تداوم استانداردسازی خودروهای برقی در دستور کار
براساس اعلام رئیس سازمان ملی استاندارد، این سازمان در چهارچوب قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، استانداردسازی کیفی نخستین خودروی برقی را تدوین کرد و برای تداوم استانداردسازی در این حوزه یک بسته تحولی را در ۴۶ ماده آماده کرده است.
به گزارش خبرنگار تحریریه صنعت
خبرگزاری صداوسیما؛ نشان ملی استاندارد به نخستین اتوبوس برقی کشور اعطا شد؛ این اتوبوس در راستای ماده ۲ فرمان ۸ مادهای مبنی بر " گسترش تولید خودروهای جدید و پیشرفته، خودروهای برقی، متصل و خودران که رئیس جمهور سال ۱۴۰۰ در بازدید از خودروسازان صادر کرد، رونمایی شد.
آقای مهدی اسلام پناه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صداوسیما، گفت: نخستین اتوبوس ساخت داخل که از فناوری نخبگان، دانشمندان و اهالی علم، هم حوزه استاندارد، تولید و بنگاه داری برخوردار است، نشان ملی استاندارد ایران را اخذ کرد.
وی ادامه داد: نکته بارز اخذ این نشان، هم ترازی بین المللی این نشان با نشانهای خارجی با قابلیت رقابت است.
رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه در برنامه توسعه خودرو برقی، توسعه بن سازه هم در دستور کار قرار خواهد گرفت، افزود: امیدواریم با ورود این اتوبوس به ناوگان حمل و نقل کشور، شاهد استفاده از سوخت پاک و به دنبال آن هوای پاک و ذخیره انرژی برای کشور باشیم و بتوانیم از ظرفیت توسعه این حوزه به نفع مردم استفاده کنیم.
وی اضافه کرد: با ورود خودروهای برقی به ناوگان کشور، دریچه جدیدی از توسعه در کشور رقم خواهد خورد و دیگر بنگاهها نیز باید به این حوزه ورود پیدا کنند تا در سبد تولیدات خودرویی کشور شاهد جایگزینی خودروهای برقی و هیبریدی به سمت رشد و پیشرفت باشیم و با سوخت دیزل به تدریج خداحافظی کنیم.
وی با اشاره به استانداردهای اتوبوس برقی کشور گفت: این اتوبوس قسمتی از استانداردهای اجباری و اروپایی را گذرانده و تاییده لازم را اخذ کرده و نشان ملی استاندارد را برای تولید تجاری و انبوه دارد. سازمان ملی استاندارد برنامه کامل و روشنی را از ۱۷ ماه گذشته بنا به مصوبات شورای عالی استاندارد برای ارتقای تولید و سلامت مردم در دستور داشته و به خودروسازان و وزارت صمت ابلاغ کرده است.
اکنون برخی شرکتها به توسعه زیرساخت این خودروها ورود کردند؛ آقای مهدی بالو نائب رئیس هیئت مدیره ایران خودرو دیزل در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صداوسیما، گفت: سامانهای که در این اتوبوس استفاده شده، موتور پرقدرت مستقیم است یعنی در موتور مرکزی استفاده میشود، باتریهایی که در قسمت سقف و انتهای خودرو نصب شده است با هر بار شارژ ۲۵۰ کیلومتر قابلیت پیمایش دارند و نکته این است که قابلیت ذخیره انرژی در هنگام ترمزگیری را انجام میدهد.
نائب رئیس هیئت مدیره ایران خودرو دیزل داخلی سازی این اتوبوس را ۵۰ درصد اعلام کرد و افزود: با توجه به برنامه داخلی سازی موتور الکتریکی آن که در یکی از شرکتهای ایرانی ساخته خواهد شد، سال بعد این عدد را به ۷۰ درصد خواهیم رساند. اکنون کل بدنه خودرو، محور جلو، سیستم تعلیق و سیستم فرمان داخلی هستند.
بر این اساس؛ تولید انبوه این اتوبوس تیرماه امسال آغاز میشود و پس از آن روانه بازار خواهد شد؛ مسئولان میگویند در توسعه این محصول، بحث فراهم شدن زیرساخت اتوبوس رانی مطرح است که باید شارژر آن را فراهم کنند. شرکتهای دانش بنیان و شرکتهایی مانند مپنا در توسعه این محصول ورود کردند و شارژرهای آن را نیز عرضه کردند.
گزارش از فائزه شعبانی اصل خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صداوسیما