فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: آمریکاییها بسیار تلاش کردند که بگویند طی این مسیر تنها با پیشران هستهای ممکن است.
وی ادامه داد: در ابتدای انقلاب تا مقطع جنگ تحمیلی هم این وضعیت عدم اقتدار وجود داشت، اما با شروع جنگ، با تشکیل قرارگاهی در نیروی دریایی، خلیج فارس از تنگه هرمز منطقه جنگی اعلام شد و نقطه اوج این مقطع هم عملیات قهرمانانه ناوچه پیکان و تکاوران نداجا در قطع شاهراه حیاتی دشمن در سکوهای البکر و الامیه بود و بیش از دوسوم نیروی دریایی دشمن از بین رفت که تا امروز احیا نشده است.
دریادار ایرانی با اشاره به آسیب دیدگی ناو سبلان در مواجهه مستقیم با ارتش جنایتکار آمریکا تصریح کرد: فرمانده معظم کل قوا در بازدید از فرآیند بازسازی ناوچه سبلان فرمانی را ابلاغ کردند و گفتند «میتوانید بروید جدیدش را بسازید که قابلیت حمل هلیکوپتر هم داشته باشد» و در نتیجه این فرمان، بعد از بازسازی سبلان، ساخت ناوشکن جماران آغاز شد.
وی افزود: در همین زمان یکی از همسایگان، ما را به یک رزمایش دریایی دعوت کرد با اینکه میدانست ما در دریای خزر نیرویی نداریم. بنا شد که از خلیج فارس و در نهایت از طریق آبراه ولگا نیروهای ما به این رزمایش برسند که در نهایت در میانه راه مانع این اعزام شدند. رهبر معظم انقلاب به ما گفتند که اگر غیرت دارید بروید و در شمال ناو بسازید و خدا را شکر واحدهای جدید به ناوگان شمال الحاق شد.
فرمانده نیروی دریایی ارتش ضمن روایت مسیر رشد توان فنی نیروی دریایی با کمک ارکان کشور به بازسازی زیردریاییهای سنگین در کشور اشاره کرد و ثمره آن را تولید زیردریاییهای سبک و متوسط در کشور اعلام کرد و افزود: زیردریایی فاتح نیروی دریایی که تولید صد در صد ایرانی است اخیراً با اقتدار تمام، زیردریایی اتمی آمریکا را مجبور کرد به سطح آب بیاید و در دید نیروهای ایرانی قرار گیرد.
وی افزود: ما زیردریایی آمریکایی را از وقتی وارد دریای سرخ شد و متوجه شدیم که میخواهد به ناوگان پنجم برود، رصد کردیم و دانستیم که به خلیج فارس میآید. طراحی دشمن به گونهای بود که در حالت غوص و در شب از تنگه هرمز عبور کند که دیده نشده و مورد شناسایی ما قرار نگیرد، اما زیردریایی فاتح با تجهیزات تماماً ایرانی زیردریایی آمریکایی را شناسایی کرد و علیرغم مقاومت، زیردریایی آمریکایی مجبور شد که به سطح آب بیاید.
فرمانده نیروی دریایی ارتش با تاکید بر فشار رسانهای دشمن گفت: گرچه آمریکاییها تلاش کردند که بگویند این کار خلاف قانون بوده، اما صد در صد قوانین رعایت شد. همراه این زیردریایی یک ناو هم بود که قوانین را رعایت کرده بود، اما زیردریایی هستهای وقتی میخواهد به دریای بستهای مثل خلیج فارس وارد شود باید در روز و در سطح آب حرکت کند و مسیر او هم از کشتی عبوری خالی باشد، چون هر تصادفی منجر به آلودگی و آسیب به کل منطقه میشود.
دریادار ایرانی در بخش دیگری از سخنان خود در برنامه تلویزیونی بیکرانه و در تشریح ماموریت ناوگروه ۳۶۰ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی گفت: در این ماموریت، ناوشکن دنا مسیری را طی کرد که برای اولین بار در طول تاریخ کشور انجام میشد و ناو ۱۲۰۰ تُنی ایرانی در بزرگترین پهنه دریایی دنیا یعنی اقیانوس آرام حاضر شد.
وی افزود: طرح ریزی این عملیات یک سال به طول انجامید و دستاوردهای بی نظیر علمی برای کشور داشت. ما در این ماموریت اولین بیمارستان دریایی را ایجاد کردیم و از سه طوفان سهمگین با موفقیت گذشتیم؛ طوفانهایی که در یکی از آنها یکی از ناوشکنهای کشورهای همسایه غرق شد. ناوگروه ما عرض اقیانوس اطلس را طی کرد و در قاره آمریکا در بندر ریودوژانیرو در سالگرد رابطه دولتهای ایران و برزیل پهلو گرفت.
دریادار ایرانی تاکید کرد: طراحی مسیر تماماً بر عهده خود ما بود، چون در تمام این مسیر دشمن حضور دارد و نمیتوانستیم به سامانههای بین المللی اعتماد کنیم.
فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به تجهیز بیمارستان دریایی در این ناوگروه اعلام کرد: دو عمل جراحی موفق در اقیانوس آرام و یکی در اقیانوس اطلس داشتیم که همه در حال حرکت انجام شد. ما در این سفر و در این بیمارستان کاملترین بانک خونی را به همراه داشتیم و برای هر شرایطی آماده بودیم.
وی ادامه داد: در حوزه قدرت در جدول شاید به دلیل نداشتن رزم ناو جایگاه شایستهای نداشته باشیم، اما ناو دنا کاری کرد که رزم ناو ۱۰ هزار تُنی جلوی ما تعظیم کند، چون دنا با ۱۲۰۰ تُن این مسیر را طی کرده است و از طوفانها عبور کرده و برای اولین بار از تنگه ماژلان رد شده است. طراحان ناو دنا گفتند این ناو برای ۲۸ درجه کجی طراحی شده، اما با دقت و درایت فرماندهان این ناوگروه دنا تا ۴۸ درجه کجی را در طوفان تجربه کرده و سربلند بیرون آمده است.
فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: برنامه ریزی ما به شکلی بود که در هیچ بندری مجبور به پهلوگیری نباشیم و هفت ماه به صورت مستمر ما در حال حرکت بودیم.
امیر ایرانی تصریح کرد: آمریکاییها بسیار تلاش کردند که بگویند طی این مسیر تنها با پیشران هستهای ممکن است. آنها دو هفته ما را رصد کردند، اما دیدند این طور نیست و برایشان مبهم بود که چطور سوخت مورد نیاز تامین میشد و در این ابهام باقی ماندند.
فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش در پایان گفت: دستاورد مهم این سفر این بود که ما دیگر هیچ محدودیتی در هیچ دریایی نداریم و در هر طوفانی میتوانیم با طراحی دقیق مسیر عبور کنیم.