نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر مترو راه اندازی شود ، سهم حمل و نقل مسافری از طریق راه آهن به ۳۰ درصد می رسد و این موضوع بار ترافیکی محور ری ، ورامین را کاهش می دهد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، آقای نوش آبادی ، نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با شبکه پنج سیما گفت: اگر مترو راه اندازی شود ، سهم حمل و نقل مسافری از طریق راه آهن به ۳۰ درصد می رسد و این موضوع بار ترافیکی محور ری ، ورامین را کاهش می دهد.
سوال :این هفته راجع به ورامین صحبت کردیم، مسئولین مختلف ورامین ، فرماندار ، شهردار و امام جمعه در برنامه حضور یافتند و قول هایی هم از آن ها گرفتیم . امروز میزبان نماینده مجلس مردم ورامین هستیم ، سه دوره است که نماینده مجلس مردم ورامین هستید ، این نشان دهنده اعتماد مردم به شماست ، یکی از مشکلات مهمی که مردم ورامین از ما پرسیدند ، چون ورامین بین تهران و گرمسار قرار دارد ومترو هم در ورامین وجود ندارد ، قطاری است که در طول روز حرکت می کند ، مردم تحت فشار هستند و این مسافتی که مردم به تهران می روند و کار می کنند و برمی گردد ، مردم می گویند آرامشی نداریم در قطار.این مشکل چند سال است که حل نشده است و برای اضافه کردن واگن های اضافه چه کردید ؟
نوش آبادی :بحث حمل و نقل عمومی یکی از مشکلات ورامین است .حمل و نقل جاده ای و تقویت ناوگان مسافری است و یکی هم بحث حمل و نقل ریلی است .انتظار مردم ، انتظار به حقی است ، حمل و نقل جاده ای فرسوده است و تلاش می شود با نوسازی حمل و نقل جاده ای و افزایش وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس ، مینی بوس که اخیرا توسط شهرداری های ورامین و قرچک خریداری شده است ، حمل و نقل جاده ای بهبود یابد.بهبود حمل و نقل ریلی استفاده از حمل و نقل ایمن و ارزان و سریع تر.
از سالیان قبل بحث مترو مطرح بوده است ، از دوره اولی که مجلس بودم از سال ۸۵ این پروژه شروع شده است ، متاسفانه ۱۷ سال از این پروژه گذشته است و طرح مترو تبدیل شده است به قطار حومه ای .تلاش کردیم که این قطار حومه ای به حالت اولیه خودش مترو تبدیل شود.در سفر سال قبل رئیس جمهور موضوع مترو به عنوان یک مطالبه جدی مطرح شد و ایشان دستور دادند که قطار حومه ای به علت وضعیت آشفته و نابسامان و فرسودگی که دارد تبدیل شود به مترو ،کارهای آن انجام می شود و ۱۰ درصد از حمل و نقل مسافرین از طریق قطار انجام می شود و اگر مترو راه اندازی شود ، سهم حمل و نقل مسافری از طریق راه آهن به ۳۰ درصد می رسد و این موضوع بار ترافیکی محور ری - ورامین را کاهش می دهد.مهم ترین مطالبه مردم بحث برخورداری آن ها از متروست. خداروشکر مورد حمایت دولت کنونی قرار گرفته و قول آقای رئیس جمهور و تلاش الان دولت به ثمر نشسته و امیدواریم اتفاق بیافتد.
سوال:گفتید ۱۷ سال از طرح مترو گذشته و هنوز اتفاق نیافتاده است، وقتی هنوز مترو راه اندازی نشده است و الان در این شرایط می روند و می آیند .الان به این فکر کنیم که این قطار را درست کنیم و مردم بتوانند راحت تر رفت و آمد کنند.اگر بودجه ای در نظر بگیریم ، ان شاءالله چند سال آینده مترو راه اندازی شود؟
نوش آبادی :تا زمانی که پروژه مترو شروع نشده حتما باید شرکت راه آهن خدمات قطار حومه ای را شایسته تر ادامه دهد ، جلسات مختلفی با وزیر راه و با مدیرعامل مترو داشتیم و یک بحث جایگزینی است و به موازات انتقال و تحویل قطار حومه ای به شرکت متروی تهران که انجام گیرد و ابلاغیه دولت و معاون اول رئیس جمهور به راه آهن هست که تحویل شود به موازات این تغییر و تحول باید وضعیت قطار حومه ای هم بهبود پیدا کند و نوسازی قطار فعلی و امکانات مناسب برای تردد . در حال حاضربی نظمی حاکم هست و آشفتگی در حمل و نقل و گاهی بی حرمتی نسبت به مردم به دلیل عدم ارائه خدمات شایسته به مردم.
