مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی در برنامه میز اقتصاد گفت: با توجه به سهمیه شناور نانواییها یک چهارم نانواییها سهمیه آردشان کاهش یافته است.
آقای جلال افزود: در مرحله شناورسازی کاهش و افزایش سهمیه آرد نانوایی ها دائمی نیست.
مقدمه مجری : امروز در خبرها داشتیم که تعداد کارتخوان های هوشمند عرضه نان نصب شده در نانوایی ها به عدد صد هزار رسیده است ، کارتخوان هایی که علاوه بر عرضه نان در تعیین سهمیه آرد نانوایی ها هم نقش اساسی دارند . سهمیه هایی که در ماههای اخیر در برخی نانوایی ها افزایش را در برخی دیگر کاهش داشته است . در میز اقتصاد امروز به علل افزایش و کاهش آرد نانوایی ها می پردازیم .
سوال : این روزها اغلب نانواها با موضوع تغییر سهمیه آرد مواجه هستند ، چه تعداد نانوایی یا چند درصد نانوایی ها سهمیه آردشان تغییر کرده است ؟
جلال : همانطور که اشاره کردید موضوع طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان از اسفندماه سال 1401 وارد مرحله جدیدی شد که در فروردین 1402 در سراسر کشور این مرحله به اجرا درآمد تحت عنوان شناورسازی سهمیه آرد نانوایان که با رویکرد عادلانه سازی ساختار توزیع آرد یارانه ای در کشور شکل گرفت ، منطق عملکرد به این صورت است که نانوایان محترم وقتی عملیات فروش نان را بر پایه کارتخوان های هوشمند انجام می دهند سامانه مرکزی طرح هوشمندسازی ، پردازش های لازم را بر روی تراکنش ها انجام می دهد و بر پایه آن نظام تخصیص آرد یارانه ای به نانوایان اتفاق می افتد .
سوال: الان بگویید که چند درصد از نانواها تحت تاثیر قرار گرفتند
جلال : به طور متوسط در استان ها متفاوت است این عدد اما به طور متوسط چیزی حدود یک چهارم نانوایان با کاهش سهمیه نسبت به زمانی که سهمیه ثابت دریافت می کردند مواجه هستند و سه چهارم نانوایان با عدم تغییر یا افزایش سهمیه ها مواجه هستند .
سوال : آن سه چهارم در معرض این هستند که یا سهمیه شان کاهش پیدا کند و یا افزایش بگیرد ؟
جلال : اصولا این طرح و در این مرحله شناورسازی هیچ کاهشی دائمی نیست و هیچ افزایشی هم دائمی نیست و منطق طرح بر این پایه است که نانوایان محترم وقتی عملیات فروش نان را به صورت منطقی و طبیعی و عرضه نان را به مردم به صورت طبیعی انجام می دهند ، با عدم تغییر سهمیه و یا افزایش سهمیه آرد یارانه ای مواجه می شوند و اگر احیانا عرضه نان دچار وقفه ای بشود و یا عرضه اتفاق نیفتد یا تراکنش های غیرواقعی ثبت بشود ، سامانه تحلیل های خودش را انجام می دهد و خود به خود با کاهش ....
سوال : پس همه نانوایان در معرض این که سهمیه شان کاهش یا افزایش پیدا بکند هست ؟
جلال : بله این پدیده کاملا شناور است پس نانوایانی که احیانا با کاهش مواجه شدند نگرانی نداشته باشند همیشه فضای جبران برای موضوع هست و احیانا اگر نانوایان عزیزی هم که افزایش سهمیه را تجربه کردند صرفا مشروط به این که این رفتار متعهدانه خودشان را ادامه بدهند این فضا را باز هم مشاهده می کنیم .
