مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی درباره گردشگری کشاورزی گفت:. در سه ماه گذشته تعداد مجوزهای مربوط به حوزه گردشگری کشاورزی به ۲۸۰ مجوز رسیده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقای فاطمی ، مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت گردشگری ، میراث فرهنگی و صنایع دستی در گفتگو با رادیو اقتصاد درباره گردشگری کشاورزی گفت: . در سه ماه گذشته تعداد مجوزهای مربوط به حوزه گردشگری کشاورزی از ۶۰ مجوز به ۲۸۰ مجوز رسیده است.
سوال: افسوس می خوریم برای کارهایی که چند دهه است و بیشتر مراتع و باغ ها و مزارع کشاورزی را تقطیع کردیم به صورت باغچه که هرکسی چیزی داشته باشد ولی همه این ها از دست رفت ولی امروز ظاهرا پدیده جدیدی با حمایت دولت که وام ها ۴ و ۶ درصد و حمایت های همه جانبه برای توسعه گردشگری کشاورزی، الان کجای کار هستیم و چقدر با یک وضعیت ایده آل و مطلوب فاصله داریم ؟
فاطمی : بحث گردشگری کشاورزی مدت زیادی نیست که در وزارت میراث فرهنگی باز شده و تعداد مجوزهای صادره هم در حال افزایش است ، قبل از آن قواعدی را داشت ، با وزارت جهاد تقریبا به یک توافقات ضمنی رسیدیم و الان تعداد قابل توجهی از مزارع گردشگری در کشور وجود دارد که از تورها و بسته های سفر برای آن دارد عرضه می شود، همین طور رویدادها و ایونت هایی که مربوط به حوزه گردشگری کشاورزی است تعدادش به شدت افزایش یافته است . در سه ماه گذشته تعداد مجوزهای مربوط به حوزه گردشگری کشاورزی از ۶۰ مجوز به ۲۸۰ مجموعا رسیده که رشد قابل توجهی است ،البته در بحث گردشگری کشاورزی ، گردشگری را به عنوان اقتصاد مکمل در کشاورزی لحاظ می کنیم و در مواردی که مجموعه هایی که کشاورزی دایر است تاکید ما به این است که آن مجموعه کشاورزی کار خودش را انجام دهد و ما در کنارش فعالیت گردشگری را انجام دهیم ، بحث اقتصاد مکمل، سالها است که در کشورهای مختلف جهان مورد بحث است و مهمترین آن استفاده از ظرفیت های کشاورزی است. در کشور ما کمتر از این موضوع استفاده شده بود ، بسیاری از مزارع مجموعه های کشاورزی از شیلات گرفته تا زنبور عسل و سایر مواردی که مربوط به گردشگری کشاورزی است در برخی از موارد به علت کم آبی ، به علت مشکلات زیست محیطی و نظایر آن از بهره اقتصادی لازم برخوردار نیست و نمی توانند اقتصادی باشند، به همین لحاظ است که در کنارش موضوع گردشگری را مطرح می کنیم و با پیوست گردشگری به کشاورزی هم آن اقتصاد را می توانیم حفظ کنیم و هم گردشگری را رونق دهیم، نگاه کنید در شمال ایران امروز مراکز شیلاتی که در شمال کشور وجود داشته بعضا دیگر صرفه اقتصادی ندارد چون آن جا تعداد ماهی کم شده ولی آن جا وقتی که ماهی را صید می کنند و تبدیل می کنند به خوراک محلی آن موقع است که صرفه اقتصادی دارد و این جا است که گردشگری به کمک کشاورزی می آید و سعی می کند حفظ کند آن جریان کشاورزی که وجود داشته است . رویدادهای متعددی هم در کشور در حال برگزاری است از همین روزها الان ما دو جشنواره توت فرنگی یکی در گلستان و یک هم در کردستان داریم ، جشنواره اسب کرد را به زودی در کرمانشاه خواهیم داشت و از شیراز همین طور جشنواره داریم .
سوال: استان هایی مثلا گلستان یا در کاشان در استان اصفهان هم جشنواره های گلاب گیری و مواردی از این دست بود . به نظر می رسد گفتمان حرفه ای و فنی توسط مجموعه شما چون مدیرکل توسعه گردشگری داخلی هم است با بخش های مختلف و از همه مهم تر جامعه می تواند به این حوزه ها کمک کند که از حالت رخوت و رکود هم درحوزه کشاورزی بیرون بیایند چرا که کشاورزی ایران بیش از پیش امروز توجه به خاک، استفاده از فناوری در بهره برداری مناسب و ارزنده و اقتصادی از آب و استفاده از انرژی های نوین تجدیدپذیر می تواند که هم خودش را سرپا نگهدارد و هم این که صنعت گردشگری را احیا کند . در این باره چه نظری دارید و چرا این گفتمان این قدر در میان مردم جامعه پایین است ؟
فاطمی : از بهمن ماه گذشته این موضوع در دستور کار قرار گرفت ،گفتگوهای موضوع گردشگری کشاورزی با تشکیل میز گردشگری کشور همه ذینفعان و دست اندرکاران تقریبا در این موضوع عجین شدند، در لرستان همایشی داشتیم بین کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی و کارشناسان گردشگری که این موضوع اصلا تحلیل و بحث شود که چه منافعی دارد و چه مضراتی ممکن است داشته باشد ، همه این موارد حدود صد محصول گردشگری کشاورزی در مزرعه تا برگزاری مراسم ها تا پذیرایی و انواع مختلفی که وجود دارد استخراج شد، در نشست لرستان و آن جا ما توافق کردیم که با وزارت جهاد به توسعه گردشگری کشاورزی روی بیاوریم . این گفتمان در بین هم استادان دانشگاه و هم فعالان گردشگری و هم فعالان حوزه کشاورزی در حال انجام است در میزگردشگری کشاورزی ، یک نشریه ای را برای اولین بار در کشور و تقریبا دومین نشریه گردشگری کشاورزی در دنیا است که دارد منتشر می شود تحت عنوان کشت و گشت که به صورت دو ماهه است و هر دو ماه ما این نشریه را به عنوان یک پایه اطلاعاتی خوب در اختیار مخاطبان قرار می دهیم .