عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: ما در حوزه ساخت دو تا روش بیشتر نداریم تامین منابع مالی و بحث زمین نکته دوم خروج بازار مسکن از سفته بازی یعنی پایه مالیاتی و دریافت مالیات از خانههای خالی است.
سوال: شما صاحبخانه هستید یا مستاجر؟
یوسفی: مستاجر، البته در شهر خودم صاحب خانه بودم.
سوال: چند سالگی توانستید در اهواز در شهر خودتان خانه بخرید؟
یوسفی: با کمک پدر بود و آن موقع قیمتها کمتر بود و آن موقع وام گرفتم.
سوال: می خواهم بدانم در آن سن و سالی که شما صاحب خانه شدید الان جوانان میتواند صاحب خانه شوند؟
یوسفی: خود من هم الان نمیتوانم.
سوال: من خیلی افراد را دیدم که میگویند ما در ۲۵، یا ۳۰ یا ۴۰ سالگی خانه خریدم، ولی الان دیگر کسی نمیتواند بگوید آقای یوسفی من میتوانم ۵ سال دیگر خانه بخرم، ۱۰ سال دیگر خانه بخرم ۲۰ سال کار کنم خانه بخرم خانه خریدن یک افق دوردستی شده یک رویایی شده چرا؟
یوسفی: اگر نمودارها را همکاران بیاورند من دیگر میخواهم یک مقدار عینی، چون روحیه من را شما می دانید در عینی که هر کسی کاری انجام بدهد به فرمایش حضرت آقا هم باید قدر شناس باشیم هم کمک کار مخصوصا در دولت ها، ولی خوب متاسفانه یک مقداری در چند سال اخیر حالا اگر آن نموار را دوستان پخش کنند ما معمولا این طوری بوده که هر سه چهار سال یک تورمی در مسکن داشتیم بعدش یک نزولی اتفاق میافتاد بعد رکود میشد یعنی اوج تورم کشور در دهه ۷۰ بود در دولت کارگزاران که ما آنجا دو سال پشت سر هم دیگر تورم داشتیم، ولی بعدش دوباره یک نزولی شد بعد ثبات، ولی از سال ۱۳۹۷ تا به امروز ما پشت سر هم دیگر هر سالی برخی اوقات در یک سال دو مقطع رشد داشتیم و دیگر نزولی هم نبوده الان همان شده پایه میگویم اگر نمودار پخش بشود دقیق میتوانم توضیح بدهم ما در این چهار سال گذشته فقط شاهد رشد قیمت مسکن بودیم حالا درست است بحث مولفههای اقتصادی، کاهش ارزش پولی ملی، بیماری هلندی آن موضوعاتی که اینجا نمیخواهم توضیحش بدهم.
اصلا بازار مسکن خودش یک کالای مصرفی نبود که براساس نیاز کالای مصرفی قبلا هم تجاری بود، ولی الان تبدیل شده به یک کالای فوق تجاری یعنی به خاطر افزایش قیمت و سود در مسکن زیاد است ما در این سه سال شاهدیم که دارد این اتفاق میافتد و اصلا وضع ما در دنیا مخصوصا در بعضی از کلان شهرها حالا این نموار رشد نقدینگی است الان تهران از بسیاری از پایتختهای دنیا متاسفانه خانه در آن هم اجاره هم خرید و فروشش نسبت به تناسب کسی فردا نگوید این را تبدیل به ریالی کنیم ما به مردم به ریال حقوق میدهیم هزینه هایش را هم باید به ریال حساب کنیم من میبینم برخیها میآیند میگویند مثلا بلیت قطار، بلیت اتوبوس، بلیت هواپیما یا اجاره این قدر وقتی تبدیلش کنیم به دلار خیلی چیز خاصی نمیشود.
سوال: ارزانترین هستیم در دنیا؟
یوسفی:بله، ولی براساس شاخصها نیست ما براساس تناسب جمعیت تناسب دست مزد و ریال جزو کشورهای گران هستیم این بحث افزایشی که صورت گرفته از ۸۴ تا فروردین ۱۴۰۱ ما بیش از ۵۰ درصد فقط در قیمت این جا افزایش داشتیم ۵۰ درصد منظورم نسبت به شاخص است والا اگر بخواهیم بگوییم درصد خیلی از بیشتر از این حرفها میشود حالا آن جدول قبلی را بیاورند که من میخواهم وارد بحثهایی که باید اصلاحاتی صورت گیرد اینجا از دولت تشکر میکنم آهنگ این دولت نسبت به دولت قبلی که وزیرش میگفت من هیچ اعتقادی بر مداخله و اقدام در حوزه مسکن ندارم قابل تقدیر است.