سوال : برویم سراغ مبنا که در واقع مبنای تغییر سهمیه چیست ؟ محدودیتی در تخصیص سهمیه وجود دارد ؟ به چه ترتیب است ؟
جلال : اصولا در این طرح منطقی که حاکم بر طرح است این است که تا زمانی که نان در اختیار مردم قرار می گیرد تخصیص آرد یارانه ای هیچگونه محدودیتی ندارد ، نانوایان مبتنی بر داده هایی که در سامانه وجود دارد و یکپارچگی که بین سامانه خرید آرد و سامانه فروش نان یعنی کارتخوان های هوشمند در کشور شکل گرفته ، وظیفه ای دارند مبنی بر این که یک عرضه عمومی نان را به مردم انجام بدهند ، در خرید های خاص و پرحجم هم تحت عنوان فروش کسب و کارها خریدهای با حجم بالا را ثبت بکنند که فرآیندش توضیح داده شده برای نانوایان و ما در حال تکمیل فرآیند اطلاع رسانی هم همچنان هستیم . بعد از این که این تکلیف برای نانوایان روشن شد تراکنش هایی که توسط نانوایان در هر روز ثبت می شود در یک بازه زمانی یک ماهه در دوره گذشته آنها ، مورد بررسی قرار می گیرد ، ضریب تبدیلی تعریف شده که نان های فروخته شده به مردم بعد از پردازش سامانه و تشخیص تراکنش های واقعی تبدیل به آرد معادلش می شود و در هر دوره زمانی که نانوایان خرید را انجام می دهند که در استان های مختلف دوره های ده روزه ، پانزده روزه و یک ماهه هست ، متناسب با عملکرد گذشته خودشان ، آرد را دریافت می کنند . پس اگر فروش به صورت کامل انجام نشده باشد ، ساعت های کاری رعایت نشده باشد ، تنوع مشتریان ثبت شده در سامانه به قدر کافی نباشد ، خود به خود نانوا تجربه کاهش را خواهد داشت در واقع تراکنش های غیرواقعی و عدم تراکنش دلیل اصلی کاهش هست ، اصولا هر گونه عرضه نان به مردم وقتی به صورت صحیح انجام می شود بدون هیچ نگرانی برای نانوا آرد معادلش تخصیص داده خواهد شد
سوال : این افزایش مبنی بر چیست ؟
جلال : افزایش بابت تشویق نانوایانی هست که رفتارهای درست کارانه و متعهدانه دارند در واقع تراکنش ها وقتی از سمت نانوا ثبت می شود پردازش سامانه نشان می دهد که تنوع مشتریان ، رعایت ساعت کاری ، عملکرد فروش به درستی انجام شده فضایی فراهم می شود برای این که اختصاص آرد به نانوایان تا ده درصد یعنی از یک درصد تا ده درصد بتواند افزایش پیدا کند و حجم تولید نان برای نانوا ارتقا پیدا کند و کمکی باشد برای اقتصاد نانوایان .
سوال : آقای نوروز مقدم شناور سازی سهمیه آرد را شما در طرف نانوایان چطور ارزیابی می کنید ؟
نوروز مقدم : شناور سازی و آن چیزی که دارد اجرا می شود آن چیزی نبوده که قرار بوده اجرا شود ، باید هر طرحی که می خواهد شروع شود یک دستورالعملی صادر بشود ، در آن دستورالعمل جامع و کامل وظایف آن طرفی که قرار است این طرح را اجرا بکند ، قید شود.
و نانوا بداند که کدام کارش تخلف محسوب می شود و کدام کارش باعث ... متاسفانه با گذشت یک سال از این طرح بارها ما از آقای جلال خواهش کردیم در جلسات وزارت کشور که جلسه ریاست محترم جمهور در استانداری همه جا از ایشان خواهش کردیم که این دستورالعمل را کتبا به ما اعلام کنید که ما به اعضایمان اعلام کنیم ولی متاسفانه این ناآگاهی که نانوا دارد از اجرای این طرح ، باعث ضرر و زیان این ها دارد می شود یعنی نانوا نمی داند که چه چیزی را باید اجرا کند و دچار یک اشکالاتی می شود و این سهمیه ها از ایشان کم می شود .
سوال : اقای جلال دستورالعملی به نانوایان ندادید ؟
جلال : ما برای این که فرآیند آموزش و اطلاع نانوا از وضعیت این که چه تراکنشی احیانا منجر به کاهش می شود یک مسیر پویا تعریف کردیم یعنی این که نانوا همین الان هم گزارش را اخیرا من دریافت کردم روزانه ما به طور متوسط هزار تماس با مرکز تماسی که پیش بینی شده داریم که سوالات نانوایان در خصوص دلایل کاهش سهمیه ها پاسخ داده شود .
