مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران در نشست خبری که امروز ۲۰ اردیبهشت برگزار شد گفت : هزار و ۱۸۹ پله برقی در خطوط داریم که از ۱۲ روز قبل پله برقی دروازه دولت برای بازآماد خاموش است و ۲۹ اردیبهشت به چرخه خدمت رسانی باز می گردد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، مسعود درستی افزود: بعضی از پلهها به لحاظ شرایط کاری به گونهای است که باید تا پایان سال باز آماد اساسی بشوند.
درستی افزود: بعضی از پلهها بنا به تدبیر خودمان خاموش میشوند. به طور مثال پلههای موازی کنار هم در ساعات اوج برای صرفه جویی برق خاموش میشوند.
مدیرعامل شرکت مترو گفت: در ایام گرم سال تدبیر وزارت نیرو کنترل مصرف برق است. بنابراین، این خاموشی بر اساس برنامه ریزی مقطعی است. به طور مثال امروز صبح دو پله در ایستگاه نبرد خاموش شد و تا عصر وارد مدار میشود. از آن جا که قبل از ۲۴ ساعت به مدار برمیگردد جزو آمار حساب نمیشود.
درستی افزود: در مترو تهران ۱۰ نشان پله برقی داریم که این تعدد کار نگهداری را سخت میکند. پلههای برقی بعد از مدتی در بازآمادشان نیاز به تعویض روغن دارند. در اسفند که کار تعویض روغن را پیش گرفتیم، بین دو تا سه سال از تاریخ انقضای روغن هایشان گذشته بود. در واقع، باید مانند سایر تجهیزات مکانیکی به پلهها رسیدگی بشود.
تلاش میکنیم هیچ کدام از پلهبرقیها خاموش نباشد
وی با بیان اینکه دنبال مقصر نیستیم و تلاش میکنیم تا دیگر چنین اتفاقی نیفتد، گفت: از نیمه دوم سال گذشته توجه ویژهای به پلهها داریم تا آمار خرابی کاهش یابد ، اما با تمام رسیدگیها احتمال خرابی وجود دارد. تلاشمان بر این است که هیچ کدام از پلهبرقیها خاموش نباشد. یک سری از پلهها هم که الان در دست مطالعه است شاید نوسازی کامل بشود. اگر به جمع بندی برسیم باید در برنامه بگذاریم و کار اگر به تعویض هم برسد باید برای خدمت رسانی مناسب به شهروندان اقدام کنیم.
درستی درباره آسانسورهای مترو هم افزود: آسانسورها به لحاظ استاندارد با مفاهیم این سازمان مغایرتهایی داشته است؛ هدف گذاری سازمان ایمنی و خدمات رسانی ایمن است. میتوانیم در حوزه فنی تفاهماتی با سازمان استاندارد داشته باشیم تا ایمنی مردم را ضمانت کنیم که در این زمینه در حال رایزنی هستیم. در برخی ازآسانسورها به لحاظ ساختاری باید تغییراتی ایجاد میکردیم. به طور کلی، ۱۵۵ آسانسور داریم که امروز ۳ تا خراب است.
در ایستگاههایی که آسانسور خارج از مدار است مشکلی در خدمترسانی نداریم
مدیرعامل شرکت مترو با بیان اینکه آسانسورها مکمل پلهبرقیها هستند و در صورت درستی پلهها مشکلی نخواهیم داشت، گفت: یک سری از آسانسورها بدون استاندارد است و خراب نیست. اگر آسانسور داشته باشیم به عنوان وسیله مکمل علاوه بر کمک به جا به جایی مسافر به ما هم کمک میکند، اما در ایستگاههایی که آسانسورها خارج از مدار است مشکلی در خدمت رسانی به شهروندان نداریم. برای مثال در برخی ایستگاهها مانند شهید بهشتی مکانی برای آسانسور در نظر گرفته نشده است.