سوال :چه قولی می دهید به مردم تا موقعی که مترو درست شود ، فکری به حال قطار می کنید که بهتر شود؟
نوش آبادی :جلسات متعددی برگزار شده است که تعداد قطارها بیشتر شود.متاسفانه تعدادی از قطارها به دلیل نقص فنی از رده خارج شده است و من به وزیر راه و مسکن و شهرسازی عرض کردم و هم مدیرعامل راه آهن وظیفه دارید تا زمانی که مترو قطعی نشده ، خدمات شما به طور شایسته به مردم انجام شود ، منتها لازمه آن این است که شرکت راه آهن و متولی امر نسبت به حل موضوع به صورت کوتاه مدت اقدام کنند.بنده به عنوان وکیل و نماینده مردم قطعا این را منعکس می کنم ولی در حوزه کار اجراست و دولت باید جدی تر باشد.نماینده جایگاه تقنینی و نظارتی است ، جایگاه اجرایی ندارد.ما فقط مطالبات مردم را منعکس و پیگیری کنیم و مصر باشیم که انجام شود.با وزیر راه و شهرسازی مرتب در ارتباط هستم و منعکس کردم که این موضوع را جدی گرفته و حمل و نقل و مخصوصا بحث قطار حومه ای و وضعیت فعلی قطار حومه ای رضایت بخش نیست و از این شرایط بسیار اسفناک الان فاصله بگیریم.
سوال:وضعیت الان برای رفت و آمد مردم ورامین اسفناک است و شما هم می گویید قول جدی نمی توانم بدهم.
نوش آبادی :وعده دولت برای اجرای پروژه ، دولت باید اجرا کند و طرح ها و پروژه ها دست دولت است و مجلس نقش نظارتی دارد ولی بار اجرا را هم به دوش می کشیم و گاهی جلسات و هماهنگی ها را خودمان به دوش می کشیم و وظیفه ماست ولی نباید دولت ، وزارت راه و شهرسازی شانه خالی کند.
سوال :دولت چرا شانه خالی کند؟
نوش آبادی : به علت بی توجهی و سهل انگاری .اگر این وضعیت بهبود نبخشند دچار تنش های اجتماعی می شویم.الان نارضایتی مردم و آشفتگی وضعیت حمل و نقل گاهی خودم از این قطار استفاده کردم همراه مردم و گاهی سفر کردم و وضعیت نابسامان و آشفته الان دیدم.ایستگاه شلوغ و پرتراکم و نبود امکانات مناسب در قطارهای فعلی ، نبودامکانات سرمایشی و گرمایشی،مرتب در مجلس گفتم و به وزرای مربوطه گفتم که اقدام فوری و ضربتی صورت گیرد.مقاومت هایی وجود دارد که این پروژه تحویل نشود.پروژه قطار حومه ای حتما باید تحویل مترو تهران شود.شرکت متروی تهران و شهردار تهران آمادگی خودشان را صد درصد اعلام کردند،آقای مخبر معاون رئیس جمهور اعلام کردند که حتما باید این اقدام صورت گیرد.۹۰ درصد حمل و نقل از طریق جاده است و ۱۰ درصد حمل و نقل ریلی است که باید به ۳۰ درصد برسد.دیروز اعلام کردم که آقای وزیر و مدیرعامل مترو کوتاهی و قصور می کنید ، من تصمیم گیر در حوزه دولت نیستم و بحث اعتبارات داریم که در مجلس بودجه ها را تصویب می کنیم و در اختیار قرار می دهیم.
سوال :درست است که کار اجرایی نمی کنید و همین قدر که مردم فکر کنند و می روید و دنبال می کنید برای آن ها امیدواری است.در مورد مشکل جاده ریحان آباد ، یکی از روستاهای شهرستان ورامین هست ، که این جاده به علت کم عرض بودن و پرپیچ و خم بودن سال ها تصادفات شدیدی آن جا اتفاق می افتد.بخشدار و فرماندار بودجه ای برای آن جا اختصاص دادند ولی ظاهرا دهیاری کار خاصی در این جا انجام نداده است.یک پیامک دیگر در مورد کمربندی محور مواصلاتی اتوبان امام رضا (ع) به ورامین روبه روی کارخانه سیمان ، یک کیلومتر این ۹۰ درصد جاده آن تعریض شده و کارش انجام شده است و به خاطر یک جوی آب ، آن جا بوده است که این کار ۱۰ سال رها شده ومابقی ۱۰ درصد جاده نه خط کشی ، نه برق کشی و نه علامتی دارد و با ترس و وحشت از آن جا رد می شوند.