نکته بعدی این که نانوایان به دلیل همین نکته ای که آقای نوروزمقدم اشاره کردند ممکن است بی اطلاعی باشد یا اطلاع پایین باشد در این دو ماهی که ما از مرحله شناورسازی عبور کردیم با ارفاقات بسیار بالا نظام اختصاص سهمیه آردشان رقم خورده تا آسیبی به منافع نانوایان اتفاق نیفتد ، نکته سوم این که اصولا رفتار متعارف یک عدد ثابتی ندارد که ما بتوانیم در قالب یک بخشنامه آن را اعلام بکنیم ، ما فرهنگ مصرف نان توسط مردم در استان های مختلف را وقتی در سامانه تحلیل می کنیم کاملا متمایز است . عرضی که ما داریم این است که زمانی که شما از طریق کارتخوان هوشمند به مردم عرضه نان می کنید باید مطمئن باشید که فروش نان به مردم انجام می شود و در حد متعارف خودش یعنی میانگین رفتاری که خرید مردم در آن منطقه نشان می دهد ، شما وقتی نان را می فروشید هیچ مشکلی پیش نمی آید در فصول مختلف مصارف تغییر می کند در فصل سرد و در فصل گرم و اصولا عدد ثابت تعیین کردن هم می تواند ضرر برای نانوا داشته باشد و هم غیرواقعی باشد .
سوال : همین صحبت هایی که الان شما کردید را به صورت یک بخشنامه بنویسید .
جلال : فرآیند فروش عادی نانوا به مردم بخشنامه ای نیاز ندارد یعنی فرهنگ فروش ، چون ما اگر می گفتیم سهمیه بندی قرار است روی تراکنش ها انجام بشود یا قیدی روی تراکنش ها بگذاریم ، این حرف درست بود اما عرضه نان به مردم ...
سوال : آقای نوروز مقدم می گویند نیاز هست درست است ؟
نوروز مقدم : نیاز هست ، الان به ما می گویند که شما فروش عادی تان را انجام بدهید ، نانوا اگر بیاید ، شما اگر الان بیایید در مغازه من و از من بخواهید 60 تا نان بگیرید ، 60 تا را من مجبورم به شما بدهم ، چون آقای جلال بارها در تلویزیون اعلام کرده برای مردم محدودیتی قائل نیستیم ، ولی در حقیقت آن 60 تای من ممکن است 50 تایش را متعارف حساب بکنند ده تای دیگر را از سهمیه آرد من کم می شود من این وسط چه گناهی کردم ؟ یا اگر یک مشتری بیاید روزی سه بار چهار بار با یک کارت خرید بکند ، من که اطلاع ندارم که این شخص آمده ده بار از مغازه من خرید کرده است ؟
سوال : فکر کنم استثنا باشد این موارد ؟
نوروز مقدم : بهرحال همین ها را دارند از سهمیه هایمان کم می کنند آن 25 درصدی که سهمیه هایشان کم می شود همین موارد است این ها باید اطلاع رسانی دقیق بشود هم مردم بدانند هم نانوا بداند بتوانند با همدیگر معاشرت داشته باشند ، بتوانند این کار را اجرا کنند .
سوال : آقای جلال پاسخ شمارا می شنویم ؟جلال : مسائلی که آقای نوروز مقدم فرمودند ما خدمت ایشان هم عرض کردیم باز هم تاکید می کنیم ، ما منتظر هستیم حتی یک مورد از این مواردی که اشاره کردند و باعث کاهش سهمیه شده است را ببینیم ، چون بنده وظیفه دارم و در استان ها مراجعه حضوری انجام می دهیم ، به دلیل این که این فرهنگ در بین نانوایان تا به تثبیت برسد چند ماهی زمان می برد عرض کردم ، ما با ارفاقات فراوان ، ابعادش هم ابعاد بزرگی است ، کاهش سهمیه اگر در بین نانوایان اتفاق افتاده حتما یا با عدم ثبت تراکنش بوده یا بابت ثبت تراکنش های کاملا غیرمتعارفی که نیاز به اثبات ندارد . غیر متعارف از نظر نانوا یعنی فروشی که در بین مردم وقتی دارد انجام می شود مشتری خاص دارد و مشتری نیست که در این حجم خرید کند ، وقتی عموم مردم در یک منطقه یک حجم نانی را خرید می کنند ، 50 قرص نان ، 40 قرص نان و ده قرص نان و عموم مردم خرید می کنند نانوا هیچ نگرانی نباید داشته باشد چون سامانه نانوا را با منطقه خودش مقایسه می کند ، ممکن است در یک منطقه ای نان های با حجم بالا و وزن بالا باشد ، تعداد کمتری خرید می شود اما نان هایی که وزن پایینی دارند ، تعداد بیشتری خرید می شود اصولا تعیین عدد به دلیل این که تغییر می کند در طول زمان و در فصول مختلف باعث می شود که نانوا متضرر شود و دچار پیچیدگی بشویم ، نانوا وقتی مشتری عمومی دارد نسبت به یک حجم خریدی ، بدون هیچ نگرانی می تواند فروش را انجام بدهد و حتما هیچ کاهشی از این محل اتفاق نیفتد .