الان در یک سال و نیم از عمر این دولت حدودا میگذرد هفت جلسه شورای عالی مسکن تشکیل شده در هشت ساله دولت قبل دو جلسه تشکیل شده است این یعنی اهتمام دولت این یعنی حرکت دولت، ولی میخواهم چالشها را بگویم این که آقای رئیس جمهور نشسته تاکید کرده وزیر تاکید کرده، ولی ما براساس قانون جهش تولید مسکن به صراحت گفته بودیم بیست درصد از تسهیلات پرداختی هر سال باید در حوزه مسکن اختصاص پیدا کند با شعار با سخنرانی خوب مشکل مسکن حل نمیشود مشکل مسکن در دو بعد باید بهش بپردازیم یکی بلند مدت است که ساخت و ساز و کاهش عرضه و تقاضاست که براساس سرشماری سال ۹۵ ما شش و نیم میلیون خانوار مستاجر داریم طبق آخرین سرشماری سال ۹۵ بود که افزایش پیدا کرده که در استان در تهران حدود ۴۷ درصد ما مستاجر داریم حالا کلان شهرها و شهرهای بزرگ که برویم در شهرهای کوچک ممکن است کمتر شود خوب ما آنجا یعنی اولین موضوع در حوزه ساخت در حوزه اجاره هم بعد در بخش دوم صحبت میکنم در حوزه ساخت دو تا روش بیشتر نداریم.
کل دنیا هم این را تجربه کرده الان ما متاسفانه تاریخ را صفر میکنیم بعد از شروع مدیریت مان صفر میشویم اجازه بدهید دقیقتر بگویم تاریخ صفر میشود با آمدن من یوسفی یک دفعهای شکوفایی صورت میگیرد و بعد دوباره نفری بعدی که میآید دوباره صفر میشود و بعد دوباره شروع میکنیم ما در حوزه ساخت دو تا روش بیشتر نداریم تامین منابع مالی و بحث زمین نکته دوم خروج بازار مسکن از سفته بازی یعنی پایه مالیاتی، مالیات بر خانههای خالی که این قانون این مجلس بوده گرفتن پایه مالیاتی حالا برویم در حوزه تسهیلات متاسفانه سیستم پولی ومالی کشور در عین این که اقدامات خوبی نسبت به دولت قبل شده، ولی نسبت به نیاز مردم خیلی فاصله داریم اعتقاد نداره یک بحثی مطرح کردند که پرداخت تسهیلات در حوزه مسکن تورم زاست من این نمودار را آوردم برای همین که ببنیم در سالهایی که مسکن مهر بود یعنی دهه ۹۰ ما این جا تسهیلات ۵۰ هزار میلیارد تومان به دلار ۸۰۰ تومانی یعنی تبدیل کنید به دلار ببینید چه قدر میشود بعد ما اینجا تسهیلات پرداخت میکنیم، رشدنقدینگی کمتر شده به همان میزان ما به یک نوعی ایجاد اشتغال مان، حل مشکل مردم بیشتر شده خوب این آمارها دارد با ما صحبت میکند وقتی از سال حدود ۹۲، ۹۳ دیگر تسهیلات ندادیم تا سال حدود ۱۴۰۰ و الان هم همین اتفاق میافتد که تسهیلاتی که بانکها در سال ۱۴۰۰ دادند سه هزار، هزار میلیارد تومان بوده یعنی سه هزار همت.
خوب یک سوال، مگر نمیگویند حوزه مسکن به عنوان پیشران اقتصاد با ۱۲۰ حرفه که ایجاد اشتغال میکند حداقل ۴۰ تا ۵۰ درصد هزینه سبد خانوار یا رهن و اجاره است خرید و فروش که آرزو شده است خوب ما اینجا میگوییم تسهیلات نمیدهیم که رشد نقدینگی نشود تورم ایجاد نشود این سه هزار همتی که ما در این سال گذشته دادیم چرا رشد اقتصادی مان منفی بود چرا نقدینگی ایجاد شد ما که به مسکن ندادیم اتفاقا حوزه مسکن برعکس است ما الان یکی از اشکالاتی که، اول میگوییم روی فوندانسیون ده درصد پرداخت میکنند میآییم روی سفت کاری بیست درصد پرداخت کنند اصلا به انحراف نمیرود بلکه ایجاد اشتغال میکند اصلا بر فرض محال این تورم زا باشد ما نمیخواهیم برای ۴۰ درصد تا ۵۰ درصد هزینه سبد خانوار فکری کنیم نمیخواهیم برای ایجاد اشتغال مسکن حوزه پیرانش فکری کنیم این اولین نکته که باید دولت عملی برود کار انجام دهد، آقایان بانکها ما بر اساس قانون جهش تولید مسکن جناب امور مالیاتی من تشکر میکنم از آنها ما دراین قانون گفتیم هر بانکی تعهداتش را عمل نکرد شما باید معادل ۲۰ درصد آن را جریمه کنید با شعار گفتن و حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمیشود نمیخواهید تسهیلات بدهی به پیشران ما جریمه مالیاتی ات میکنیم این جریمه مالیاتی میرود درصندوق ملی زمین و مسکن امسال با پیشنهاد خود ما و کمیسیون عمران در تلفیق بودجه ۱۴۰۲ گفتیم سی هزار میلیارد تومان بانکها را جریمه کنند بسم الله.
