وزیر کشور، هوش مصنوعی را فناوری شالوده شکن قلمداد کرد و گفت: باید نقشه راهی برای حوزه هوش مصنوعی ترسیم کنیم تا از دنیا در این حوزه کاربردی عقب نمانیم.
وی افزود: همچنین باید اهدافی برای این حوزه مد نظر قرار دهیم. یکی از مهمترین اهداف آن مساله اقتصادی است. چنین هدفی کشش خوبی برای حوزه فناورانه مهیا میکند.
اقای وحیدی تصریح کرد: همچنین باید اهداف کاربردی نیز برای این حوزه تعیین کنیم. یکی از کاربردهای هوش مصنوعی مربوط به حوزه حمل و نقل و خودرو است. ما امروزه در وزارت کشور موضوع شهر هوشمند و مباحثی مانند مقابله با جرائم سازمان یافته را پیگیری میکنیم.
وی خاطرنشان کرد: تمام تلاشهای ما برای این حوزه باید هدف محور و محصول محور باشند. ما در حوزه نانو دانش و فناوری خوبی داشته اما محصول کافی ارائه نداده و هدف اقتصادی برای آن تعیین نکرده ایم. همین موضوع در بحث هوش مصنوعی نیز مطرح است باید تدابیری پیرامون رشتههای علوم پایه و ریاضیات بیندیشیم تا علاقه مندی دانشجویان به این حوزهها افزایش پیدا کند.
وی گفت: باید نقشه راه خوبی برای این حوزه مشخص کنیم تا نسبت به دنیا عقب نمانیم. اگر دیر بجنبیم، نسبت به این حوزه که فناوری شالوده شکن و بنیان برافکن است، عقب میمانیم. این حوزه چند دانش مختلف را تلفیق میکند که برای تحقق آن نیاز به اجرای مقدمات و دادههای کلانی داریم. اگر محصولی در این زمینه تولید نشود، هرچند دانش و فناوری اش را داشته باشیم، اما بازهم پیشرفتی حاصل نمیکنیم. مباحث این حوزه باید کاربردی و منجر به تولید محصول شوند.
وی تاکید کرد: اگر در این زمینه غفلت کنیم، فناوریهایی که امروز از آن استفاده میکنیم و در اختیار داریم، فردا دیگر قادر به بکارگیری از آنها نخواهیم شد از اینرو ضرورت دارد این حوزه مورد حمایت بیشتری واقع شود. قوانین و فرهنگ استفاده از این محصولات نیز باید در کشور اصلاح شوند.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز در این کنفرانس گفت: امروزه در برنامههای راهبردی دانشگاه صنعتی امیرکبیر چند برنامه را مد نظر قرار داده ایم. یکی از این حوزهها در ارتباط با هوش مصنوعی است چراکه دنیای امروز با سرعت سرسام آوری به این سمت پیش میرود. در حال حاضر رقابت چین و آمریکا بر سر مباحثی مانند هوشمند سازی، G۵، تیک تاک است، زیرا آینده از آن کشوری است که در زمینه هوشمند سازی قدرتمند و توانایی بیشتری داشته باشد.
دکتر قدسی پور افزود: حتی اگر مسوولان ذی صلاح، رئیس جمهور و نمایندگان مجلس به این بحث ورود پیدا نکنند، به دلیل ظرفیت های کشور، جامعه ایران به این سمت گرایش پیدا میکند. مسوولان باید همت و جوانان را در این زمینه یاری کنند. ما نیز بنا داریم در دانشگاه امیر کبیر، در زمینه آموزش، پژوهش و فناوری کار ویژهای انجام دهیم.
وی خاطرنشان کرد: کشوری مانند دبی اکنون دانشگاه هوشمندی بناکرده است. کشورهای همسایه ما به این سمت در حال حرکت هستند ما نیز باید در این عرصه ورود چشمگیری داشته باشیم. ما هم میتوانیم در زمینه آموزش این حوزه ورود پیدا کنیم. مثلا به بحث حسگرها بپردازیم و دانشجویان با گذراندن واحدی پیرامون این موضوع با حسگرهای جهان آشنایی کاملی پیدا کنند. پارک علم و فناوری دانشگاه نیز باید از محصولات این حوزه حمایت کند.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی نیز در این کنفرانس گفت: توسعه حمل و نقل در تمام کشورهای مهم دنیا به عنوان زیرساختی برای مسائل اقتصادی مطرح است از اینرو استفاده از فناوریهای نوینی مانند هوش مصنوعی جزو سیاستهای تمام کشورها قلمداد میشود. در ایران نیز پیرامون این مساله طی چند سال گذشته اقدامات خوبی انجام شده است، اما برای اجرای کامل آن راه طولانی در پیش رو داریم.