سوال : همین هایی را که می گویید من باز به نظرم می شود یک دستورالعمل کرد ، من خودم حضوری چون مراجعه کردم به نانوایی های مختلف خیلی هایشان حتی نمی دانستند که گزینه ای در این کارتخوان های هوشمند هست مبنی بر فروش به صنف های مختلف و بدون استفاده از آن گزینه فروش را انجام داده بودند شده بود میزان فروششان غیرمتعارف .
جلال : ما این اطلاع رسانی را که بیش از چند ماه است که انجام دادیم هم در کانال ها و هم در شبکه های اجتماعی و هم از طریق مرکز تماسی که بیش از ده ماه است نانوایان آن را می شناسند و از مسیرهای مختلف اطلاع رسانی به حداقل عزیزان اتحادیه که ماههاست که اطلاع دادیم ولی بابت این که برخی از نانوایان یا دغدغه ای نسبت به این موضوع نداشتند یا کم اطلاع بودند و از این محل ممکن است متضرر شده باشند ، عرض کردم که با حجم بسیار بالایی ارفاق این تدبیری بود که در دولت اتفاق افتاد ، از باب این که تضییع حقوق نانوا اتفاق نیفتد و با آگاهی کامل نسبت به رفتارهایی که در فروش دارد بتواند اقدام کند ، فروش به عموم مردم بدون محدودیت است عرف فروش را همه نانوایان متوجه هستند یک خریدار خاص وقتی حجم بالایی را تقاضا می کند فرآیندی تعبیه شده تحت عنوان فروش کسب و کارها اگر این خرید واقعی باشد ثبت کسب و کار می کند و بدون دغدغه این کار را انجام میدهد و اگر بنایش این نباشد که این را ثبت کند حتما اثر می گذارد ، ولی فروش عادی به هیچ وجه اثر منفی ندارد .
نوروزمقدم : الان همین موردی که می فرمایند ، همین مورد کسب و کار ، بله ما به اعضایمان هم گفتیم بارها هم اقای جلال توضیح دادند ، ولی قرار است این را من ثبت کنم و به آن شخص بگویم شما بیا کارتت را یک بار بیا اینجا بکش ، اینجا باید ثبت شود ، برایت پیامک می آید ، در آن پیامک یک لینک می آید ، در آن لینک باید بروی ثبت نام کنی و بعد از این که تایید شد شما با این کارتت مجاز هستی بیایی و از این مغازه نان بخری ، همین مراحلی که می خواهد طی شود ، بعد می گویند که این را باید فرمانداری تایید کرده باشد و اگر فرمانداری این را تایید نکرده باشد و من کارت این را پذیرش کرده باشم چه کار باید بکنم ؟
جلال : من این توضیح را بدهم ، چون آقای نوروز مقدم دغدغه درستی دارند ، ما وقتی در تحلیل سامانه می خواهیم مبنایی را انتخاب کنیم حتما مطمئن می شویم که آن پدیده فراگیری عام داشته باشد فرض بفرمایید در ثبت نام کسب و کارها برای این که آن نهاد ناظر یا مدیریتی استان فرآیند را تایید کند زمانی لازم است که اختصاص داده شود ما تاکنون تراکنش ها صرف ثبت شدنش مورد تایید قرار گرفته و ما هیچگونه کاهشی از این محل نداشتیم ، آقای نوروز مقدم مصادیقی را اشاره می کنند که بابت آنها حتما کاهشی اتفاق نیفتاده و این را چون ما مدام در حال پایش آن هستیم ، بررسی میدانی می کنیم تا پدیده ای بین عموم نانوایان ، تبدیل به یک عرف پذیرفته شده و فراگیر نباشد ، ما کاملا با احتیاط و اغماض و تصامح مدیریت را انجام می دهیم که حقی ضایع نشود .
