ناصری، مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای : هیچ مشکلی نداریم برای این که هم نظارت از طرف خود مجتمع و هم نظارت از طرف سازمان راهداری و ادارات کل ما در سطح کشور اجرا میشود.
سوال: بعضا به این نکته اشاره شده که مساجد بین راهی که در اتوبان تهران – ساوه وجوددارد یا تعطیل هستند یا شرایط مناسبی ندارند به جهت بهداشتی یا این که بتوانند وضو بگیرند و نمازشان را بخوانند. آیا این واقعیت است یا این که موردی بوده؟ الان پایشی که شما دارید از وضعیت مساجد بین راهی، وضعیت چگونه است؟
ناصری: در مقدمه توضیحی خدمت شنوندگان عرض کنم که نمازخانههایی که در مسیرهای مواصلاتی و جادههای کشور مستقر هستند یک سری از نمازخانهها که با توجه به قانون جامع حمل و نقل و قانون نگهداری راهها برعهده سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای قرار گرفته که در قالب مجتمعهای خدماتی و رفاهی است که در حدود هزار مجتمع ما در سراسر کشور داریم، در حدود ۷۰۰ مجتمع در حال ساخت هستند و حدود ۵۰۰ مجتمع هم در حال گذراندن موافقتهای اصولی و اخذ مجوزهای لازم هستند که ما در خصوص مجتمعهای خدماتی رفاهی الحمدلله هیچ مشکلی نداریم برای این که هم نظارت از طرف خود مجتمع و هم نظارت از طرف سازمان راهداری و ادارات کل ما در سطح کشور اجرا میشود و الحمدلله در وضعیت مطلوبی هستند.
سوال: یعنی جمعا ما ۲۲۰۰ نمازخانه و مسجد بین راهی خواهیم داشت که الان هزار تایش فعال است و همه هم در قالب مجتمعهای خدماتی و رفاهی هستند.
ناصری: بله، غیر از مجتمعهای خدماتی، یک سری نمازخانهها و مساجد منفرد در بین راهها است که ممکن است نزدیکی برخی از شهرها، روستاها، حاشیه راهها توسط مردم، خیرین و یا سازمانهای دیگر ساخته میشود و در اختیار نمازخانهها قرار داده میشود که در خصوص آن موارد که احتمالا این بحث اتوبان ساوه هم که شنونده عزیز ما اشاره کردند در قالب نمازخانهها و مساجد منفرد است که این گونه نظارتها برای این نمازخانهها و مساجد منفرد در قالب یک هیاتی در استانداری هر استان متشکل از اعضای هیات هستند که نظارت انجام میدهند، برای این که ما بتوانیم به این گونه مساجد هم سرویس دهیم، سامانهای در اختیار همه مسافرین قرار دادیم که ما سامانه گویای ۱۴۱، سامانه پیامکی ۳۰۰۰۱۴۱ و ۳۰۰۰۱۴۳ که متعلق به مرکز مدیریت راههای سازمان راهداری است که در تمام استانها این سامانه برقرار است و هرگونه انتقادی، نظری، پیشنهاد و شکایتی در خصوص بحث نمازخانهها است به این سامانه وقتی که مردم عزیز مراجعه میکنند توسط کاربر سامانه کد رهگیری به همه عزیزان داده میشود علاوه بر شکایتهایی که در خصوص بقیه مواردی که مخصوص حمل و نقل مسافری یا باری ما است. این کد رهگیری وقتی داده میشود نتیجهای که توسط همکاران ما در سطح کشور پیگیری انجام میشود نتیجه پیگیری هم به خود فردی که این شکایت یا انتقاد یا پیشنهاد را داده و کد رهگیری گرفته ارسال میشود یا از طریق پیامک یا از طریق تلفن، من از همین جا از فرصت خوبی که برنامه شما در اختیار ما گذاشته استفاده میکنم و به همه هموطنان عزیز عرض میکنم علیرغم این که ما هنوز به آن وضعیت آرمانی که باید در خصوص نمازخانههای بین راهی برسیم، نرسیدیم، ولی در حال حاضر امکانات خوبی مخصوصا در یکی دو سال گذشته جهش بسیار خوبی در خصوص نمازخانههای بین راهی داشتیم، در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۴۰ مجتمع خدماتی رفاهی در جادهها احداث شد و بالغ بر ۲۰ نمازخانه که اگر ما بخواهیم اعتبار همینها را حساب کنیم حول و حوش هزار و ۵۰۰ میلیارد هزینه اعتبار احداث نمازخانهها و مجتمعهای خدماتی شده، ولی با این همه هنوز راه مانده تا بتوانیم به وضعیت بسیار خوبی که در خور شأن هموطنان عزیز ما است برسیم.
