سرپرست آموزش و پرورش در جلسه شورای عالی آموزش و پرورش گفت: امتحانات نهایی از حساسیت بالایی برای نظام تعلیم و تربیت برخوردار است، بنابراین اهمیت آنها کمتر از آزمون کنکور نیست.
در این جلسه اعضای شورای عالی آموزش و پرورش مسائل مختلف آموزش و پرورش از جمله: کنکور، ضرورت تدوین آئین نامه تصحیح اوراق امتحانی، لزوم بررسی برنامههای آموزش و پرورش در برنامه هفتم توسعه در شورای عالی آموزش و پرورش، توجه جدی به فعالیتهای تربیتی و پرورشی مدارس، توجه جدی به نقش معلم، تهیه و تدوین مقررات نحوه ارتباط اولیاء و ارباب رجوع با مدارس، اجرای طرح تثبیت یادگیری دانش آموزان، بی سوادی پنهان دانش آموزان در دوران کرونا و. را بحث و بررسی کردند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: برای آموزش و پرورش باید در چارچوب قانون و مقررات موجود تصمیم گیری شود.
رضا مراد صحرایی با تاکید به اینکه برای برگزاری امتحانات نهایی آمادگی لازم داریم، افزود: با توجه به تاثیر ۴۰ درصدی امتحانات نهایی درکنکور سراسری، این امتحانات حساسیت بالایی برای دستگاه تعلیم و تربیت دارد. حوزههای امتحان نهایی زیادی در کشور داریم که اهمیت آنها کمتر از آزمون کنکور نیست.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: برای حفظ امنیت سئوالات امتحانی، تدابیر مختلفی اندیشیده خواهد شد.
صحرایی با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور ابراز کرد: بر اساس این مصوبه فعالیتهای آموزشی و پرورشی میتواند متناسب با آنچه در سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی آمده، ارائه شود و این گونه معلم، مدرسه و کلاس جایگاه و شأن خود را بدست میآورند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: کنکور یک سد محکم در برابر توسعه و پیشرفت آموزش و پرورش و یکی از موانع اجرای تحول در آموزش و پرورش است.
صحرایی اظهار داشت: باید از تجربیات دوران کرونا درس بگیریم و از آنها برای بهبود روند آموزش و پرورش استفاده کنیم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش ابراز داشت: اجرای آموزش ترکیبی نیازمند ملزوماتی است که همه آنها در دست آموزش و پرورش نیست باید همه دستگاهها برای اجرای این امر مهم به کمک آموزش و پرورش بیایند.
وی تصریح کرد: خصوصی سازی در آموزش و پرورش خلاف نص صریح قانون است، چون سرنوشت نسل آینده کشور در دستان این نهاد تاثیرگذار کشور است.
در ادامه این جلسه، محمود امانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: نظام مالی و اقتصادی آموزش و پرورش و مناسبات آن با سایر دستگاهها باید باز بینی و بازنگری شود.
امانی افزود: دستگاهها در نگاه به آموزش و پرورش باید منافع ملی را در نظر گرفته و کمک کنند تا مسائل و مشکلات آموزش و پرورش برطرف شود.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تاکید کرد: همه باید نسبت به مسائل و مشکلات آموزش و پرورش احساس مسئولیت کنند و برای حل آنها به کمک نظام تعلیم و تربیت بیایند.
در ادامه این جلسه ماده واحده «شرایط و شایستگیهای جذب داوطلبان ورود به آموزش و پرورش» بحث و بررسی شد و کلیات آن به تصویب رسید و ادامه بررسی آن به جلسه آینده این شورا موکول شد.