نوروز مقدم: یعنی شما الان می فرمایید که اگر آن طرف به او می گویم که آقای کبابی شما بیا کارتت را اینجا بکش ، اگر آمد و کارتش را آنجا کشید و یا اگر کشید و آنجا ثبت نشد من به او نان دادم شما سهمیه من را کم نمی کنید ؟
جلال : فعلا از موضوع همه کسب و کارها ، خریدهایی که انجام می دهند ، از منوی کسب و کار ثبتشان را انجام بدهند فرآیند ثبت نام شان را هم انجام بدهند ، در این تراکنش ها اتفاق نمی افتد تا فرمانداری های مربوطه این تراکنش را تایید بکنند . از این جهت هیچگونه نگرانی روی این موضوع نداشته باشید ما کاملا با رویکرد دفاع از حقوق نانوایان این فرآیند را پیگیری کردیم و حتما هیچگونه عجله ای در این خصوص که بخواهیم با سختگیری بیش از حد این فرآیند را مدیریت کنیم نبوده ، ما قائلیم به این که نانوایان با سختی کاری که در دستور کار خودشان دارند ، دارند تامین نان را می کنند و نباید وقفه ایجاد شود .
سوال : برویم به مرکز پاسخگویی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان ، خانم مرسا جامعی کارشناس این مرکز با ما هستند ،
پرتکرارترین سوالاتی که از طرف نانوایان شما در این مرکز با آن مواجه می شوید چی هست ؟
جامعی : سوال اولی که خیلی ما با آن روزانه مواجه هستیم این است که نانوایان محترم بابت بررسی سهمیه شان با مرکز ما تماس می گیرند ما با توجه به سامانه هایی که در مرکز مان در اختیار داریم ، سهمیه نانوای محترم را بررسی می کنیم و بعد در صورتی که توضیحاتی وجود داشته باشد خدمت شان ارائه می کنیم و بعد اگر که نانوا کاهش سهمیه داشته باشد سوال پرتکرار بعدی که ایجاد می شود این است که علت کاهش سهمیه من چی هست ؟ عملکرد نانوا را کاملا مورد بررسی قرار می دهیم اگر نانوا نسبت به عملکردش و چیزی که ما خدمت شان ارانه می کنیم اعتراضی داشته باشند ما این اعتراض را برایشان ثبت می کنیم ، مهم ترین علل کاهش سهمیه نانوایان ثبت تراکنش غیرواقعی هست ، مورد دوم رعایت نکردن وزن چانه هست توسط نانوا ، مورد سوم تراکنش بیشتر یا کمتر از میزان سهمیه شان هست ، مورد چهارم عدم ثبت تراکنش روی دستگاه کارتخوان هست ، موارد دیگری که وجود دارد این است که تراکنش در ساعات غیرعرفی دارند ، فروش نان به تعداد غیرعرفی دارند و کارت های تکراری ، این ها از عمده ترین دلایل کاهش سهمیه ای است که ما این را به نانوایان هم اگر تماس بگیرند با مرکز ما توضیح می دهیم .
سوال: آماری دارید که حدودی روزانه چند تماس با این مرکز برقرار می شود ؟
جامعی : بالغ بر هزار تماس است بستگی دارد که اگر تایمی باشد که سهمیه نانوا باز شده برای خرید ، خیلی خیلی بیشتر می شود و ممکن است به هزار تا هم برسد ، و عمده تماس ما از طریق نانوایان هست .
سوال : راه تماس را هم بفرمایید نانوایان این اطلاع را داشته باشند که چطور می توانند با این مرکز تماس داشته باشند ؟
جامعی : ما این جا در طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان 24 ساعته در تمام ایام هفته حتی تعطیلات پاسخگوی نانوایان محترم هستیم می توانند با شماره 23762376 - 24 ساعته تماس بگیرند همکاران من در اینجا پاسخگوی آنها هستند و پاسخگوی سوالاتشان هستند .
سوال : آقای نوروزمقدم موضوعی که ما زیاد با آن برخورد داریم این است که مردم می روند مثلا می گویند که یک دانه نان خریدیم ولی بیش از یک نان در کارتخوان کشیده می شود و این موضوع زیاد هم هست .