صوت مردمی در مورد مسکن مهر :
الان یک خانه است برای مسکن مهر در ورامین سمت کاظم آباد ، مسکن های ولیعصر نزدیک ۱۲ سال است گرفتیم و کسی پیگیر نمی شود و هر جا شکایت کردیم و نتوانستیم به جایی برسیم.اگر می شود پیگیری کنید ۶۴ واحد یک مجتمع است که کلی آدم های بی سرپرست و پیرزن و پیرمرد که این خانه ها را خریداری کردند ؟
نوش آبادی : مسکن مهر از پروژه هایی است ک در دولت های قبل مطرح بوده است و متاسفانه به صورت ناقص اجرا شده است و در تحویل و واگذاری قصور شده است و تبعات بی تدبیری های گذشته در حوزه مسکن را در حال حاضر می بینیم و این که مردم حق دارند که معترض باشند و انتقاد داشته باشند از وضعیت موجود که این پروژه بیش از ۱۵ ، ۱۰ سال است که مطرح است،الان بحث نهضت ملی مسکن مطرح است و دولت کنونی پیگیرپروژه نهضت کنونی است و باید وزارت راه و شهرسازی نسبت به واگذاری زمین در ورامین و قرچک نسبت به وعده دولت به مردم صورت گیرد. حتما باید مسئولین ذی ربط نسبت به مسکن نسبت به رفع این دغدغه ها اقدام کنند. مردمی که ۱۵-۱۰ سال پول دادند و بخشی از آن ها بی خانمان هستند. مسایل منطقه متعدد است ، در حوزه بهداشت و درمان ، راه و حمل و نقل و وضعیت راه های مواصلاتی مطرح است ، موضوع مطرح شده در مورد بحث جاده ریحان آباد روز گذشته دستوری از وزیر گرفتیم که راه ورامین به ریحان آباد که احیا کنیم . یک راه بسیار کم عرض و پرمخاطره ای است که انجام شود.
سوال :مردم ورامین ، کشاورزان ورامین ، سد ماملو که زده شده است قرار شده است ۱۰ درصد حق آبه کشاورزان به آن ها داده شود ، نه تنها به آن ها حق آبه ندادند وعده داده شده است که پساب استان تهران به استان ورامین ندادند ، لوله کشی کردند و 4 سال است به آن ها ندادند.مردم از چاه و آب های زیرزمینی استفاده می کنند و این نشست های پیاپی دارد و این که آیا می توانید کاری کنید. مردم حق آبه شان و ۱۰ درصد را بگیرند؟
نوش آبادی :ورامین و پیشوای قرچک قطب کشاورزی استان تهران است .این واقعیتی است ، رتبه اول تامین گوشت را در استان تهران داریم .بخش مهمی از نیازهای غذایی، لبنی و پروتئینی توسط منطقه ما تامین می شود.این که از این ۹۰۰ هزار تن محصولاتی که تولید می کند ، این ۹۰۰ هزار تن محصولات زراعی ، باغی و دامی تولید می کند و سهم بالایی است و ۵۰ هزار میلیارد تومان ارزش تولیدات زراعی و غیره است و نیازمند تامین آب برای این همه اراضی وسیع ماست که ۸۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت داریم که 40 هزار هکتار به دلیل فقدان آب کشت می شود. وضعیت آب و بخشی از تامین آب مورد نیاز از طریق چاه هاست.چاه های کشاورزی تقریبا هزار و ۷۰۰ چاه برای تامین آب و بخشی هم از طریق پساب تهران است . فاز اول انتقال پساب تهران در سال گذشته انجام شده است. مهم ترین فصل صورت گرفته تامین آب زراعی از طریق اجرای خط انتقال پساب تهران به ورامین. با وزیر نیرو صحبت کردم که در هفته دولت در شهریور ، ان شاءالله انتقال پساب تهران به صورت تصفیه شده وارد شبکه کانال آبرسانی شود و این دغدغه و نگرانی که الان وجود دارد مرتفع شود.. وزیر نیرو که قول داده است تقاضا می کنم که اتفاق بیافتد و براساس قولی که دادند برای نیمه سال جاری بتوانیم پساب تهران که تصفیه شده است ، برای تامین آب زراعی منتقل شود.