سوال: فارغ از این که من بعنوان گوینده و مجری رادیو، به عنوان یک فرد عامی که استفاده میکنیم از شبکه راهها و همین طور مجتمعهای رفاهی که بین راه وجود دارد انصافا این نکتهای که شما میفرمائید مساجدی که در مجتمعهای بین راهی قرار دارند شرایط مساعدی دارن؟ بله بنده خودم این را مشاهده کردم مثلا در اتوبان تهران – قزوین کاملا شرایط مهیا و بهداشتی و خدمات ایده آل بوده، اما ساز و کاری شاید اگر اندیشیده شود که نمازخانههایی که افراد خیر نزدیک روستاها و شهرها احداث کردند به نوعی اینها هم یک متولی داشته باشند و زیرمجموعه شبکه راهداری کشور اگر قرار بگیرند این میتواند رضایت بیشتری را جلب کند، من مسافر وقتی رد میشوم وارد یک نمازخانه میشوم خیلی برایم فرق نمیکند که این نمازخانه را مثلا سازمان راهداری متولی آن است یا نیست، من نمازخانهای را میبینم که شرایط ایده آل ندارد و میطلبد که طی یک ساز و کاری آنها هم نظارتی رویشان انجام شود و اگر نیاز است که خدماتی به آنها داده شود و نظارت بهتری صورت بگیرد بیایند زیرمجموعه این حوزه قرار بگیرند.
ناصری: از حُسن دقت و توجه شما تشکر میکنم، خوشبختانه قانون جدید جامع حمل و نقل که الان در صحن مجلس شورای اسلامی منتظر بررسی است در این قانون همکاران ما در سازمان و به خصوص کمیسیون عمران و اجتماعی مجلس هم بسیار پیگیر بودند در این قانون لحاظ شده که نظارت بر کلیه فضاها و اماکن نمازی در بین راهها بر عهده سازمان راهداری قرار بگیرد که انشاالله با تصویب این قانون ما این نقیصه هم که در خصوص بعضی از مساجد و نمازخانههای بین راهی که ما از لحاظ قانونی الان امکان نظارت بهتری بر آنها نداریم آنها هم برعهده سازمان راهداری قرار میگیرد و انشاالله این مشکل هم رفع میشود و بتوانیم خدمت در خور شأن هموطنان عزیز ارائه دهیم.
سوال: انصاف خیلی نکته مهمی است که باید در زندگی رعایت کنیم، مجتمعهایی که دیدیم انصافا خوب بوده، ولی این نقد را از طرف بنده بپذیرید این که راجع به این سامانهها باید یک مقدار بیشتر اطلاع رسانی شود الان این تریبونی است که شما مطرح فرمودید، ولی میطلبد که باز هم راجع به این سامانه گویا، سامانه پیامکی یک مقدار کار اطلاع رسانی بیشتر صورت بگیرد.
ناصری: سامانه گویا ۱۴۱ و سامانههای پیامکی الحمدلله جزو سامانههایی است که اکثر مسافرین ما اطلاع دارند.