نوروزمقدم : این متاسفانه یک عقبه ای دارد که ما بارها در جلسات هم گفتیم ، نرخ نان ما برای سال 99 است که در سال 1400 با 16 ماه دوندگی توانستیم نرخ را بگیریم و قیمت نان مطابق با تورم افزایش پیدا نکرده است ، ما سال 1400 چیزی حدود 45-46 درصد ، سال 1401 هم همین جور و سال 1402 هم همین جور ، یعنی ما نزدیک 130-140 درصد تورم به ما خورده ، غیر از این که ما مزد کارگرمان سال 1400 حدود 25 درصد ، 1401 - 57 درصد و 1402 - 27 درصد دوباره افزایش پیدا کرده است ، خمیرمایه ما سال 1400 بوده نزدیک 600 هزار تومان ، الان ما باید برویم بازار آزاد تهیه کنیم یک میلیون و 200 هزار تومان، هزینه های جانبی همه بالا رفته ، یک مغازه نانوایی که سالم بخواهد کار بکند یعنی همه مقررات را رعایت کند ده کیسه سهمیه ثابت هم داشته باشد و شناور هم نباشد که امروز هم معلوم نیست که فردا چقدر سهمیه دارم ، من ده کیسه سهمیه داشته باشم ، حدود دو میلیون تومان فروش من می شود ،َ این ده کیسه می شود نزدیک 4 هزار تا نان لواش و 4 هزار تا 500 تومان می شود دو میلیون تومان.
دو میلیون تومان 400 هزار تومانش پول آرد و کرایه حمل آن است ، سه تا کارگر می شود نزدیک یک و 300-400 مزد کارگرش ، همین جا می شود یک و 800 ، آب دارد ، برق دارد ، گاز دارد ، بیمه دارد ، مالیات دارد ، خرید مایه دارد ، خورد و خوراک کارگر دارد ، اجاره ملک مغازه هم دارد ، مالکین امسال ، همین الان که خدمت شما هستم نزدیک 50-60 درصد افزایش اجاره را اعمال کردند ، خب نانوا معجزه که نمی تواند بکند ، یا باید یک کاری بکند نان مردم دچار مشکل نشود ، فعلا نان را تامین کند یا باید بگوید عطایش را به لقایش بخشیدم دیگر .
سوال : ما دو مورد در گزارش ابتدایی برنامه بود داشتیم ، من با نانواهایی برخورد داشتم که همه این ها را قیمت را رعایت می کند و وزن چانه را نه تنها رعایت می کند در گزارش هم دیدید وزن کردیم ، یک مقداری هم بیشتر بود ، همه نانوا ها این مخارج را دارند برای خود من هم سوال است چطور می شود که برخی نانوایی ها با همه این مخارج می آیند رعایت می کنند قیمت را و وزن چانه را و سهمیه آردشان هم بیشتر می شود و پخت شان هم بیشتر می شود و حالا این بیشتر شدن پخت سرشکن می شود روی همه این هزینه ها ، ولی شما می فرمایید که نمی شود با این هزینه ها این کار را ادامه داد ، این را برای من روشن کنید به چه ترتیب است .
نوروز مقدم : آنجا ما دو مورد داریم یکی این که ما یک تعداد از نانوایان ما هستند که خانوادگی دارند کار می کنند ، یعنی خودشان و بچه هایشان در آن مغازه دارند کار می کنند و مغازه هم برای خودشان است یعنی اجاره ملک هم ندارند این جا این ها فقط قانعند به همان حقوقی که از ایشان در می آید و زندگی شان می گذرد
سوال : یعنی شما می فرمایید که آنها فقط استثنائاتی هستند که رعایت می کنند ؟
نوروز مقدم : بله غیر از این اصلا نمی توانند .
جلال : من فکر نمی کنم استثنا باشد ما قائلیم به این که اغلب نانوایان رفتار قانونمندانه را دارند اما نسبت به ترمیم خلع درآمدی نانوایان و خلا اقتصاد نانوایان دولت بی تفاوت نیست از همان فروردین ماه جلساتی برگزار شده ما اتفاقا روز گذشته هم همین بحث را داشتیم ، روز شنبه هم مجددا جلسه ای به صورت اختصاصی در موضوع ترمیم اقتصاد نانوایان هست ، ولی این که در واقع این استثنا باشد قطعا نیست ،
سوال : گفته بودید در خردادماه طرح هایی هست برای این ...
