سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برای تحول در آموزش و پرورش چارهای جز تغییر نگاه و رویکرد به این نهاد نداریم گفت: متاسفانه آنچه را که در مدارس هزینه نمیکنیم، مجبور میشویم در آسیبهای اجتماعی هزینه کنیم.
وی با اشاره به گستردگی وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش، وزارتخانه همه کشور است، مسیر قوی شدن ایران از خیابان آموزش و پرورش میگذرد و این نهاد هم از درون و هم از بیرون باید قوی شود.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اگر میخواهیم آموزش و پرورش در اولویت برنامهها قرار گیرد، باید در بدنه این وزارت خانه نیز تربیت معلم در راس قرار بگیرد و برای این موضوع راهکاری جز احیای تربیت معلم نداریم.
وی از برگزاری کنکور اختصاص تربیت معلم از سال آینده خبر داد و گفت: باید سعی کنیم بهترین دانش آموزان به تربیت معلم بروند، و گزینش صحیحی از افراد برای ورود به تربیت معلم صورت گیرد.
صحرایی با بیان اینکه برای تحول در آموزش و پرورش چارهای جز تغییر نگاه و رویکرد به این نهاد نداریم ادامه داد: متاسفانه آنچه را که در مدارس هزینه نمیکنیم، مجبور میشویم در آسیبهای اجتماعی هزینه کنیم.
راه اندازی پردیس تربیت مدیر مدرسه ای، ارتقای شان و منزلت معلم، از مواردی بود که سرپرست وزارت آموزش و پرورش برای احیای جایگاه آموزش و پرورش از آنها یاد کرد و گفت: در این مسیر همه باید پای کار باشند.
نماینده ولی فقیه در استان نیز در این دیدار با تاکید بر لزوم رفع گلایه رهبر معظم انقلاب در خصوص حواشی و ماموریت وزارت آموزش و پرورش گفت: انتصاب ۵ وزیر و ۴ سرپرست در ۱۰ سال برای یک وزارت خانه، موضوع عجیبی است.
حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی آل هاشم از نوع حکمرانی، وضعیت نیروی انسانی، کیفیت آموزش و عدالت در آموزش و استخدام به عنوان چالشهای نظام آموزش و پرورش یاد کرد و گفت: باید برای رفع چالشها و عبور از مشکلات، بیشتر از نکته نظرات کارشناسان بهرهمند شد.
وی از پایبندی به اسناد تحولی کشور به ویژه سیاستهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و اسناد تابعه آن و جلوگیری از اسنادی که مغایر با ارزشهای انقلاب اسلامی به ویژه سند خیانت بار ۲۰۳۰ به عنوان مهمترین راهکار ارتقای کیفی آموزش و پرورش یاد کرد.
نماینده ولی فقیه در استان یادآور شد: فراهم کردن فرصت خلاقیت برای معلمان و دانش آموزان، ایجاد همکاری و تعامل برای حل مسائل اجتماعی، پیاده کردن رویکرد مدرسه محوری، ارتقای شخصیت و منزلت معلمان، ارتقا شفافیت و رفع تعارض منافع آموزش و پرورش، اصلاح جذب و مقابله با سیاسی کاری و نیز تقویت هویت دانش آموزان میتواند زمینه ساز مناسبی برای بهسازی و تحول نظام آموزش و پرورش باشد.
استاندار آذربایجان شرقی نیز در این دیدار با بیان اینکه اساس و پایه هویت فردی اجتماعی افراد جامعه در آموزش و پرورش شکل میگیرد گفت: توسعه نظام نیز از مسیر آموزش و پرورش محقق میشود.
عابدین رضوی خرّم ادامه داد: در شرایط فعلی آموزش و پرورش به تنهایی ۱۰ تا ۲۰ درصد میتواند رسالت خود را در توسعه نظام محقق کند، و با پای کار آمدن همه نهادها میتوان کاری ماندگار در این حوزه انجام داد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش همچنین دیداری نیز با خانواده شهیدان یغما و رنجبر داشت.
وی در این دیدار با تاکید بر اینکه خانوادههای شهدا چشم و چراغ این نظام هستند گفت: دیدار با خانواده معظم شهدا به مسئولان امید و انگیزه برای ادامه مسیر انقلاب و خدمت به مردم را میدهد.
استاندار آذربایجان شرقی نیز در این دیدار گفت: دیدار با خانواده شهدا موجب عزت، افتخار و پالایش روح انسان میشود.
عابدین خرّم با اشاره به اینکه شهدا سرمایههای زنده و جاودان نظام اسلامی هستند افزود: امیدواریم شرمنده شهدا نباشیم و بتوانیم آرمانهای متعالی آنان و انقلاب اسلامی را تحقق بخشیم.
شهید سخاوت رنجبر و شهیده ثریا یغما که هر ۲ از نیروهای فرهنگی انقلاب اسلامی بودند در سال ۱۳۶۵ در بمباران منطقه خانه سازی تبریز توسط هواپیماهای رژیم بعثی صدام به فیض شهادت نایل آمدند.