنبال استفاده از قدرت هوش مصنوعی مولد برای ایجاد پویشهایی هستند.
تاکنون، تنها آگهی سیاسی پرمخاطب تولید شده توسط هوش مصنوعی در آمریکا، یکی از آگهیهایی بود که کمیته ملی جمهوریخواه در اواخر آوریل منتشر کرد. این تبلیغ ۳۰ ثانیهای که کاملاتوسط هوش مصنوعی ساخته شده، از تصاویر جعلی برای شبیه سازی سناریوی فاجعهآمیز در صورت انتخاب مجدد بایدن استفاده کرد.
رویترز همه پویشهای ریاست جمهوری جمهوریخواهان را در مورد استفاده آنها از هوش مصنوعی بررسی کرد. اکثر آنها پاسخی ندادند، اگرچه تیم نیکی هیلی گفت که از این فناوری استفاده نمیکنند و کمپین پری جانسون نامزد لانگشات بدون ارائه جزئیات بیشتر، اعلام کرد که از هوش مصنوعی برای "تولید کپی و تکرار" استفاده میکند.
پتانسیل هوش مصنوعی مولد برای تولید ایمیلهای تبلیغاتی، پستها و تبلیغات برای برخی از فعالان که احساس میکنند فناوری ارزانقیمت میتواند زمینه بازی را در انتخابات مساوی کند، غیرقابل مقاومت است. حتی در اعماق مناطق روستایی هیلزدیل، میشیگان، هوش مصنوعی در حال عرض اندام است.
جان اسمیت، رئیس جمهوری خواه منطقه پنجم کنگره میشیگان، چندین جلسه آموزشی برگزار میکند تا متحدانش بتوانند استفاده از هوش مصنوعی در شبکههای اجتماعی و تولید تبلیغات را یاد بگیرند. او گفت: هوش مصنوعی به ما کمک میکند در مقابل بازیگران بزرگ بازی کنیم. من بزرگترین رشد را در نژادهای محلی میبینم. کسی که ۶۵ سال سن دارد، کشاورز و کمیسر ناحیه است، میتواند به راحتی توسط یک فرد جوانتر با استفاده از این فناوری مورد سواستفاده قرار گیرد.
مشاوران سیاسی همچنین به دنبال مهار هوش مصنوعی هستند و مرز بین واقعی و غیر واقعی را بیشتر از هم میپاشند. ویل لانگ، بنیانگذار در مصاحبهای گفت: Numinar Analytics، یک شرکت دادههای سیاسی که بر مشتریان جمهوری خواه تمرکز دارد، آزمایش تولید محتوای هوش مصنوعی برای صدا و تصویر و همچنین تولید صدا را برای ایجاد پیامهای شخصی سازی شده با صدای نامزدها آغاز کرده است.
گروه راهبرد و نظرسنجی دموکراتیک و گروه راهبرد هونان در حال تلاش برای توسعه یک ربات نظرسنجی هوش مصنوعی است. بردلی هونان، مدیرعامل شرکت، با استناد به تحقیقاتی که نشان میدهد زنان و مردان احتمال بیشتری برای صحبت با یک مصاحبهکننده زن دارند، گفت: امیدوار است که یک ربات زن به موقع برای انتخابات شهرداری ۲۰۲۳ معرفی شود.