جلال : بله ترمیم اقتصاد نانوا حرف درستی است این که از چه مسیری اتفاق بیفتد ، آن مسیر غیر قیمتی بیشتر مورد تاکید دولت است از باب این که بتواند این اتفاق بیفتد در سال گذشته منطق کمک هزینه بوده ، در سال جاری علاوه بر آن ایده رویکردهای دیگری مطرح است انشاالله اگر نهایی شود اطلاع می دهیم خدمت عزیزان ،
سوال : کمک هزینه یعنی قرار نیست تغییر بکند ؟
جلال : چرا ، بحث ترمیم کمک هزینه یکی از موضوعات هست ، بحث الگوهای غیرقیمتی دیگر هم مطرح هست که آن را اگر نهایی بکنیم روز شنبه قرار است ظاهرا نهایی شود این موضوع ، اگر آن هایی شود انشاالله اطلاع رسانی می شود حتما دولت خودش را در کنار نانوایان محترم می داند اقتصاد قابل دفاع برای نانوا یکی از دغدغه های دولت است که انشاالله مسئله اش مرتفع شود ولی ما قائلیم که اغلب نانوایان رفتار درستکارانه و متعهدانه دارند .
سوال : آماری هم دارید ؟
جلال : من فکر می کنم همین برآورد اجمالی که عرض کردم که بابت عدم عرضه نان یا احیانا ثبت تراکنش های غیرواقعی کمتر از یک چهارم نانوایان دچار کسر شدند و مابقی دچار عدم تغییر یا افزایش شدند ، خودش می تواند یک شاخص نیابتی برای توضیح دادن این موضوع باشد .
سوال : آقای نوروز مقدم می شود با بهبود کمک هزینه به بهبود اقتصاد نانوایان هم کمک کرد ؟
نوروز مقدم : این که جناب آقای جلال فرمودند من هم مطمئنم که دولت در فکر ما هم هست چون من 19 فروردین که خدمت جناب آقای رئیس جمهور بودیم این وعده را به ما دادند و اخیرا هم فرمودند که آقای مخبر هم یک دستوراتی را دادند ولی این که ما بیاییم بگوییم که ما می خواهیم اقتصاد نانوا را از راه غیرقیمتی افزایش بدهیم ،
سوال : قیمتی شان کمک هزینه است دیگر ...
نوروز مقدم : وقتی اسم کمک هزینه می آید ، این باید از جیب دولت در بیاید ، دولت باید یک بودجه ای داشته باشد ، باید یک سرفصلی داشته باشد ، این می آیند حداقل را می خواهند برای ما در نظر بگیرند ، سال گذشته ما را با یک 15 درصد تا بهمن ماه سرگرم کردند ، 15 درصد را هم آمدند در اسفندماه اضافه کردند ، شد سی درصد ، ولی من 130-140 درصد عقب هستم ، یعنی فقط تورم را من حساب بکنم و دیگر هیچ
سوال : آقای جلال حداقل را در نظر خواهید گرفت یا نه ؟
جلال : بحث این که عزیزان یک محاسباتی راجع به افزایش هزینه ها دارند به نظرم این باید کارشناسی بشود ، سازمان حمایت مرجع ما برای تعیین و محاسبه آن عدد هست ، حتما موضوع افزایش هزینه های دستمزد ، اجاره لحاظ خواهد شد ، من به نظرم الان روی عدد لازم نیست صحبت بکنیم ، ولی عرض کردم الگوها چند الگو در کنار کمک هزینه موضوع اقتصاد نانوا را و دغدغه نانوایان برای حل مسائل اقتصادی شان را به آن پاسخ خواهد داد .
سوال : یک بحثی هم که بود نانواها می گفتند که در خصوص تخصیص آرد دچار سردرگمی هستند که از کجا متوجه بشوند که سهمیه به چه ترتیب شده است .
نوروز مقدم : اصلا هیچ چیزش معلوم نیست ،
سوال : چه چیزی معلوم نیست َ، همین کمک هزینه ای هم که ریخته می شود هیچ مبنایی ندارد که من نانوا بتوانم محاسبه کنم که بگویم امروز برای من درست ریخته شده است ، امروز 600 می ریزند و فردا می ریزند 550 تومان ، فردا می ریزند 580 تومان و یک عدد معلومی نیست .
سوال : روند تخصیص آرد به شما چطوری است ؟
نوروز مقدم : بحث آرد هم همین است ، الان همین سامانه ای که فرمودند 23762376 ، ما در ریاست جمهوری که جلسه داشتیم من خدمت آقای جلال عرض کردم آقای جلال این شماره را دادند ما همانجا این شماره را گرفتیم ، روی بلندگو گذاشتیم و آقایان هم گوش کردند و تا 14 نفر در نوبت بودند که جواب داده شود بعد از این که جواب داد وقتی که از ایشان سوال کردیم آخرش گفت آن را ما نمی دانیم از غله سوال کنید ، غله گفت من در جریان نیستم از فرمانداری سوال کنید ، فرمانداری گفت از استانداری سوال کنید ...
