سیدتیمور حسینی جانشین رئیس پلیس راهور فراجا گفت:کسانی که با وجودزیرساخت مناسب و بافرهنگ سازی خوب تمکین نمیکنند و در چارچوب مقررات قرار نمیگیرند با ابزار اجرای مقررات یعنی جریمه باید به سراغ این افراد برویم.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما برنامه روزی نورادیو اقتصادبا حضورسیدتیمور حسینی جانشین رئیس پلیس راهور فراجا به موضوع ترافیک استانداردپرداخت.
سوال: پلیس اعلام کرده بود که به دنبال راهکاری هست که بتواند قدرت بازدارندگی بیشتری نسبت به شرایط موجود داشته باشد و شهروندان هم به دنبال این هستند که نظم و آرامش در آمد و شدها برقرار باشد. فرای این که این بازدارندگی با چه عدد و مبلغی در جریمهها درج بشود مکانیسمهای آن هست از جمله نظارت حرفهای و دقیق و کارآمد، حضور کارشناسان و افسران با مهارت و زبده و کاملا متخصص در این حوزه، در کنار نرم افزارهای کاربردی و تجهیزات کارآمد؛ الان کجای ماجرا هستیم؟
سردار حسینی: برای این که ما یک ترافیک استاندارد داشته باشیم، تجربه دنیا و دانشی که در این حوزه وجود دارد، میگوید که باید سه تا کار اصلی انجام بشود. اول مهندسی ترافیک است که آن زیرساختهای لازم را شامل میشود، همهی زیرساختهایی که نیاز است برای یک جابجایی و حمل و نقل سریع، امن و ارزان؛ یعنی یک حمل و نقل، یک جابجایی اگر سریع، امن و ارزان نباشد، ما به آن نمره خوبی نمیدهیم. در وهله دوم میبایستی آموزش و فرهنگ سازی به درستی انجام بشود و در نهایت هم بحث اجرای مقررات هست، یعنی کسانی که با وجود یک زیرساخت مناسب و همچنین فرهنگ سازی خوب تمکین نمیکنند و در چارچوب مقررات قرار نمیگیرند با ابزار اجرای مقررات یا اصطلاحا جریمه باید به سراغ این تعداد از افراد برویم. هدف از جریمه یا به عبارت دقیقتر مجازات، در همه مکاتب حقوقی دنیا پیشگیری است و جلوگیری از ارتکاب آن تخلف است و بازدارندگی است نسبت به این که فرد بررسی میکند، حساب و کتاب میکند که ببیند هزینه آن تخلف یا جرم کمتر از آن نصبی است که در صورت ارتکاب آن تخلف یا جرم نصیبش میشود یا بیشتر.
سوال: الان تجهیزاتی که هست، ...
سردار حسینی: پس این جریمه چیزی هست که در همه دنیا وجود دارد و یک اصل بدیهی است، در همه کشورهای پیشرفته برای این که اجرای مقررات اثربخش باشد از این تجهیزات استفاده میکنند که اصطلاحا به آن "آی تی اس" گفته میشود "سامانههای هوشمند"ما هم در کشور و به ویژه در کلانشهرها و علی الخصوص در پایتخت بیش از ۱۰-۱۵ سال است که دیگر به شکل خیلی پررنگ به سمت این رویکرد رفتیم و تجهیزاتی را در اختیار گرفتیم که دخالت انسان را به حداقل برسانیم، دخالت عامل انسانی را به حداقل برسانیم و این تشخیص تخلف و جریمه تخلف را به سامانههای هوشمند واگذار کنیم، لذا هم دوربینهایی که به شکل ثابت وجود دارد و هم دوربینهایی که پرتابل و دستی هست در اختیار همکاران ما و هم دست افزارهایی که در اختیار تک تک همکاران ما در سطح کشور هست و در صورت مواجهه با یک برهه تمام سوابق این راننده اعم از گواهینامه، نمرات منفی، مالکیت خودرو یا خودروهایی که بعهده دارد، وضعیت بیمه شخص ثالث، احیانا اگر دستور شکایت داشته باشد، توقیف داشته باشد و هر مورد دیگر در این دست افزار مشخص است.
سوال: یعنی این دست افزاری که الان دست پلیس میبینیم که فقط پلاک خودرو را جستجو میکنند یا با یک کد ملی بلافاصله تمام این اطلاعات در دست است
سردار حسینی: تمام سوابقی که مربوط میشود به رانندگی این فرد
سوال: پس به عبارتی به راحتی پلیس احوالپرسی میکند
سردار حسینی: یکی از الزامات این است که پلیس بتواند خوب کنترل و نظارتش را اعمال کند داشتن همین تجهیزات است، چون تجهیزات ما به شکل هوشمند با استفاده از سیم کارت کارش را انجام میدهد، بلافاصله در صورت جریمه این پیامک هم ارسال میشود و راننده از آن موضوع مطلع خواهد شد.
سوال: الان تجهیزات برای مثال در شهرهای بزرگ، ما عمدتا ترافیک و بد رانندگی کردن را در شهرهای بزرگ شاهد هستیم و متاسفانه علیرغم همه هشدارها حوادث اتفاق میافتد، صبح شنبه شنوندگان شاهد بودند که خود من در یک تصادفی گرفتار شدم آن هم ناشی از تخلف رانندگانی که نه آداب رانندگی را. این تجهیزات کاملا گسترش پیدا کرده میتوانیم مطمئن باشیم؟
سردار حسینی: ما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب راه زیادی داریم، این را اگر من ادعا کنم که الان وضعیت ما کاملا در حد مطلوب و استاندارد است هنوز واقعا به این حد نرسیدیم، همه تلاش ما این است که، بخش قابل توجهی از ایجاد این قابلیت به سازمانهای دیگر مربوط میشود، در قانون صراحتا این اشاره دارد که ایجاد این امکانات، استقرار این امکانات در شهرها با شهرداریها و در جادهها با سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای است ما با این دوستان تعامل و همکاری خیلی خوبی داریم و در صدد این هستیم که این قابلیتها، چه به شکل کیفی و چه به شکل کمی آن توسعه لازم را پیدا کند.