معاون آموزشی وزارت علوم گفت: یکی از برنامههای وزارت علوم در دوره جدید، استادمحوری است که برای نخستین بار در نظام آموزش عالی ایران اجرا و بر اساس آن ۲۰ درصد از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری با برنامه استاد، جذب دانشگاه میشود.
عموعابدینی در ادامه گفت: برای تحقق دانشگاه تمدن ساز باید کرسیهای نوآوری و اخلاق محوری همچنین شاخصهای استادمحوری و نیازمحوری را توسعه دهیم. برای تحقق آن آیین نامه سرآمدی آموزشی را تدوین و دهه سرآمدی آموزشی و حکمت بنیان را بعد از هفته معلم تصویب کردیم که این هفته در سال جاری در بسیاری دانشگاهها گرامی داشته شد و از استادان برتر آموزشی خود قدردانی کردند.
معاون وزیر علوم اظهار داشت: همچنین جشنواره برنامه ملی سرآمدان آموزشی سراسر کشور به زودی برگزار میشود، از استادان برتر آموزشی سراسر کشور ابتدا ۱۳۰ نفر معرفی شدند که از آن تعداد در مرحله اول ۳۷ نفر و در مرحله دوم تا ۲۰ نفر انتخاب شدند که از این افراد در مراسمی به زودی قدردانی میشود.
عموعابدینی هدف از برگزاری این جشنواره را توجه به فعالیتهای استادان و استادمحوری در دانشگاهها عنوان کرد.
وی در ادامه از فعال شدن سه شورای گسترش آموزش عالی، هدایت استعدادهای درخشان و شورای عالی برنامه ریزی آموزش عالی سخن گفت و یادآور شد: آموزش مهارتها را به برنامههای آموزشی دانشگاهها اضافه کرده ایم. همچنین برخی رشتهها را بر اساس نیاز صنعت توسعه دادیم و اگر صنعتی درخواست آموزش خاصی برای دانشجویان در یک رشته داشت، مصوبهای در شورای گسترش تصویب کردیم که میتوان آموزش دانشجو را در رشته با توجه به خواست صنعت انجام داد.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: برای آمایش آموزش عالی و حذف کدرشتهمحلها گروهی متشکل از ۱۲۰۰ نفر از استادان و دانشیاران در شبکه تخصصی آموزش عالی تشکیل دادیم که از آنها هم پیش از ارائه کدرشتهمحلها به کارگروه مرکزی نظرخواهی میشود.
عموعابدینی تصریح کرد: یکی دیگر از برنامههای ما استادمحوری بود که اکنون و برای نخستین بار در نظام آموزش عالی ایران ۲۰ درصد از ظرفیت مقطع کارشناسی ارشد و دکتری بر اساس استادمحوری و با برنامه استاد جذب دانشجو انجام میشود.
وی افزود: بررسیهای ما از ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا نشان داد بیشتر استادان بر اساس برنامه داده شده به دانشگاه جذب میشوند، سپس دانشجوی دکتری و کارشناسی ارشد خود را پذیرش میکنند. این از جمله روشهای جدید آموزش در دنیا است که به خوبی شکل گرفته است.
عموعابدینی در بخش دیگری از این نشست با تاکید بر اجرای طرح تحول آموزش عالی گفت: ۱۰ سال پیش سند آمایش آموزش عالی در شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۹ ماده مصوب شد که وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد برای تحقق آن تکالیفی برعهده دارند.
قاسم عموعابدینی با بیان اینکه امروز ۲۰ هزار مؤسسه آموزش عالی داریم که ساماندهی آن به آمایش رشته و کدرشتهمحلها نیاز دارد، افزود: گزارشهای متعددی از نهادهای تحقیقاتی داشتیم که نشان میداد کسب شغل برای افراد از دیگر اهداف یعنی ارتقای سطح فرهنگ و علاقهمندی فردی مهمتر است.
معاون آموزشی وزارت علوم تأکید کرد: مطالعات نشان داد از بسیاری از کدرشتهمحلها در سطح استان و منطقه و شهرستان استقبال نمیشود، حتی برخی کدرشتهمحلها ۶۰ درصد ظرفیت خالی نسبت به ظرفیت اولیه دفترچه کنکور داشتند.
عموعابدینی گفت: بنابراین برنامه ریزی کردیم رشتههایی که بالاتر از ۶۰ درصد متقاضی ندارند یا به همین اندازه دانش آموختههای آن رشته شغل ندارند، در یک کارگروه مرکزی بررسی شوند، ۲۰۰۰ کدرشتهمحل در این مرحله اولیه غربالگری بررسی میشوند و احتمال میدهیم ۴۰ درصد از این تعداد کدرشتهمحل در دفترچه کنکور ۱۴۰۲ حذف شود.
وی توضیح داد: این کار بر مبنای نیازمحوری انجام میشود و رشتههای مرتبط با علوم فناوری راهبردی، علوم پایه و علوم انسانی در این مرحله بررسی و حذف نمیشوند.
معاون آموزشی وزارت علوم نصریح گرد: برای سال ۱۴۰۳ کارگروههای استانی برای بررسی کدرشتهمحلها تشکیل میدهیم تا با دقت بیشتری این کدرشتهمحلها بررسی شوند. اگر هم صنعت یا نیازی در جامعه برای رشتهای اعلام شود، مصوبهای در شورای گسترش آموزش عالی تصویب میکنیم تا رشته مدنظر دوباره در دانشگاه تدریس شود.