سوال : سوال چه بود ؟
نوروز مقدم : همین که آقا سهمیه من چرا کسر شده است ؟
سهمیه من 30 تا کیسه کسر شده می خواهم علت را بدانم ، ببینید این سردرگمی بلای جان ما شده است ما هر ده روزی یک بار باید تن مان بلرزد در اتحادیه نشستیم که ببینیم امروز چند نفر می ریزند در اتحادیه که جریان چیست ؟ ما نمی توانیم جوابگو باشیم چون دسترسی به سامانه نداریم.
الان آمدند می گویند دستگاه هوشمند در مغازه تان گذاشتیم ، این دستگاه هوشمند یک تعدادی را تراکنش نشان می دهد به من ، همین تعداد تراکنش را من اگر ملاک قرار بدهم و همین را عمل کنم تا انتها ، می رویم آخر کار می بینم سهمیه ام کم شده با نانینو تماس می گیریم نانینو می گوید آقا آمار من فلان چیز است ، تاژان تماس می گیرد ، تاژان می گوید آقا آمار من فلان چیز است یعنی سه تا دستگاه ....
سوال : تاژان کجاست ؟
جلال : سامانه خرید آرد
سوال : تعدد سامانه ها ایجاد مشکل کرده ؟
جلال : نه ببینید یک مسیر اشتباهی را آقای نوروز مقدم می روند اصولا تماس برای رفع مشکل فقط با مرکز تماس با این شماره ، بعضا در استان ها چون افراد را می شناسند مستقیما تماس می گیرند اولا با شماره تماس بگیرند کد رهگیری بگیرند که سامانه بتواند مسئله را پیگیری کند دوم این که ما دو سامانه کاملا متصل به هم داریم ، سامانه هوشمند فروش نان و کارتخوان های هوشمند و سامانه هوشمند خرید آرد که هر دوره ده روزه ، پانزده روزه یا یک ماهه برای نانوایان عزیز باز می شود و از گذشته هم داشتند و این نام کاربری و رمز عبور را داشتند .
نوروز مقدم : خب این الان تاژان و نانینو و دستگاههای ما چرا با هم مغایرت دارند ؟
جلال : نه ، این حرف مغایرت را شما اجازه بدهید از شما نپذیریم ، مبنای نانوایان برای مشاهده وضعیت شان سامانه خرید آرد را که از گذشته هم در اختیار داشتند می توانند مشاهده کنند ، یک برنامکی هم در موضوع فروش نان در اختیار نانوایان هست ، وضعیت شان توضیح داده می شود تحلیل داده ها نمایش داده می شود و موضوعاتی که نیاز دارند ، داده ها و وضعیت شان ، میزان کمک هزینه پرداخت شده ، کاملا منطقی و مبتنی بر یک اصل ثابت و در واقع کمک هزینه ها ...
سوال : این ها متصل هستند ؟
جلال : بله کاملا متصل به همدیگر هستند داده هایشان به صورت یکپارچه داده ها در هر دو سامانه به روزرسانی می شود و ...
نوروز مقدم : ولی یکی نیست
سوال : فاکتور الکترونیکی چه زمانی قرار است صادر شود برای مردم در خصوص همین نان ؟ که مردم خیلی شفاف ببینند و اگر اعتراضی دارند انجام بدهند ؟
جلال : بحث فاکتور الکترونیکی نیست بحث برنامک سمت مردم هست که مردم بتوانند وضعیت تراکنش های خرید خودشان از نانوایان را روی گوشی های موبایل خودشان مشاهده بکنند ، هم در موضوع رفتارهای صحیحی که از نانوایان مشاهده می کنند بتوانند اظهار نظر کنند هم اگر احیانا موضوعاتی را مشاهده می کنند ...
سوال : از چه زمانی ؟
جلال : از همین خردادماه آغاز خواهد شد .
نوروزمقدم : این خرابی دستگاهها را چه کسی باید پاسخگو باشد ، ما یک خرابی دستگاه اگر داشته باشیم از تهران پارس باید برویم شهرک غرب دستگاه را ببریم آنجا برایمان تعمیر کنند .
سوال : انشاالله در فرصت های بعدی پیگیری می کنیم ما سعی کردیم که تا حدودی ابهامات نانوایان را کاهش بدهیم در خصوص سهمیه آردشان و امیدواریم که تا حدودی هم موفق بوده باشیم .