والدین دیگر نمیتوانند فرزندانشان را از رسانه دور کنند، اما با افزایش سطح سواد رسانه میتوانند از آنها در این فضا مراقبت کنند.
نقش مادران در تربیت فرزندان و اثرات تغییر سبک زندگی بر روشهای تربیتی
وقتی آسیبهای حوزه خانواده را بررسی میکنیم میبینیم که عمدتاً از عدم آگاهی آنان نشئت گرفته است، خیلی از مادرانی که نتوانستند در امر تربیت موفق باشند آگاهی و اطلاعات جامع ندارند و این عدم شناخت آسیبزننده خواهد بود در حالیکه با مهارتآموزی این ضعف در بخشهایی قابل جبران است.
سبک زندگی ابعاد مختلفی دارد، تربیت فرزندان شامل مقولههای جسمی، روانشناختی، جامعهپذیری، اجتماعی و دینی میشود؛ همه اینها به یک بستهای نیاز دارد تا بهعنوان محتوای مطلوب به خانوادهها ارائه شود. فرایند تربیت طولانی مدت است و بار اصلی آن بر دوش خانوادههاست؛ اگر طبق روایات دینی بخواهیم بررسی کنیم حداقل یک دوره ۱۴ ساله را در نظر میگیریم که یک فرزند به جایی برسد که جای مشاور ما بنشیند و به ما مشورت دهد.
علیرغم همه هجمههایی که وجود دارد اگر در خانواده هماهنگی باشد با کمک محیطهایی که فرزند در آن قرار میگیرد میتوان فرزندان را به درستی تربیت کرد تا بعد از هفت سال نخست زندگی خود که استقلال و آزادی دارد در هفت سال دوم عبد شده و در هفت سال سوم زندگی خود به یک مشاور خوب برای والدین تبدیل شود، البته این مراحل باید بهدرستی طی شود.
لزوم آشنایی والدین و فرزندان با سواد رسانه
در عصر امروز فرزندان با رسانه درگیر هستند، ما چقدر توانستیم دیدگاههای ناب دینی را از طریق رسانهها ارائه دهیم؟ وقتی قانونپذیری را با توجه به رعایت برخی مؤلفههای تربیتی نهادینه کنیم بعدها در موارد دیگر از آن استفاده خواهیم کرد.
برگ برنده ما در تربیت خانواده است
بهواسطه اینکه در هفت سال اول زندگی به فرزند امرونهی نشده او لجباز نمیشود و اینگونه در اکثر موارد تابع سخنان والدین خواهند بود.
لزوم آشنایی والدین و فرزندان با سواد رسانه
رسانهها بخش عمدهای از زندگی ما را تشکیل میدهند در گام نخست باید مهارتهای استفاده از رسانه را به فرزندان و والدین آموزش دهیم.
آموزش استفاده از رسانه بسیار مهم است که باید از طریق خود رسانه اتفاق بیفتد که در این میان تلویزیون بهعنوان رسانه ملی نقش بسزایی دارد.
تلویزیون میتواند دانش افراد را افزایش بدهد به طوری که میلیونها کودک در دنیا ازتلویزیون درباره زندگی و زادگاه خود و کشورهای دیگر نکته های زیادی میآموزند و هر روز که تلویزیون میبینند، چیز تازهای یاد میگیرند.
برخورد منفعلانه با رسانه ممنوع
اهمیت سواد رسانه
تا یک زمان میتوانستیم فرزندان خود را برای استفاده از شبکههای اجتماعی و بستر وب نهی کنیم، اما الان که بخش عمدهای از آموزشها در بستر وب قرار دارد نمیتوانیم فرزندان خود را نهی کنیم، اما باید مهارت استفاده از آن را آموزش دهیم.
برای نوجوان ۱۵ ساله که مرزهای خودداری را آموزش ندیده است و شخصیتش کامل شکل نگرفته که خوددار باشد و به اصطلاح دینی تقوای رسانهای داشته باشد؛ باید پلتفرمی داشته باشیم که از آن استفاده کند، برای مثال در کشورمان تمام سنین از کودک تا سالمندان از شبکه اجتماعی به نام ایسنتاگرام استفاده میکنند و این استفاده حدومرز ندارد.
باید رسانههای اجتماعی ویژه نوجوانان داشته باشیم، در کشورهای غربی نوجوانان تنها میتوانند کانالهای خاصی را تماشا کنند، اما ما فضای مجازی را باز گذاشتیم و همه اقشار بدون محدودیت میتوانند از آن استفاده کنند و رده سنی نداریم.
مهارت والدگری دیجیتال نهادینه شود
پلتفرمها باید جذاب عمل کنند تا در عموم جامعه از آن استقبال شود؛ باید این فرهنگ را نهادینه کنیم تا وقتی از پلتفرم و اینترنت پاک سخن میگوییم والدین از دلیل استفاده از آن پلتفرم آگاهی پیدا کنند. مهارت والدگری دیجیتال در نظام رسمی آموزش و پرورش ما باید نهادینه شود که وجود ندارد.
بیشتر بخوانید:رسانهها با چه ترفندی شما را قانع میکنند؟ +فیلم
کمک گیری از نوجوانان
به نظر میرسد شاید بهتر باشد برای عرصه فضای مجازی از نگاه نوجوانان به این فضا نگریست. نوجوانانی که با تفکرات مختلف موجود در جامعه در ارتباط هستند کار عملیاتی بهتری میتوانند انجام دهند؛ والدین دوران شور و هیجان نوجوانی خود را گذراندند و شاید نتوانند راهکار دقیق و متناسب وضعیت موجود ارائه دهند.
سخنان حجت الاسلام تراشیون درباره اهمیت سواد رسانه
منابع: ایسنا، فامیلی وب