سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس: نحوه اجرای و شیوه رتبه بندی معلمان به هیچ عنوان مورد قبول مجلسی که قانون آن را تصویب کرده و حتی معلمان مشمول این طرح نیست.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران،سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در آیین قدردانی ازمعلمان نمونه شهرستان آمل گفت: انتظاری که مجلس شورای اسلامی از دولت، سازمان استخدامی و سازمان مدیریت برنامه وبودجه در راستای رسیدن معلمان به حقوق اصلی خودشان بوده است، توسط وزارت آموزش وپرورش بد اجرا و مورد قبول نبود!
رضا حاجی پور اضافه کرد: مجلس، لایحهای را که دولت فرستاد بود، درکمیسیون آموزش وتحقیقات با دقت زیادی با حضور نمایندگان سازمان اموراستخدامی، دیوان محاسبات، سازمان مدیریت برنامه وبودجه ومعاونت سرمایه انسانی وزارت آموزش وپرروش مورد بحث وبررسی همه جانبه و خروجی نهایی آن که درشان معلمان و مورد تایید همه بوده، درصحن علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.
او ادامه داد:طرح رتبه بعدی معلمان بدون شک در ۱۰۰ سال اخیر درکشور سابقه نداشته که با همراهی دولت سیزدهم و اهتمام مجلس یازدهم به صورت قانون تصویب شد، اما متاسفانه درگام نخست در فرایند اجرای آن متاسفانه وزارت آموزش وپرورش هم در شیوه ونحوه اجرا بد عمل کردند.
حاجی پور گفت: متاسفانه در وزارت آموزش وپرورش یک فضایی را ایجاد کردند که درعین حال متولیان امر از اطلاعات اولیه معلمان اظهار بی اطلاعی میکردند.
سخنگوی کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: برای نمونه به معلمی که با سابقه ۲۰ ساله و ۲۵ ساله بوده درخواست کردند که شما مدارک واسناد خودتان را درسامانه اعلام شده بارگذاری کنید که این موارد درهیچ وزارتخانه ودستگاه اجرایی تاکنون در کشور وجود نداشته است.
او که نماینده مردم شهرستان آمل درمجلس شورای اسلامی نیزهست، ادامه داد، همه مدارک یک معلم وآموزش وپرورشی در بدو ورود به این مجموعه پرونده سازی شده بود واگر قرار بود بررسی و درخواست جدیدی صورت بگیرد، که ما درقانون هم به آن اضافه و یا اشاره میکردیم.
چهار درخواستی که معلمان درسوابق شان موجود بود
سخنگوی کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس شورای اسلامی به چهاردرخواستی که درپرونده همه معلمان دروزارت آموزش وپرورش هم موجود است، اضافه کرد: سابقه کاری، که معلمان درطول خدمت شان داشتند، دومین مورد آموزشهایی که درطول دوران خدمت درآموزش وپرورش ازجمله ضمن خدمتیهایی که داشتند وجالب این که همه آنها در مراکز تربیت معلم که مستقیم وصل به آموزش وپرورش هست، بودند وواقعا درخواست وبارگذاری مدارک جدید با این حجم معلم درکشور اصلا مورد درخواست ومطابق قانون نبود.
حاجی پور به سومین مورد این بند اضافه کرد و گفت: مدارک تحصیلی که درمقاطع تحصیلات تکمیلی سپری کردند که به صورت طبیعی هرفردی با مدرک جدید به کارگزینی شهرستان محل سکونت خود ارائه که درج درپرونده میشود و موجود بود.
او افزود: ارزشیابیهایی که صورت گرفته به عنوان چهارمین بند، که واقعا همه این موارد که به صورت سامانهای معلمان درخواست شما، وزارت آموزش وپرورش درسوابق کاری معلمان موجود بوده است که متاسفانه درروند اجرا باعث گلایه واعتراض معلمان شد.
معلمی با مدرک دکتری بدون رتبه بندی!
سخنگوی کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ازمواردهای مهم وگلایه معلمان اعلام رتبه معلمان که مشخص نشده که برچه معیاری اعلام شده است، گفت: فرد معلمی که با مدرک دکتری بوده، اعلام کرده که هیچ رتبهای دراین طرح به او داده نشده است! متاسفانه اینها موارد بوده که درکل کشور نمونههای زیادی وجود داشته است.
حاجی پور با بیان اینکه به هیچ عنوان نحوه وشیوه اجرای طرح رتبه بندی معلمان مورد قبول مجلس شورای اسلامی نیست، تصریح کرد، این فرصت باید دوباره داده شود تا وزارت آموزش وپرورش دوباره پای کار بیاید و با اصلاح موارد آن را مدیریت و عادلانه عمل کند تا معلمان بعد از سالها به حق وحقوق واقعی خودشان برسند.
وزیر جدید حتما باید آموزش وپرورشی باشد
سخنگوی کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس شورای اسلامی دربخش دیگری به انتظار مجلس درخصوص وزیرپیشنهاد از سوی دولت اشاره کرد وگفت: رهبرانقلاب هم دردیدار اخیرشان با معلمان، در راستای ثبات مدیریتی دروزارت آموزش وپرورش تاکید داشتند ورییس مجلس هم دردیدار با رییس جمهوری این درخواست را داشتند وکمیسیون آموزش وتحقیقات هم انتظار دارد که وزیر پیشنهادی آموزش وپرورش حتما یک آموزش وپرورشی که هم درصف و هم درستاد وسطوح مختلف این مجموعه مراحل مختلف را سپری کرده باشد وفردی باشد که از جنس وبدنه آموزش وپرورش ودلسوخته معلمان ونظام تعلیم وتربیت کشور باشد.