نمایشگاههای کتاب بزرگترین رسانههای مروج کتاب هستند که در تمامی کشورها به اشکال مختلف برگزار میشوند.
این پتانسیل و ظرفیت باعث میشود تا فارغ از تأثیرات و تحولآفرینیاش، ماهیت نمایشگاه به صورت مستقل نیز دارای اهمیت ویژهای باشد که باید حتماً مورد توجه سیاستگذاران و مدیران نمایشگاه باشد.
از طرف دیگر، عموم مردم بهعنوان مخاطبان اصلی صنعت نشر و نمایشگاه کتاب، نقش انکارناپذیری در رونق این بازار فرهنگی دارند که از آنان ظرفیتهای بالقوهای برای اعلام نظر و ایدهپردازی میسازد.
این دو جنبه بالقوه نمایشگاه فرصت مغتنمی را برای برگزاری رویداد «نمایشگاه دوست داشتنیمن» پدید میآورد. این رویداد به نوعی یک فرایند جمعسپاری و استفاده از ظرفیتهای مردمی برای حل مسائل نمایشگاه کتاب و دریافت ایده برای آینده آن است.
این رویداد میتواند هم منتج به جمعآوری یک بانک اطلاعاتی از مسائل و ایدههای بهبود نمایشگاه در راستای سیاست نوگرایانه و تحولی خانه کتاب شود و هم کارکردی ترویجی در معرفی ظرفیت عظیم نمایشگاه کتاب داشته باشد.
فراخوان این رویداد همزمان با آغاز بهکار نمایشگاه شروع میشود و تا ۱۵ خردادماه ادامه دارد و در این بازه زمانی در تلاش است تا از فرصت درگیری ذهنی افراد با مسائل و چالشهای نمایشگاه، استفاده کند.
پس از پایانیافتن نمایشگاه فرایند پالایش ایدهها آغاز شده و ایدههای نوآورانه ایدهپردازانی که قابلیت اجرایی داشته باشند در قالب برگزاری کارگاههای آموزشی و جلسات راهبری و منتورینگ، ارتقاء یافته و تبدیل به طرحهایی عملیاتی خواهند شد.
این طرحها در قالب بومهای پرورش ایده آماده شده و در اختتامیه رویداد، توسط ایدهپردازان در حضور مسئولان و کارشناسان متخصص بهعنوان داور ارائه خواهند شد و نهایتاً ایدههای برتر جایزه دریافت خواهند نمود.