استاندار خوزستان : دولت و بخش خصوصی خوزستان برای گسترش ارتباطات تجاری با کشورهای مختلف باید همکاری کنند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان خوزستان ، علی اکبر حسینی محراب در نشست شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی با اشاره به اینکه رقابتهای تجاری در جهان افزایش یافته است گفت: خوزستان نیز میتواند در بازارهای مختلف خارجی بخصوص کشورهای منطقه و همچنین اوراسیا حضور پررنگ تری داشته باشد که در همین راستا دولت و بخش خصوصی خوزستان برای گسترش ارتباطات تجاری با کشورهای مختلف باید همکاری کنند.
وی با بیان اینکه خوزستان نیازمند جهش جدی در حوزه اقتصادی و بازرگانی است بیان کرد: ما در بخشهای تولید، کشاورزی و شیلات، فعالان اقتصادی زیادی داریم، اما وضعیت فعلی با انتظاراتی که وجود دارد فاصله زیادی دارد.
استاندار با اشاره به ضرورت آسیب شناسی وضعیت موجود در حوزه تجارت خارجی استان گفت: خوزستان به عنوان یک استان مرزی و دارای گذرگاههای تجاری مختلف باید از ارتباطات تجاری بیشتری با بازار دیگر کشورهای منطقه داشته باشد.
رییس شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خوزستان تصریح کرد: قطعا تا وقتی که بازاری نداشته باشیم کسب و کار ما رونق نمیگیرد و شرایط استان از وضعیت کنونی خارج نمیشود.
استاندار خوزستان گفت: تا زمانی که یک پروژه بزرگی را به صورت مشترک تعریف نکنیم و ذهنیتها یکی نشود، نمیتوانیم گره گشایی کنیم. باید شناخت خود را از محیط اطراف بالا ببریم ضمن اینکه در جریان تولید و تجارت، اقتصاد سنجی لازم انجام گیرد.
وی افزود: توجه به الگوهای روز دنیا در شناسایی بازار هدف بسیار مهم است به عنوان مثال ما هنوز در استان خوزستان یک برند مشهور نداریم و تا زمانی که فعالیتهای اقتصادی و تولیدی جزیرهای باشد، امکان تولید و صادرات محصول استاندارد و با کیفیت مطلوب فراهم نمیشود.
با تفرقه و کارهای انفرادی، نمیتوان در بازار دیگر کشورها ورود کرد
حسینی محراب گفت: در گذشته بازار کشورهای آسیای میانه در اختیار جنسهای باکیفیت و جذاب ایرانی بود، اما با تولید و صادرات محصولات بی کیفیت، بازار را از دست دادیم و کشورهای دیگر جایگزین محصولات ما شدند؛ بنابراین باید توجه داشت که بی تفاوتی نسبت به عملکرد رقبا و نبود شناخت رقیب باعث از دست رفتن سهم ایران از بازارها میشود.
وی با بیان اینکه شناسایی بازار کشورهای کویت، قطر، امارات، عراق و روسیه دستاوردهای خوبی به همراه خواهد داشت افزود: کشور روسیه ۴۰۰ میلیارد دلار واردات داشته که ۱۰۰ میلیارد آن در بخش صیفی جات، میوه و گل است، اما ما سهمی از این بازار نداریم.
استاندار خوزستان ادامه داد: با تفرقه و کارهای انفرادی، نمیتوان در بازار دیگر کشورها ورود کرد همچنین به گونهای که شرکتهای دانش بنیان ما فعالیت میکنند، قطعا نمیتوانند با شرکتهای اروپایی و چینی رقابت کنند.
وی شرط رقابت با دیگر کشورها را کاهش هزینهها دانست و گفت: ما باید علاوه بر هدف گذاری بلند مدت، منطقه پیرامون خود را بازبینی و مطالعه کنیم و به کار خود جهت دهیم تا به نتیجه برسیم. همچنین باید در فرآیندهای تجاری ثبات ایجاد شود تا امکان برقراری و عقد قرارداد با تجار دیگر کشورها در فضایی اطمینان بخش انجام شود.
استاندار خوزستان تاکید کرد: قطعا وجود یک برند قوی به جای چندین برند کوچک و ناشناس، در بازارهای جهانی موثرتر خواهد بود.
حسینی محراب گفت: اگر بتوانیم یک یا ۲ میلیارد دلار از ۱۰۰ میلیارد دلار نیاز بازار مواد غذایی روسیه را تامین و به این کشور صادر کنیم، رشد اقتصادی خوزستان شتاب و نرخ بیکاری کاهش مییابد. عراق یکی از کشورهای دارای توانمندی مالی مطلوب منطقه است و ما به راحتی میتوانیم سهم بیشتری را در بازار این کشور کسب کنیم همچنین ارتباطات خاندان و طوایف مردم استان با عراق در انعقاد قراردادهای تجاری بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
لزوم همدلی و اهم افزایی بین بخش خصوصی و دولت برای تاثیرگذاری در بازار دیگر کشورها
وی افزود: برای کسب موفقیت در بازار کشورهای همسایه مثل عراق، عربستان، قطر و … باید این کشورها را به خوبی رصد و با برگزاری نمایشگاههای مشترک، خواستههای آنها را شناسایی کرد که البته فعالیتهای رسانه برای تحقق این موضوع بسیار مهم است.
استاندار خوزستان با اشاره به اینکه برای ورود به بازارهای هدف دیگر کشورها به گروههای میانجی (ایرانیهای حاضر در آن کشور) و توان دولت نیاز است گفت: حضور دیپلماتهای سابق در تیمهای مشورتی بسیار موثر بوده و برای این کار نیاز به برنامه ریزی است. انتظار داریم که دولت و بخش خصوصی استان به کمک اتاق بازرگانی اهواز، یک کارگروه مشترک برای معرفی برندهای استان در بازار دیگر کشورها ایجاد کنند.
وی همچنین بر لزوم ایجاد همدلی و اهم افزایی بین بخش خصوصی و دولت برای تاثیرگذاری در بازار دیگر کشورها تاکید کرد و افزود: استانداری خوزستان برای افزایش ضریب نفوذ محصولات تولیدی استان در بازارهای منطقه حمایت خواهد کرد. این درحالی است که باید با استفاده از تکنیکهای جدید مانند اقتصاد دیجیتال و تفکرات نو، یک جریانی ایجاد شود که علاوه بر مدرن بودن، پایدار باشد تا بتوانیم به بازارهای جدیدی دست پیدا کنیم.
حسینی محراب گفت: با وجود کشورهای مسلمان در دنیا، اما سهمی در بازار آنها نداریم. اگر بتوانیم محصولی ارائه دهیم که برای بازار دیگر کشورها جذابیت داشته باشد؛ قطعا شرایط استان ما بهتر و بسیاری از مشکلاتی امروز ما قابل حل خواهد شد.