معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ، از فرسودگی آسفالت نیمی از جاده های کشور خبر داد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای رضا اکبری گفت: در صورت تامین نشدن بودجه مورد نیاز، هر سال باید پول بیشتری برای ترمیم این جاده ها هزینه شود ضمن این که تاخیر در این بخش ، موجب تحمیل هزینه به مسافران و افزایش تلفات جاده ای خواهد شد.
وی گفت :عمر مفید آسفالت در طرحهای مختلف از 2 تا 10 سال متغیر است .
آقای اکبری گفت: از مرحله طراحی تا اجرا عواملی همچون طراحی ؛ مصالح انتخابی ؛ استانداردهای تولید ؛ آزمایشهای فنی ؛ حمل و اجرا و نظارت در اجرای اسفالت دخیل هستند که رعایت نکردن استانداردها در هر مرحله از عمر مفید آسفالت می کاهد.
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: 2 سال یکبار روکش آسفالت همه جاده های کشور با دستگاههای پیشرفته اسکن می شوند و بر اساس 2 شاخص ناهمواری و خرابی میزان خرابی جاده ها بررسی می شوند.
آقای اکبری گفت: سالانه از 14 تا 16 هزار کیلومتر از راههای کشور ؛ تحت پوشش اقدامات پیشگیرانه؛ فوری؛ اضطراری و کار اساسی قرار می گیرند .
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: رسیدگی به موقع ؛ نگهداری پیشگیرانه؛ رفع محدودیت تامین قیر و محدودیت اعتباری و نگهداریهای حفاظتی اقداماتی است که عمر مفید آسفالت را افزایش می دهند.
معاون فنی و نظارت مهندسی شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گفت: هر ساله چیزی حدود 50 تا 70 هزار از مسیرهای پرتردد با دستگاههای اسکنر مجهز مورد پایش قرار گرفته و عمر آسفالت بررسی می شود.
آقای احمدنیا گفت: روشهای پایش مبتنی بر بکارگیری از روشهای مختلف به همراه پرتوهای لیزری و تجهیزات منحصر به فرد هستند.
وی گفت: 4 دستگاه پایشگر لیزری بر مبنای تابش پرتوهای لیزری در سطح راه ؛در کنار استفاده از یک دوربین بسیار قوی و در عین حال یک جی پی اس بسیار قدرتمند هرگونه خرابی که در سطح راه وجود دارد را به شکل دقیق و مکانمند بررسی و داده ها را تحلیل می کنند .
آقای احمد نیا گفت: در نسل جدید اسکنر سطح جاده به جای پرتوهای لیزری نقطه ای از پرتوهای لیزری خطی استفاده می شود و در واقع به جای اینکه 2 یا 7 لیزر باشند در آن واحد 4 هزار لیزر در کنار هم قرار می گیرند و یک خط ازطرح را که معمولا 3متر و 65 سانتیمتر است را کاملا تحت پوشش قرار می دهند.