وزیر علوم گفت: دانش آموختگان دانشگاهی در کنار تسلط بر مفاهیم نظری و آموزشهای نظری، لازم است از مهارتهای حرفهای و صنفی هم برخوردار باشند.
دکتر زلفی گل تاکید کرد: همایش مهارت افزایی در راستای اصلاح ساختار آموزشی و نیاز جامعه و نیاز روز است. پیش بینی بسته مهارتی برای آموزشهای دانشگاهی، امروز دیگر یک ضرورت است. قبلاً شاید برای دانشگاهی که نوع نگاهش به مهارت ویژه بود، یک امتیاز بود، ولی امروز داشتن بسته مهارتی برای همه آموزشهای دانشگاهی یک ضرورت است و دانش آموختگان دانشگاهی در کنار تسلط بر مفاهیم نظری و آموزشهای نظری لازم هست از مهارتهای حرفهای و صنفی هم برخوردار باشند تا بتوانند در بازار کار موثرتر باشند، کارآفرینی کنند، جایگاه خود را در محیط اشتغال تثبیت کنند و ارتقا دهند.
وزیر علوم، تحقیات و فناوری تصریح کرد: دانشگاههای مهارت محور مانند دانشگاه فنی و حرفهای که بیش از ۱۸۰ هزار دانشجو دارد در اقصی نقاط کشور در زمینه مهارت محوری نقش بارز دارند. میزان اشتغال در بین دانش آموختگان دانشگاه فنی و حرفهای بسیار بالاست. دانشگاه علمی کاربردی هم بخش دیگری از ماموریت آموزشهای مهارت محور را پیگیری میکند.
زلفی گل از روسای دانشگاههای فنی و حرفهای و علمی کاربردی برای پیگیری توسعه آموزشهای مهارت محور و اتخاذ خلاقیتهای خاص و نیز انجام اصلاحات در ماموریتهای هر دو دانشگاه بخصوص دانشگاه علمی کاربردی، قدردانی کرد. وی گفت: طرحهای نوآورانه و خلاقانه در این دانشگاه به کار گرفته شده و میزان کار، آمادگی و اشتغال پذیری دانشجویان این بخش بالا رفته است. کار بسیار زیبای طرح "آباد" که برای افزایش دانش مهارتی دانش آموختگان دانشگاهی به کار گرفته شده، جای قدردانی و سپاس دارد.
وزیر علوم با بیان اینکه نوع نگاه دولت مردمی سیزدهم به آموزش عالی بخصوص آموزشهای مهارت محور و نیاز محور ویژه است، گفت: در جلسه تصویب مصوبات سفر ریاست جمهوری در دور دوم به استان آذربایجان شرقی ۹۰ میلیارد تومان برای بازسازی و نوسازی کارگاهها و آزمایشگاههای هشت آموزشکده و دانشکده فنی در استان آذربایجان شرقی، اختصاص یافت این کمک علاوه بر آن حمایتی است که به زودی وزارت علوم برای تجهیز آزمایشگاه خواهد داشت.
وی تاکید کرد: در هر سفر ریاست جمهوری به هر کدام از استان ها، تکمیل پروژههای نیمه تمام آموزشهای مهارت محور در اولویت است و موارد مناسبی برای تجهیز و تکمیل آموزشکدههای فنی و دانشکدههایی که قرار است آموزشهای نیاز محور و مهارت محور را گسترش دهند، اختصاص پیدا میکند.
زلفی گل افزود: نوع نگاه ما در وزارت علوم در این دوره از مسئولیت در وزارت علوم، توسعه آموزشهای مهارت محور و نیاز محور است. معاونت پژوهشی و معاونت آموزشی و موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی پای کار آمده اند و ماموریتهای آموزشهای مهارت محور را پیگیری میکنند.
وی گفت: آموزش در وزارت بهداشت موفق است، چون بستر عملی در اختیار دانشگاه است. بیمارستانها در کنار دانشگاهها کار میکنند، ولی وزارت علوم از این امکانات محروم است. در آئیننامه مربوط به مهارت آموزی لایحه برنامه هفتم توسعه، مشوقهایی برای دستگاههای اجرایی پیش بینی میشود تا در زمینه آموزش مهارتی به دانشجویان خدماتی را ارائه دهند.
وزیر علوم از متخصصان رشتههای علوم انسانی بخصوص در رشتههای مدیریت آموزشی و برنامه ریزی خواست برای نهادینه شدن همکاری صنایع و سازمانها در ارائه خدمات به دانشجویان برای کارآموزی و کار ورزی راهکار ارائه دهند. زلفی گل تصریح کرد: ما نیازمند راهکارهایی هستیم که بر اساس آن بتوان آئیننامهای عملیاتی تدوین کرد. همچنین در توسعه رشتهها و دانشکدههای جدید در آموزش عالی باید به بسته مهارتی توجه شود. باید برای ارکان آموزش عالی، مهارتمحور کردن مورد توجه قرار گیرد.
وزیر علوم تاکید کرد: در بخش فرهنگی هم باید فرهنگسازی مناسب انجام شود. در پارکهای علم و فناوری چه اقداماتی باید انجام شود. راهی جز این نداریم که طرحی نو دراندازیم. امروز که هوش مصنوعی و علوم شناختی تعیینکنندهاند، دانش مهارتی جایگاه ویژهای خواهد داشت.
وی گفت: لازم است در دانشگاهها برنامهریزی شود که دانشجویان با توجه به علایقشان، آموزش مهارتی ببینند. باید به این سوال پاسخ داد که برای مهارتمحوری آموزشهای دانشگاهی چه باید کرد؟ آیا امکان اشتغال در یک رشته مهارتی در حد کاردانی علاوه بر رشته نظری شدنی و کار بردی هست؟ وزیر علوم، پژوهش و کار کارشناسی را مبنای تصمیم گیری دانست و گفت: هدف از برگزاری همایشهایی مانند همایش امروز رسیدن به راهکار عملیاتی در حد یک آیین نامه است.