درستی این را هم گفت که با این حال اگر آسانسورها وارد خدمت رسانی بشود کمک حال ماست. بزرگترین مسئله ما با آسانسورها در حوزه معلولان و نابینایان است، زیرا نابینایان نباید از پلهبرقیها استفاده کنند. ممکن است مسیر پله در روز عملیات عوض بشود. تنها وسیله ورود نابینایان به مترو پله ثابت و آسانسور است. در این زمینه مشکلات در خط ۶ و ۷ در حال حل شدن است.
بازآماد اساسی پلهبرقیها در نیمه اول امسال انجام میشود
وی با بیان اینکه ۸۷ آسانسور به علت نداشتن استاندارد کار نمیکند، افزود: برآوردی از اینکه چند درصد از خرابی پلهبرقیها به علت تعویض روغن بی وقت و دیرهنگام مترو است، نداریم، اما از این به بعد سعی میکنیم در بلندمدت این پلهها فکر کنیم و در نیمه اول امسال بازآماد اساسی انجام بدهیم.
برنامه ریزی برای حل مشکل پلهبرقی ایستگاه محمدیه در ۶ ماهه نخست امسال
درستی تاکید کرد: بعضی از ایستگاهها پله مناسبی ندارند و اگر به جمع بندی هزینهها برسیم کار تعویض را پیش میگیریم، اما هنوز قطعی نشده است. ایستگاه محمدیه پله برقی دارد، اما در کانالهای ارتباطی خطوط این پلهها نصب نشده است. این به شرکت های تابعه مترو مربوط است و به نظر میرسد در شش ماهه اول برنامهای برای این ایستگاهها در نظر گرفته باشند.
امکان نصب پلهبرقی در برخی از ایستگاههای قدیمی وجود ندارد
وی همچنین گفت: یک سری از ایستگاهها در دهه هفتاد ساخته شدهاند و شاید در آن زمان ضرورت استفاده از پله برقی مثل امروز احساس نمیشد. برخی موقعیت نصب پله برقی ندارند و به لحاظ سازهای این امکان به علت ارتفاع کوتاه و عرض کم وجود ندارد. حتی اگر اراده مدیریت شهری به مرتفع کردن اینها باشد به لحاظ ساختار سازهای امکان این امر نیست.
درستی افزود: در ایستگاه پانزده خرداد هم آسانسورها کوچک و پنج نفره است، اما اینکه بگوییم اصلا وجود ندارد صحیح نیست. واقعیت این است که ایستگاه پانزده خرداد، و شادمان ایستگاهی کم عمق است و قابل انکار نیست که جمعیت امروز در گذشته پیشبینی نشده بود. تلاش ما این است که داشتهها را به روز نگهداریم.
وی تصریح کرد: در ساعات اوج سرفاصله قطارها در خط ۴، چهار دقیقه است، اما بنا به علت ظرفیت متروی تهران مسافر جا به جا نمیکنیم. ضمن این که خطوط ما به تمامی شکل نگرفته است. پس با تکمیل شبکه به عددهای بالاتری میرسیم. همچنین کمبود در حوزه ناوگان را انکار نمیکنیم. در این حوزه هم کمبود داریم، هم داشتههایمان مشکلاتی دارد. این اتفاقات و خرابیهای ناخواسته ما را از ۴ دقیقه به ۸ دقیقه میرساند؛ حتی روزی که ناوگان ما نو بوده است هم این مشکل را داشتیم، امروز که از روزهای نو بودن مترو خیلی زمان میگذرد.
مدیرعامل شرکت مترو در ادامه گفت: شهردار تهران به تنهایی انعقاد قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن به جاهای خوبی رسانده است. همچنین بیش از ۸۰ درصد اعتبار ۱۰۵ قطار ملی به نقطه خوبی رسیده است که در چندماه آینده به سرانجام میرسد.
وی با بیان اینکه در ایستکاههای خط پنج، دو مسیر داریم، افزود: قطار تندرو از یک مسیر و قطار کندرو در ساید دیگر حرکت میکند. برنامه ریزی برای حرکت همزمان دو ساید مهم است. باید حوزه عملیات را یاری کرد تا دو قطار در یک خط خدمت بدهند.
