شعبانی در پنجاه و پنجمین شنبه امید و افتخار:
طراحی ورودی ۴ ایستگاه مترو متناسب با اقلیمهای مختلف ایران
طراحی ورودی چند ایستگاه مترو متناسب با معماری اقلیمهای مختلف ایران در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیما، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: میدانگاه ایستگاه متروی جهاد در پنجاه و پنجمین شنبه امید و افتخار با حضور عباس شعبانی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، مدیران ارشد معاونت فنی و عمرانی، اعضای شورای شهر تهران، رضا محمدی شهردار منطقه ۶ و هادی حقبین مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران افتتاح شد.
عباس شعبانی در این باره با اشاره به اینکه شروع طرح از سال ۱۴۰۱ آغاز شده است ، افزود: طراحی این طرح و اجرای آن نشان میدهد با همه ازدحامی که در تهران وجود دارد میتوان یک فضای لطیف معماری برای مردم طراحی کرد. در شرایط فعلی این نیاز احساس شد که فضای ایرانی-اسلامی طراحی و ورودیهای مترو از فضای خشک خارج شود و در واقع، میتوانیم برای تمام ورودیهای مترو این طراحی را در نظر بگیریم.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه اجرای طرح میدانگاه ایستگاه جهاد با هزینه ۳۰ میلیارد تومان انجام شد، عنوان کرد: از این دست طرحها مثل پلازای مترو صادقیه را در سال گذشته هم افتتاح کردیم. در نظر داریم چند ایستگاه دیگر هم با معماری اقلیمهای مختلف ایران طراحی کنیم.
شعبانی با بیان اینکه هم معماری ایرانی اسلامی باید به رخ کشیده شود و هم اینکه فضاهایی که از معماری استفاده میکنند باید عمومی باشد، خاطرنشان کرد: قطعا اگر شرایط اقتضا بکند بناها را آراسته میکنیم، اما این نوع معماری احتیاج به آرایش دیگر ندارد. ۳۰۰ مدل اجرا در بنای میدانگاه ایستگاه جهاد استفاده شده است. در ۴ یا ۵ ایستگاه دیگر هم در نظر داریم این طرح را پیاده کنیم.
معاون شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اشاره به اینکه قطعه اول طرح بروجردی امسال به بهره برداری خواهد رسید و پرداخت طرح در دستور کار است، گفت: مرحله دوم طرح شهید بروجردی تملکاتی دارد که اگر طول بکشد در میانه سال آینده عملی میشود. طرح یادگار امام هم در این دوره از مدیریت شهری به شهروندان تقدیم میشود. پل حافظ هم به مطالعات بیشتری برای جایگزینی نیاز دارد چراکه سنواتی که این پل احداث شد طرح ترافیک و رفتار ترافیک به این صورت وجود نداشت. در این زمینه، مطالعات جامعی در دوره قبلی مدیریت شهری انجام شد و به این نتیجه رسیدند که با ملاحظات ترافیکی میتوان پل را برداشت.
برای طرح بروجردی با قیمت امروز حدود ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.
وی در ادامه با اشاره به میدانگاه ایستگاه جهاد بیان کرد: ما نمیخواستیم اینجا را فضای تجاری در نظر بگیریم. شهروندان صبح و عصر در هنگام رفت و برگشت به اداره به فضای لطیف احتیاج دارند؛ بنابراین هیچ کاربری به جز گذرگاه برای اینجا در نظر نداریم. در بعضی از طرحها میتوان معماری ایرانی اسلامی را پیاده کرد، ولی در بزرگراهها چنین امکانی وجود ندارد.
شعبانی ادامه داد: چیزی که مد نظر شهرداری تهران است این است که این میدانگاه روبسته باید فضای ازدحام جمعیت تهران را با فضایی آرامش بخش تلطیف کند. بر این اساس در نظر داریم در ۴ ایستگاه مترو این طراحی را پیاده کنیم، ولی عرصه آن فعلا در اختیار ما نیست.
معاون شهردار تهران در پایان گفت: بزرگراه آزادگان در برخی مقاطع زیرسازی کامل را ندارد و نیاز به تحکیم دارد که این موضوع زمان بر است. در بقیه بزرگراهها هم همکارانم شبانه روز در حال فعالیت هستند و تا پایان تابستان طرح آسفالت بزرگراهها به پایان خواهد رسید.