مدیر کل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صنعت و معدن و تجارت با اشاره اینکه امکان ثبت بسیاری از گروههای کالایی در سامانه جامع گارانتی ایجاد شد گفت: در این سامانه حتی کالاهایی که مشمول کد رهگیری هستند بر اساس آن گارانتی هم میتوانند شکایات را ثبت کنند.
مجری: ایران جی اس سامانه ای است که برای خدمات پس از فروش است بستری است که شهروندان می توانند از اصالت کالاهای عرضه شده اطمینان پیدا کنند و نمایندگان رسمی ارائه خدمات پس از فروش را هم از طریق این سامانه یعنی سامانه جامع گارانتی به راحتی پیدا کنند. ببینیم که این سامانه در همه جای ایران دارد به همه خدمات می دهد یا فقط برای شهرهای بزرگ است و دربرگیرنده چه خدماتی است . مصاحبه با حمید محله ای مدیر کل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صنعت و معدن و تجارت ..
سوال : سامانه خدماتش فقط برای شهرهای بزرگ است یا برای همه جای ایران ؟
محله ای : همانطور که فرمودید این سامانه یکی از درگاه های خدمتش خود سامانه ای است که همه به آن دسترسی دارند بنابراین هیچ محدودیتی ندارد منتهی امکان دارد بعضی از شرکت ها که شاید در بعضی از استان ها نمایندگی نداشته باشند یک مقدار زمان رسیدگی به شکایات اینها به هر حال طول بکشد منتهی ما از آخرین صحبتی که داشتیم یک تفاهماتی با تشکل بخش خصوصی هم ایجاد شده که شکایات قبل از اینکه منجر به مشکلات خاصی شود اولاً خودشان بررسی کنند و انجام بدهند ثانیاً اینکه خود این شکایات و تعدادی که ایجاد می شود و تعدادی که ناراضی باقی می مانند مصرف کنندگان در ارزیابی های بعدی آنها تاثیر خواهند گذاشت که ما در امتیاز بندی هایشان آنها را موثرمی بینیم و در تمدید اجازه فعالیت درحوزه گارانتی کاملاً موثر است .
سوال : در صفحه کالایی شما گروه کالایی ها من برای اولین بار چیزهای جالبی دارم می بینم یعنی برای خود من الان تعجب برانگیز است از عینک هوشمند و ملزومات فردی مشمول خدمات است سماور الکتریکی ، چرخ و وسایل نقلیه ، ترازو و ملزومات آشپزخانه ، سبزی خردکن و مچ بند هوشمند در حوزه ملزومات فردی و گروههای کالایی مختلفی به نظر می آید خیلی از گروههای کالایی مختلفی مشمول این هستند درسته ؟
محله ای : من یک توضیحی بدهم ببینید طبق ماده ۴ قانون حمایت از مصرف کننده هر کالایی که با دوام باشد مشمول و ملزم به ارائه خدمات پس از فروش است منتهی اگر واقع بین باشیم عمق ارائه خدمات در این کالاها متفاوت است بنابراین شما خدماتی که در حوزه مثلاً یخچال یا فریزر و یا لوازم اصلی آشپزخانه میبینید با حجم گستردگی این شبکه ارائه خدمات و این حوزهها پیدا کردند مطمئناً متفاوت است با اون مواردی که شما فرمودید بله ما سعی مان این است که شبکههای خدمات پس از فروش را گسترش بدهیم و به نوعی به مردم و سطح جامعه نشان بدهیم که اینها خودشان بدانند که کامل در حال رصد هستند و نکته مهمتر از اینکه شرکتها با ارائه خدمات بهتر است که میتوانند فروش بهتری داشته باشند این واقعیت هم باید به تولید کننده در حقیقت نشان داده شود و هم به مصرف کننده که اگر شما خدمات خوبی داشته باشید میتوانید در مقطع بعدی نظر مصرف کننده را به خودتتان جلب کنید.
سوال : اگر مردم به کالایی برخورد کردند که این کالا با دوام است ولی گارانتی ندارد می توانند که این موضوع را با شما مطرح کنند ؟
محله ای : حتماً ببینید ما در سامانه جامع گارانتی گفته ایم که حتی کالاهایی که مشمول کد رهگیری هستند بر اساس آن گارانتی را می توانند ثبت کنند منتهی قبلش اگر کارتی را می بینند و ممکن است واقعی نباشد و به هر حال کلاهبرداری باشد خود کارت اصالتش را از این سامانه استعلام بکنند اونجا ما هم شرکتهایی که امکان ارائه گارانتی دارند و هم برندهایی که اونجا گارانتی دارند را عنوان کرده ایم و گفتیم که توسط چه کسانی دارد در کشور گارانتی می شود و در نهایت همه اینها را داریم به طبع وقتی این اطلاعات را قبلش داشته باشند .
سوال : شما در صفحه سامانه جامع جایی را اختصاص داده اید که حتماً شنوندگان ما از طریق نوار و جدول مجاور خود صفحه می توانند استعلام و تائیدیه را بگیرند.
محله ای : بله یک نوار جستجو دارد.
سوال : خیلی ها می پرسند برای نصب قطعات با مشکل مواجه اند که آیا اینها شامل گارانتی است یا نه ، بسیاری از شرکتها اینها را شرح می دهند و می گویند مثلاً خودرو سازها و لوازم خانگی اینها را می گویند که چه چیزهایی شامل این موارد می شود گارانتی طول زمان دارد و اگر در طول یک دوره زمانی اتفاق بیفتد حتی گاهی تا خود کالا را هم عوض می کنند
محله ای : ببینید این مطالب خیلی وسیع است متاسفانه وقت کم است کامل قابل تشریح است این موضوعات ما بخاطر اینکه این نکات موضوع گارانتی یک موضوع حقوقی هم محسوب می شود دچار مشکل نشود گارانتی از نظرما تمام تعهدات گارانتی کننده است .
پایان