درستی نیز در ادامه توضیح داد: روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در مترو جابهجا میشوند. به وجود آمدن مشکل در ناوگان با توجه به شرایط غیرقابل اجتناب است گرچه همه تلاش ما این است که بهترین خدمات دهی باشد. خرابی درهای مترو قابل پیشبینی نیست اماامکان ندارد هیج کدام از درهای یک واگن باز نشود. تا به امروز ذهنیتی از باز نشدن تمام درهای یک واگن نداشتیم اگر تا کنون اتفاق افتاده از تمام مسافران آن قطار عذرخواهی میکنیم.
مدیرعامل شرکت بهره برداری متروتهران درباره بلیت الکترونیک و کیف الکترونیک نیز خاطرنشان کرد: از ۱۰ روز آینده نصب آنها آغاز میشود. شاید کمی زمان ببرد تا فرهنگ استفاده از این امکان در بین مردم جا بیفتد. تمام کارهای سختافزاری سیستم توسط فاوا انجام شده و ما هم خریدهایش را انجام دادهایم.
وی درباره جانمایی درها هم گفت: روی جانمایی این درها کار مهندسی شده است. در قطارهای دی سی جداکننده از ابتدا وجود داشته است. اینطور نیست که موضوع دور از ذهنی باشد.
درستی با پرداختن به موضوع ممانعت ورود آقایان به واگن بانوان گفت: درخواستمان از مردان باید این باشد که به هیچ وجه وارد واگنهای بانوان نشوند. باید ما را کمک کنند تا بانوانی که در یک و نیم واگن ابتدایی و انتهایی هستند آرامش داشته باشند.
وی در مورد خاموشی مانیتورها هم توضیح داد: بیشتر مانیتورهای داخل واگنها خاموش است و برنامه داریم که به زودی به مدار برگردانیم.
مدیرعامل شرکت بهره برداری متروتهران با اشاره به تعمییر پله برقیهای متروتصریح کرد: امروز در حوزه پله برقی مشکلی به اسم تحریم نداریم، اما گاهی اوقات در پلههای قدیمی یک قطعه را از دست میدهیم و نمیتوانیم پیدا کنیم. طبیعتا به علت قدیمی بودن، تجهیزاتشان در بازار نیست. برای بخش خصوصی هم انگیزهای وجود ندارد که چند قطعه را تولید کند. اما از این منظر که، چون فلان برند اروپایی پله را به کشور وارد کرده، نمیتوانیم تعمیر کنیم؛ مشکلی نداریم.
درستی درباره تجهیزات مترو نیز گفت: احساسم بر این است که وقتی میگوییم انبارها خالی است به مردم استرس وارد میکنیم. خواهشم این است که در این حوزه مردم را نگران نکنیم. کمبودهای داشتیم، اما امسال بودجه حملونقل جهش قابل توجهی کرده است و تمام اعضای شورا پشت حملونقل عمومی هستند. خریدهایمان را از سال پیش اغاز کردیم و بخشی از انبارهایمان در حال پر شدن است. از ظرفیت دانش بنیانها استفاده میکنیم تا مشکلاتمان قبل از ورود ۶۳۰ واگن مرتفع بشود.
مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران درباره دستفروشان نیز تاکیدکرد: رضایت مردم برای ما اولویت اول است. مشکلی که وجود دارد این است که یک اقبال شدیدی به دستفروشهای مترو دیده میشود. این موضوع شاید به تنهایی توسط شرکت بهرهبرداری قابلیت ساماندهی نداشته باشد. به هر حال دست فروشی که برای مسافر مزاحمت ایجاد میکند، مسئولیتش با ماست. نظر مدیریت شهری مبنی بر ساماندهی دستفروشان است نه جمع کردنشان.
وی درباره ایمنی سکوها هم خاطرنشان کرد: بابت درهای جداکننده شیشهای روی سکو بایدشبکه هوشمند با دقت بالا داشته باشیم که در یک نقطه قطارها متوقف بشوند. امروز شبکه سیگنالینگ ما در این وضع نیست، لذا بزرگترین مشکل تعبیه درهای شیشهای در ایستگاههای مترو نبود سیگنالینگ دقیق است.