شرکت آلمانی زیمنس میگوید: پیش نویس قانون داده اتحادیه اروپا اسرار تجاری را در معرض خطر قرار میدهد.
کشورهای اتحادیه اروپا و قانونگذاران اتحادیه اروپا در حال کار روی جزئیات قانون دادهها که توسط کمیسیون اروپا در سال گذشته پیشنهاد شده بود، هستند. این طرح که دادههای مصرفکننده و شرکتهای اتحادیه اروپا را پوشش میدهد، بخشی از مجموعه قوانینی است که هدف آن محدود کردن قدرت غولهای فناوری آمریکا و کمک به اتحادیه اروپا برای دستیابی به اهداف دیجیتال است.
انتقادهای آمریکا شامل این است که قانون پیشنهادی بسیار محدودکننده است، در حالی که شرکتهای آلمانی میگویند مقرراتی که شرکتها را مجبور به اشتراک گذاری دادهها با اشخاص ثالث برای ارائه خدمات پس از فروش یا سایر خدمات مبتنی بر داده میکند، میتواند اسرار تجاری را به خطر بیندازد.
این شرکتها در نامهای مشترک به اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا نوشتند: این قانون با ملزم کردن شرکتها به اشتراک دادههای خاص و حیاتی با کاربران و اشخاص ثالث، قدرت رقابت را در اروپا تضعیف میکند.
آنها میگویند: در واقع، این قانون میتواند به این معنا باشد که شرکتهای اتحادیه اروپا باید دادهها را برای رقبای کشورهای ثالث، به ویژه آنهایی که در اروپا فعالیت نمیکنند و حفاظتهای قانون داده در برابر آنها بیاثر خواهد بود، افشا کنند.
این نامه خواستار تدابیری شد که به شرکتها اجازه میدهد از درخواستها برای به اشتراک گذاشتن دادهها در مواردی که اسرار تجاری، امنیت سایبری، سلامت و ایمنی در خطر است امتناع کنند و دامنه دستگاههای تحت پوشش این قانون نباید گسترش یابد.
کمیسیون اروپا دریافت نامه را تایید کرد و گفت: اهمیت اسرار تجاری را درک میکند، اما شرکتها نباید از این موضوع به عنوان بهانه استفاده کنند.
با توجه به مقرراتی که به مشتریان اجازه میدهد بین ارائه دهندگان ابری مختلف جابجا شوند، این شرکتها گفتند: این قانون باید آزادی قراردادی را با اجازه دادن به مشتریان و ارائه دهندگان برای توافق روی قراردادهایی که برای هر مورد تجاری بهترین نتیجه را دارد حفظ کند.
نویسندگان این نامه خواستار در نظر گرفتن امنیت سایبری، سلامت و ایمنی دادهها از سوی تنظیمگران شدند تا آسیب این مقررات برای شرکتهای فناوری به حداقل برسد.