خودروهای مونتاژی را در سالهای اخیر شرکت های تولیدکننده با قیمتهای بالاتر از سود متعارف به فروش میرساندند که موجب افزایش چشمگیر قیمتها در بازار خودرو شده بود، امروز سازمان حمایت در اطلاعیه ای ضوابط فروش خودروهای مونتاژی را به شرکتهای خصوصی اعلام کرد.
به گزارش خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صداوسیما؛ در حالی که شورای رقابت قیمت خودروهای مونتاژی را از ۱۶ اردیبهشت تصویب کرده بود، اما گرانفروشی و بی اعتنایی به این مصوبات همچنان ادامه داشت تا اینکه امروز سازمان حمایت مصرف کنندگان در اطلاعیهای به تمام خودروسازان ترمز قیمتها را کشید. خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صداو سیما که مدتها پیگیر این موضوع بود با حضور در بخش خبری ۱۴ شبکه یک سیما جزئیاتی از این گرانفروشی بی ضابطه ارائه کرد.
مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید
مجری (علی ظهوریان): آقای نوایی شما در تحریریه صنعت از سال گذشته موضوع گرانفروشی خودروهای مونتاژی را پیگیری کردید، روال قیمتگذاری برای خودروهای مونتاژی چگونه بوده؟
نوایی: در سالهای گذشته در واقع قیمت گذاری خودرو این طور بود که خودروسازان به صورت خوداظهاری هزینهها را اعلام میکردند و فرمولهایی در سازمان حمایت وجود داشت که براساس آن فرمولها قیمت تعیین میشد، ولی ما سال گذشته بررسی کردیم و دیدیم که قیمت محصول نهایی در کشور مبدا وقتی با ارز نیمایی و یا دلار آزاد و به هر نحوی که حساب میکنیم با هزینه حمل و نقل، شماره گذاری و حتی گمرک بازهم قیمت این چیزی نمیشود که به فروش میرسد و حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان بالاتر از سود متعارف محصولات را به فروش میرسانند که حتی آقای منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت هم به این گران فروشی اذعان داشتند.
سوال: با توجه به اینکه معاون خودرویی وزارت صمت هم اذعان داشته با این گران فروشی آیا برخوردی صورت گرفت؟
خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صداوسیما؛ سال گذشته ما از طریق وزارت صمت موضوع را پیگیری کردیم، وزیر صمت وقت (آقای سیدرضا فاطمی امین) بررسی مجدد قیمتها را از سازمان حمایت خواستند، پروندههایی تشکیل شده حتی ما پروندههایی را در سازمان تعزیرات حکومتی در این خصوص داریم، ولی این موضوع درگیر بروکراسیها و تجدیدنظرها شده و آن برخورد جدی و حکم لازم اجرا نشده به همین دلیل ما شاهد ادامه روند گرانفروشیها بودیم تا اینکه امسال شورای رقابت به این موضوع ورود کرد و بازار را انحصاری دانست و برای آن قیمت گذاری کرد، اما علیرغم اعلام قیمتها در (۱۶ اردیبهشت) بازهم خودروسازان مونتاژی اقدام به فروش با قیمت اختیاری کردند تا اینکه امروز (اول خرداد) سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در اطلاعیهای ضوابط قیمت گذاری و فروش خودروهای مونتاژی به شرکتهای خصوصی را اعلام کرد.
مجری: یعنی الان خودروسازان باید قیمتها را کاهش دهند؟
قطعا از این به بعد قیمتها باید براساس این ابلاغیه باشد و هرگونه گرانفروشی به تعزیرات حکومتی ارجاع داده خواهد شد. علاوه بر این شورای رقابت تاکنون ۱۷ خودرو را قیمت گذاری کرده است و تعدادی از خودروهایی که هنوز قیمت گذاری نشده اند از سوی خودروسازان عرضه میشوند تا در مدت زمان اعلام قیمت، بتوانند تعداد زیادی از این خودروها را به فروش برسانند که در این مورد هم شورای رقابت باید به سرعت تصمیم گیری کند.
نوایی ادامه داد: یکسری از خودروها هم به خودروهای تجاری معروف هستند، اما اکثرا وانتهای پیکاپ دو کابین هستند که کاربری باربری ندارند و خودروهای مدرنی هستند که در گردشگری و آفرود مورد استفاده قرار میگیرند این خودروها هم هنوز قیمت گذاری نشده اند و با قیمتهای بالایی به فروش میرسند.
مجری: الان وضعیت قیمتها برای خودروهای مونتاژی چگونه خواهد بود، چون آگهیهای فروش در برخی نمایندگیها وجود داره که قیمتهای بالایی دارند؟
از سوی سازمان حمایت اعلام شده که همه آگهیها از سایتها برداشته شود و فروش براساس مصوبه شورای رقابت صورت گیرد و غیر از این گرانفروشی محسوب میشود و قطعا سازمان حمایت باید جلوی فروشهای خارج از ضابطه را بگیرد و آنها را به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی کند تا الان هم از ابتدای سال هر محصولی که با قیمت بالا فروختند قرار است مبالغ اضافه به مشتریان بازگردد.
در این باره ببینید