سوال: یعنی پرمخاطب است و شما بازخورد میگیرید؟
ناصری: بله، ما بازخورد بسیار خوبی داریم این مرکز مدیریت راههای ما علاوه بر این که در ستاد مرکزی مستقر است در تمام استانها هم این مرکز مستقر است و هرگونه ارتباطی که از طریق سامانه چه سامانههای گویا و چه پیام رسان در محدوده استان برقرار میشود توسط همکاران ما در استان رسیدگی میشود اگر نیاز به پیگیری در مرکز داشته باشد به مرکز ارسال میشود و نتیجه هم به خود مخاطب ارسال میشود، مضافا بر این ما در تمام مجتمعها و نمازخانههای ما علاوه بر این که اطلاع رسانی شده، یک بنری زده شده که نحوه ارتباط همه هموطنان عزیز و مسافرین در خصوص نه تنها بحث نماز و سرویسهای بهداشتی مجتمعها، بقیه موارد مجتمع یا بین راهی اگر در خصوص اتوبوس یا بقیه مسائل است از طریق این سامانهها اطلاع رسانی شود که بتوانیم پیگیر شویم و خدمت شایستهای را به مردم ارائه دهیم.
سوال: مجتمعهای رفاهی بین راهی هم بحث نمازخانهای که است و سایر خدماتی که ارائه میدهند خیلی مهم است در سفر خانواده میگذرد و در میشود اگر مجتمعی باشد که به خوبی این خدمات را ارائه دهد، این میتواند برای افزایش رضایتمندی مسافرین میتواند بسیار تاثیرگذار باشد.
ناصری: این نکته را اشاره کنم که با توجه به این که مجتمعهای خدماتی دارد با جدیت خوبی ساخته و احداث میشود، علاوه بر این در نقاط کم برخوردار که سرمایه گذار انگیزهای برای مجتمع خدماتی ندارد توسط مقام عالی وزارت آقای دکتر بذرپاش دستور داده شد که حمایتهایی شود که آن جا توجیه اقتصادی داشته باشد به همین خاطر ۱۱۰ نمازخانه توسط سازمان راهداری به دستور وزیر محترم راه و شهرسازی در حال احداث است که تاکنون ۴۰ نمازخانه احداث شده و مابقی هم در طی سال ۱۴۰۲
سوال: فقط نمازخانه یا کل مجتمع رفاهی؟
ناصری: نه این فقط در نمازخانه و سرویس بهداشتی و یک فروشگاه که بهره بردار بتواند از آن استفاده کند در جوار راهدارخانههای ما احداث شده که هم از لحاظ تاسیسات زیربنایی دیگر مشکلی نداشته باشد و هم از لحاظ نگهداری و هم از لحاظ دسترسی، چون مستحضرهستید هر بنایی که میخواهد احداث شود در مسیر جاده باید از لحاظ ایمنی اول از همه رعایت شود و نکتهای که ریاست محترم سازمان آقای مهندس امانی هم اشاره دارند این است که حتما وظیفه اصلی ما که حفظ جان مسافر است باید در تمام برنامههای سازمان بالاخص احداث نمازخانهها لحاظ شود. همانطور که شما فرمودید هموطنان عزیز مقداری استراحت کنند و اگر وقت نماز است نماز بخوانند و با استراحت بهتری بتوانند ادامه مسیر دهند و خطر کمتری گریبانگیر هموطنان ما شود.
سوال: سال ۱۴۰۲ فارغ از بحث نمازخانه، ما چند مجتمع رفاهی میتوانیم احداث کنیم و خواهیم داشت؟ آماری دارید؟
ناصری: انشالله برای سال ۱۴۰۲، هفتاد مجتمع خدماتی رفاهی در حال احداث داریم و تعداد ۴۰ نمازخانه هم در برنامه احداث است که انشاالله با بهره برداری این تعداد مجتمع و نمازخانه ما میانگین مسافت بین دو مجتمع در مسیر جادههای کشور به حدود ۵۰ کیلومتر میرسد که رقم بسیار خوبی است. سوال: استاندارد جهانی اطلاع دارید که چقدر فاصله بین دو مجتمع رفاهی است و ما با آن چقدر فاصله داریم؟ ناصری: الان ذهنم نیست، ولی فکر میکنم اگر اشتباه نکنیم حدود ۴۰ کیلومتر است و در حال حاضر ما از لحاظ میانگین متوسط در جای بسیار خوبی با توجه به گستره جادههای کشورمان که حدود ۲۵۰ هزار کیلومتر ما راههای مواصلاتی داریم، ولی هنوز جا دارد به وضعیت مطلوب و آرمانی برسیم.