سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری: قیمتها تعدیل و بر اساس قیمتهای واقعی یک قیمتی خروجی میشود و مادامی که ستاد تنظیم بازار به عنوان مرجع اعلام و ابلاغ قیمتهای جدید اقدامی نکند مبنای قانونی ما در محاسبه قیمت بلیتهای هواپیما همان نرخ نامه سال ۱۴۰۰ خواهد بود.
سوال: درباره تغییر و تحولاتی که در حوزه قیمت خطوط هواپیمایی یا ایرلاینها قرار است داشته باشیم آیا تغییراتی که صحبتش است یا شایعه اش هست قرار است به واقعیت بپیوندد و چقدر؟
جعفر یازرلو: فعلا که هیچ تدبیری در حوزه قیمت بلیط هواپیما رخ نداده و یک خبری را حالا بعضی از دوستان رسانهای برداشت نامتعارفی از آن داشتند ببینید یک پیشنهادی را در حوزه تغییر قیمت یا به عبارتی افزایش قیمت بلیط هواپیما شرکتهای هواپیمایی ارائه دادند این براساس مترو معیار شرکتهای هواپیمایی هست که ملاحظات خودشان را دارند رویکرد خودشان را دارند، اما این نرخی که اعلام شده و یا پیشنهاد شده به معنای نرخ قانونی یا تصویب شده نیست که مصوب بشود و بعدا ابلاغ بشود یا مبنای قانونی داشته باشد مجموعه شرکتهای هوایپمایی با توجه به شاخصهای اقتصادی و تورمی و حالا درحوزه پرداختهایی که دارند تقریبا به دلار هست و هزینههایی که دارند و این که در دو سال گذشته هم افزایش قیمتی نداشتیم یک پیشنهادی را ارائه بدهیم این پیشنهاد توی این یک فرایندی هم دارد این پیشنهاد تقدیم به شورای عالی هواپیمایی شورای عالی هواپیمایی ملاحظات خودش را لحاظ میکند قیمتها تعدیل خواهد شد و براساس قیمتهای واقعی یک قیمتی خروجی میشود برای ستاد تنظیم بازار مادامی هم که ستاد تنظیم بازار به عنوان مرجع اعلام و ابلاغ قیمتهای جدید اقدامی نکند مبنای قانونی ما در محاسبه قیمتهای بلیتهای هواپیما همان نرخنامه سال ۱۴۰۰ خواهد بود که کماکان در تعطیلات نوروزی امسال و همین الان که در خدمت شما هستم مبنای محاسبه ما و مبنای قانونی ما در حوزه قیمت بلیت همان نرخ نامه ۱۴۰۰ هست منتها توی یکی دو هفته گذشته من دیدم که بسیاری از دوستان در حوزه و بعضی از خبرگزاریها و جاد ارد که از شما و همکاران تان تشکر بکنم، چون هر موضوعی که باشد تردید و تشکیک ایجاد بکند شما لطف میکنید ارتباط میگیرید و ما هم پاسخ میدهیم و این نیکو و پسندیده است از این جهت که نگرانی برای مردم ایجاد نمیکنیم منتها یک پیشنهادی که فقط در حد این بود که شرکتهای هواپیمایی ارائه دادند که آن هم مبنای قانونی نیست یعنی محلی از فعلا حداقل، چون قانونی ابلاغ نمیشود آنقدر ارزش پرداختن ندارد که ما تیتر بزنیم که قیمتها افزایش پیدا کرده و دو برابر شده.
سوال: دقیقا به همین دلیل است که ما سوال کردیم که چه تغییراتی قرار است رخ بدهد کی و چقدر و این که مرجعی هست در سازمان هواپیمایی جایی هست که میآید و پاسخ میدهد هم این که شبهه را برطرف میکند هم آنچه که واقعیت هست را در میان میگذارد و این نشان میدهد که یک جایی دارد خوب کار میکند وقتی خوب کار میکند ما نه تنها تحسین و تقدیر میکنیم بلکه با طیب خاطر به این همکاری ادامه میدهیم. ما توی اسفند با هم داشتیم صحبت میکردیم یک نکتهای گفتیم که خیلی توی پیامکها بازخورد متفاوتی داشت ما وقتی داشتیم صحبت میکردیم این کلام وسط امد که سفر با هواپیما به صرفه هست و حالا سفر مقرون به صرفهای است این خوب بودن و به صرفه بودن باعث شد که یکسری بازخوردها از مردم داشته باشیم این کجا به صرفه هست گران هست و اقتصادی نیست و همه اینها میخواستم در این مورد با شما صحبت کنم که وقتی از سفرهوایی و مقرون به صرفه بودنش صحبت میکنیم الزامات درباره ارزان قیمت بودنش صحبت میکنیم. درباره ان صحبت میکنیم که به نسبت بعد مسافت و به نسبت جادههایی که وجود دارد و خطراتی که وجود دارد چقدر میصرفه یا نه درباره این به صرفه بودن سفر هوایی و چقدر خطوط هواپیمایی ما توی این زمینه مردم همراه هستند هم صحبت بفرمایید؟
یازرلو: من امیدوارم که در سال ۱۴۰۲ ما متمرکز بشویم ما در حوزه ارتقای کیفیت خدمات باید متمرکز بشویم این که میگوییم هواپیما به صرفه است اگر آمارها را نگاه بکنیم میبینیم که ایمنی و امنیتی که در پروازها وجود دارد در واقع اثبات آن صحبت من است من منتها فقط در مورد قیمتها این نکته را بگویم که تاکنون هیچ تغییر قیمتی اتفاق نیافتاده قرار است که تا دو هفته آینده شورای عالی هواپیمایی تشکیل جلسه دهد بعد از این که نرخها واقع شد بحث شد جدل شد پیشنهادها بررسی شد یک قیمت منطقی با شاخصهای تورمی یا شاخصهای به روز اقتصاد محاسبه خواهد شد این قیمت به هیچ عنوان اجرایی نشده ما از مردم عزیزم خواهش میکنیم از مسافران گرامی اگر قیمتی را خارج از نرخ نامه مصوب سال ۱۴۰۰ بخواهند بخرند یا پیشنهاد شده روی سایت یا روی سیستم یا شرکتها یا دفاتر میتوانند کماکان به سازمان شکایت کنند ثبت بکنند و ما قطعا موضوع را پیگیری خواهیم کرد.
پایان