دکتر شهریار افندی زاده افزود: جدا از در نظر گرفتن مسائلی مانند ایمنی، سرعت و راحتی، باید مسائل محیط زیستی و اقتصادی نیز مورد توجه قرار گیرند. هر ابزاری که به نوعی کمکی به این مساله کند، مورد اقبال قرار میگیرد. هم اکنون حمل و نقل ترکیبی در دستور کار همه جوامع در سطح محلی، کشوری و بین المللی قرار گرفته است و تفاهم نامههای دو جانبه و چند جانبهای پیرامون تحقق این مهم منعقد کرده اند. ما نیز باید سیاست و جایگاه مشخصی پیرامون این مساله در کشور مد نظر قرار دهیم.
وی یادآور شد: اکنون در ناوگانهای هوایی کشورمان از سامانه های هوشمند و هوش مصنوعی استفاده میکنیم، اما هنوز در حمل و نقل جادهای روشهای سنتی بکار گرفته میشوند از اینرو ضرورت دارد در برنامهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت به این مساله توجه کنیم و آینده نگری داشته باشیم و ملزمات این کار را فراهم کنیم. آینده از آن کشورهایی است که با استفاده از هوش مصنوعی از خودروهای خودران استفاده کنند. کشور ایران نیز باید به این سمت پیش برود و در این زمینه باید از دانشگاهها و شرکتهای دانش بنیان حمایت ویژهای داشته باشد.
وی تاکید کرد: ما در وزارت راه و شهرسازی طرح جامع برای حمل و نقل برون شهری و جادهای در نظر گرفته ایم. باید قابلیتهای این حوزه را توسعه دهیم. در حال حاضر سامانههای حمل و نقل دریایی، جادهای و ریلی مان خوبی داریم. هر یک از این سامانه برای خودشان فعالیت میکنند. این سامانهها باید با یکدیگر تجمیع شوند.
آقای افندی زاده گفت: همچنین ما در زمینه هوشمند سازی مدیریت اطلاعات، ذخیره سازی و تبادل اطلاعات، هومشند سازی مدیریت بار و ناوگان تجاری، پایش سامانه حمل و نقل، توسعه نظارت جادهای به منظور ثبت تخلفات جاده ای، توسعه سامانههای حمل و نقل مسافربری و باربری اقداماتی انجام خواهیم داد.
رئیس دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز در این کنفرانس گفت: امروزه خودروسازان بزرگ و قدرتمند دنیا برای تولید خودرو نیازمند بکارگیری فناوری های نوین به ویژه هوش مصنوعی هستند. بکارگیری این فناوری میزان خسارت مالی و جانی و معلولیتها را کاهش میدهد و نقش بسیار زیادی در کاهش آثار مخرب محیط زیست برعهده دارد.
دکتر مهدی تشکری افزود: اکنون ایران ظرفیت های زیادی در زمینه بکارگیری هوش مصنوعی دارد، اما متاسفانه کمتر از آن بهره برده ایم. متاسفانه طی دو سال اخیر با وجود پیگیریهای زیاد هنوز از حمایتهای دو شرکت خودروسازی بزرگ ایران در این زمینه بی بهره هستیم.
رئیس برگزاری این کنفرانس نیز گفت: در این کنفرانس ۶۳ نفر هیات علمی (۲۹ هیات علمی داخلی و ۳۴ هیات علمی خارجی) حضور یافته اند. از این میزان ۷ نفر از کشور آمریکا و ۱۲ نفر از انگلستان، کانادا و استرالیا (هر کشور چهار عضو هیات علمی) حضور دارند.
دکتر مهدی قطعی افزود: ۹۳ مقاله به دبیرخانه ارسال شد که ما برای داوری تخصصی این مقالات از ۱۷۸ داور تخصصی حوزههای مختلف مهندسی برق، صنایع، عمران، مکانیک، علوم و مهندسی کامپیوتر، ریاضیات، آمار و مدیریت دعوت کردیم که هر داور به طور متوسط داوری ۳.۳ مقاله را انجام داده است. در نهایت ۳۵ مقاله انگلیسی و ۸ مقاله فارسی در این کنفرانس ارائه خواهد شد.