چهارمین جلسه کمیته طراحی مشاغل و رشتههای مهارتی قرآنی با حضور اعضای این کمیته در معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد برگزار شد.
همچنین بررسی رشته «آموزشیار حفظ قرآن» و جزئیات آن بخش دیگری از موضوعات مطرح شده در این جلسه بود و در ادامه روی این موضوع که یک آموزشیار در طول یک دوره باید بین ۵ تا ۱۰ جزء از قرآن کریم را حفظ کند بحث و تبادل نظر شد.
در کنار موضوع حفظ قرآن، مسئله کسب مهارتهای آموزشی حفظ قرآن برای یک آموزشیار و نیز شاخصهای رشته «آموزشیار مدرس قرآن» یا «معلم قرآن» بحث و بررسی شد.
یکی دیگر از مباحث مطرح شده در این کمیته بحثهای آموزشی مربوط به برخی مشاغل بود که باید دورههای آموزشی تحصیلی برای آنها ایجاد شود تا متقاضیان بتوانند در نظام کار و دانش تحصیل کنند و دیپلم خود را بگیرند و به سامانه ملی مجوزها مراجعه کنند و مجوز کار خود را هم بگیرند.
بر اساس آنچه در این جلسه مطرح شد یکی از دورههای تحصیلی که منجر به شغل میشود «آموزشیار حفظ قرآن» است که مفاد تحصیلی و دورههای آن مشخص شده است.
همچنین در این جلسه اعلام شد که کمیته طراحی مشاغل و رشتههای مهارتی قرآنی برای به سرانجام رساندن مباحث خود تا اواسط تابستان فرصت دارد تا براساس آن یک یا دو دوره آموزشی را تدوین کند که به دنبال آن ساعات آموزش آن هم مشخص شود.
در کمیته مشاغل مرتبط با حوزه قرآن شناسایی و اگر نیازمند مجوز باشد شرایط صدور مجوز برای آن شغل مورد درخواست مشخص میشود تا متقاضی به سامانه ملی مجوزها مراجعه کند و پس از معرفی شغل خود بتواند از مزایای بیمه هم استفاه کند.
یکی از رشتههایی که پیش از این نیز در جلسات کمیته طراحی مشاغل و رشتههای مهارتی قرآنی مورد بحث قرار گرفته «کارشناسی تولید محتوای قرآنی» بوده است. در این رشته فرد فارغالتحصیل در نهایت میتواند محتوای قرآنی را از دل قرآن احصا و سپس در قالبهای موشن گرافیک، پوستر، عکس نوشته و... عرضه کند.
این جلسه با حضور محمدحسین فریدونی مشاور دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، حسین سلیمانی مدیرکل دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیتهای تبلیغی و ترویجی قرآن، مؤید جهانبخش معاون دفتر تبلیغ و ترویج فعالیتهای قرآنی و مهدی شمس، رئیس گروه نظارت و ارزیابی عملکرد معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد برگزار شد.