سوال: انشالا انجام هم بشود.
یوسفی:ما انتظارمان این است، چون خوب دارند تلاش میکنند آقای رئیس جمهور دارد تاکید میکند خوب الان بگویند برای جلسه بعدی ما بگوییم ما به فرمایش حضرت آقا قانون باید قابل احترام باشد از آن طرف هم پیگیری اجرای قانون است که از تاکیدات مقام معظم رهبری است.
سوال: میخواهم که به همه مباحث برسیم.
یوسفی: خوب این یک نکته است ما تامین منابع کنیم، الان اتفاقی که افتاد متاسفانه ما یک میلیون حدودا ۴۰۰ هزار نفر رفتند ثبت نام کردند از این یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر با بافت فرسوده با شهرهای جدید ۲۵۵ هزار نفرش رفته تبدیل به قرارداد شده است یعنی چه یعنی زیر ۷۰، ۸۰ درصد یعنی ما زیر ۷۰ درصد تسهیلات دادیم کل تسهیلاتی که دادیم به جای عددی معادل هزار همت رفتیم صد و بیست هزار میلیارد تومان تسهیلات دادیم این یک نکتهای که باید در حوزه بانکها اتفاق بیفتد در حوزه زمین اقدامات خوبی شده ما یک ماده ده داشتیم یک ماده یازده، ماده یازده مال شهرهای جدید بود ماده ۱۰ مال سازمان ملی زمین و مسکن بود که آنجا گفته بودیم که زمینهای دولتی مال مردم است یک روزی برای موضوعی دادن به یک دانشگاهی یک روزی برای یک موضوعی دادن به وزارت جهاد، یک وزارت خانه دیگری الان به دلیل تغییر در تغییرات در ماموریتها این زمینها مازاد است اینها را برگردانیم به دولت به نیابت به وزرات راه و شهرسازی اینها یا فروخته بشود پولش در صندوق ملی زمین و مسکن ویا همان جا ساخته شود خوب اینها به صورت میدانی چرا اولین کاری که باید انجام بشود سامانه (صادا؟) در اختیار وزارت اقتصاد است.
یک دسترسی باید میدادند به وزارت راه یا سازمان ثبت اسناد، سازمان ثبت احوال ما براساس متن صریح قانون گفته بودیم همه خدمات باید براساس سامانه املاک و اسکان باشد که ما با دید باز در حوزه مسکن برویم فعالیت کنیم خوب اینها را باید در شورای عالی مسکن مصوب کنیم یک اطلاعاتش را بدهند تا الان اقدام خوبی شده از حدود این شناسایی صفر رسیدیم به حدود ده هزار هکتار اینها کار بسیار خوب معاون وزیر و وزرات راه و سازمان ملی زمین ومسکن بوده که ما واقعا رشد خوبی داشتیم اگر سامانهای میشود پیش بینی ۲۰ هزار هکتار است و بحث الحاقات است ما باید الحاقات را سریعتر انجام بدهیم البته حواسمان باشد براساس سیاستهای جمعیتی که حضرت آقا سیاستهای کلی در سال ۹۳ ابلاغ کردند آنجا بحث آمایش سرزمینی را مطرح کرده بودند.
یکی از اشکالات مان است تمرکز زدایی به دلیل لابی ها، گمانه زنیها، نفوذ مدیران، نمایندگان در سطح ملی از مثلا چند تا استان خاص همه امکانات را بردیم آنجا جنوب کشور که مزیت ماست حدود ۴ هزار کیلومتر سواحل ما، خلیج فارس، دریای عمان هر جای دنیا به آبهای آزاد ارتباط داشته باشند حداقل ۵۰ درصد جمعیت شان تا شعاع ۱۵۰ کیلومتری از ساحل دریا ساکن میشود اقتصادش میشود اقتصاد دریا.
ما الان کل جمعیت مان زیر ۹ درصد است ۵۰ درصد کجا ۹ درصد کجا، عمدتا استانهای محروم خوزستان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و هرمزگان همه اینها استانهای محروم هستند این میشود آمایش سرزمینی اگر میخواهیم توسعه بدهیم برای این به صراحت آمده برویم آنجا ایجاد اشتغال کنیم همه را چند تا استان در فلات مرکزی جمع نکنیم بعد در تامین آبش دچار مشکل بشویم .
این یک نکته مالیات بر خانههای خالی را اجرا کنیم مالیات ما الان آوردیم اصلاح کردیم که حتی زمینهای بایر هم مالیات بگیریم در بحث قانون اجاره که این هم باز هم طرح حضرت آقا فرمود قانون بهتر است لایحه باشد هم قانون جهش تولید مسکن طرح بود در کمیسیون عمران و ببریم مجلس و مصوب شد که فرمایشات حضرت آقا وظیفه ما را سنگینتر کرد در کارهای راهبردی و قوانین خوب و بلند مدت نکته دوم قانون اجاره داری هم که ما الان در مجلس داریم دو فوریتش را بررسی میکنیم البته قانون نشده این هم طرح دو فوریتی است.
خوب چرا لایحه نمیدهد دولت ما در آن جا آمدیم ببینید ما موافقیم باید در بازار رهن واجاره مردم امروز گرفتارند از یک ماه دیگر که بحث نقل و انتقالات شروع میشود قطعا خیلیها نمیتوانند ممکن است الان بحث امتحانات و بحث دانش آموزان است خوب راه کوتاه مدتش را بگویم ما این قانون را داریم اصلاح میکنیم کسی نگوید مجلس مثلا در دوماه چه کار کرد ما باید یه عقبه هشت ساله انجام میدادیم الان باید در یکی دوسال گذشته اقداماتی را میکردیم برای این که آهنگ حرکت دولت خوب است، ولی کند است، ولی برخی از وزارت خانهها بشینیم در شورای عالی مسکن برای آنها گزارش کار بدهیم بعد جلسه بعدی بپرسیم اگر شما به آن نرسیدید باید اصلاح کنید پس راه آخرش این است .
من حالا پیشنهاد کوتاه مدت هم میدهم، ما آمدیم سامان دهی کردیم که در حوزه مسکن سکوها، پلتفرمها دارند کار میکنند بیایند مجوز بگیرند از مکانیزم تشویقی استفاده کنیم ببنید مولفههای اقتصادی در سبد خانوار است با دو خط تنظیم نمیشود نوشتیم که سه سال گذشته سقف اجاره ۲۰ درصد ۱۵ درصد من سال گذشته هم آمدم خدمت شما دیدم اجرا نمیشود که قرار بود هم من هم شما بگردیم که چه کسی حاضر است البته آنها هم یک خورده حق دارند حضرت آقا فرمود در خدمات رسانی و کالاهای اساسی که به عنوان زیرساخت هستند مثلا سیمان، فولاد اینها را با دلار با مردم حساب نکنید.
پتروشیمیها خوب الان ما داریم به ریال انرژی را میگیریم حقوق کارگر را به ریال میدهیم، ولی شما حساب کنید افزایش قیمت مصالح در یک سال گذشته میل گرد حدود ۱۷ هزار تومانی شده حدود ۲۸ هزار تومان سیمان حدود ۳۰ هزارتومانی شده نزدیک به ۷۰ هزار تومان خوب همه اینها که دست دولت هستند یا شبه دولتی اند یا دولتی اند سه تا کار را من جمع بندی کنم یک وام بدهیم به مردم این تورم زا نیست بلکه لنگر تورم است ایجاد اشتغال است و مشکل مردم را حل میکند الان در حوزه اجاره هم ما مصوب کردیم ۲۰۰ میلیون ۱۵۰ میلیون و ۱۰۰ میلیون را حداقل در کوتاه مدت برایشان ودیعه درنظر بگیریم نکته دوم مشکل زمین را حل کنیم مالیاتهایی بر سوداگران ، قانون خوب هم بحث مالیات برعایدی سرمایه آنجا را مصوب کردیم دولت اجرا کند در نهایت در کوتاه مدت با تنظیم فعالین حوزه تنظیم و کسانی که در حوزه مسکن فعال هستند آنها را بیاییم مجوزی بگیرند این قانون هم اجرا شود کد رهگیری و این موضوعات هم بتوانیم عملا بازار را به یک نوعی مدیریت کنیم.
رانتها حذف شود ؛ تهران سبک میشود ، تقاضای مسکن کاهش خواهد یافت .