سرپرست آموزشوپرورش در آیین تجلیل از معلمان نمونه کشوری گفت: تجربه معلمان یک میراث معنوی و ناملموس است و باید این میراث گرانبها را جمعآوری و بهعنوان یک گنجینه مفید استفاده کرد.
- تکریم معلم، تعظیم در برابر شعائر است
رضامراد صحرایی در ادامه گفت: تکریم معلم، تعظیم در برابر شعائر است. معلم خیر و نیک، چراغ هدایت جامعه خود است. معلم در ادبیات دینی ما بسیار تکریم شده است، زیرا مأموریت او این است که جهل، درد بیدرمان بشر را از بین ببرد و در هرجایی با آن مبارزه کند.
سرپرست آموزشوپرورش افزود: امسال بهطور ویژه روز معلم را گرامی میداریم، زیرا معلمان میتوانند مسائل کلان کشور را حل کنند. امروز اگر مسئلهای اجتماعی و فرهنگی وجود دارد، راهحل و کلید آن در دست معلمان است. پیام ما به همه بازگشت به مدرسه است و باید آگاه بود که ریشه حل مشکلات اجتماعی در مدرسه است و این مشکلات و معضلات توسط معلمان و مدیران مدارس قابلحل خواهد بود.
- باید همه موضوعات آموزشی و پرورشی را متناسب با نیازهای نسل بازبینی کنیم
وی بابیان اینکه در زمانی زندگی میکنیم که فرزندان ما در عمر کوتاه خود تحولاتی را تجربه میکنند که ما تا ۵۰ سالگی تجربه نکردهایم، عنوان کرد: این موضوع باعث به وجود آمدن یک خلأ عاطفی، احساسی و ادراکی بین ما و فرزندانمان شده است، بنابراین باید همه موضوعات آموزشی و پرورشی را متناسب با نیازهای نسل بازبینی کنیم.
- شیوههای مدیریتی با واقعیتهای میدان و مدرسه هماهنگ نیست
صحرایی در ادامه گفت: نظام آموزشی ترکیبی از معلم، کتاب، دانشآموز، فضای آموزشی و شیوههای ارزشیابی است که باید رابطه آنها باهم سازگار باشد، اما شیوههای مدیریتی با واقعیتهای میدان و مدرسه هماهنگ نیست، پس باید تمامی این اجزا را هماهنگ کنیم.
سرپرست وزارت آموزشوپرورش بابیان اینکه در تربیت معلم خوب باید بیش از پیش فعال بود، خاطرنشان کرد: باید بهترین دانشآموزان و دانشجویانمان معلم شوند، بنابراین در ۱۴۰۳ کنکور اختصاصی تربیتمعلم خواهیم داشت.
- تجربه معلمان یک میراث معنوی و ناملموس است
صحرایی با بیان این که باید فرق عالم و معلم مشخص شود، گفت: معلمان در بازنگری بهترین و صاحبنظرترین افراد هستند، بنابراین بخشنامهها و آییننامهها باید با کسب نظر معلمان باشد. تجربه معلمان یک میراث معنوی و ناملموس است و باید این میراث گرانبها را جمعآوری کرد تا بهعنوان یک گنجینه مفید استفاده شود.
سرپرست آموزش و پرورش با اشاره به اجرای رتبهبندی معلمان بیان کرد: رتبهبندی یک قانون مترقی است اگرچه اشکالاتی نیز به آن وارد است و باید تمامی اشکالات آن برطرف شود، اما به این شرط که این قانون تا انتها اجرا شود.
وی افزود: دولت سیزدهم رتبهبندی را با پنج برابر بودجهای که پیشبینیشده بود، اجرا کرد، اما شاهد بودیم که در اجرا، اشکالات آن مشخص شد، پس از اتمام فرایند اجرا، فرایند اصلاح آییننامه انجام خواهد شد.
- رتبهبندی با آموزشهای ضمن خدمت پیوند خواهد خورد
سرپرست وزارت آموزشوپرورش گفت: از این به بعد به آموزشهای ضمن خدمت بسیار توجه میشود. آموزش و پرورش دارای سرمایههای مهمی است که باید پویا بماند و به همین دلیل آموزشهای ضمن خدمت حائز اهمیت است، پس رتبهبندی با آموزشهای ضمن خدمت پیوند خواهد خورد.
وی با اشاره به اهمیت هنرستانها و توسعه آموزش فنیو حرفهای اظهار کرد: به گسترش هنرستانها بسیار توجه شده و یک مورد آن ساخت ۴۶ هنرستان جوار صنعت در سال گذشته بود.
- معلمان گرههای ذهنی دانشآموزان را باز کنند
صحرایی تأکید کرد: توقع ما از معلمان این است که گرههای ذهنی دانشآموزان را باز کنند. معلم هدایتگر، کنشگر، فعال اجتماعی و فرهنگی است، پس حتما باید دانشآموز توسط معلم هدایت شود که اگر این امر صورت نگیرد، دیگران گرههای دیگری را اضافه خواهند کرد.
- ۲۰۰ هزار معلم برای اجرای سند تحول، آموزش میبینند
سرپرست وزارت آموزشوپرورش افزود: باید به تمامی ۶ ساحت سند تحول بنیادین توجه شود، البته قبل از آن اجرای سند باید وارد فاز عملیاتی شود. امسال سال اجرای سند در مدرسه است و ۲۰۰ هزار معلم به این دلیل آموزش میبینند. خوشبختانه سال گذشته شبکه ره یاران تحول تشکیل شد و در مسیر اجرای سند این شبکه به فعالیت خود ادامه میدهد.
- حجم کتابهای درسی کم و کیفیت محتوی افزایش مییابد
وی با اشاره به اینکه کتابهای درسی باید متناسب با تحولات و نیازهای روز جامعه تغییر کند، گفت: حجم کتابهای درسی کم و کیفیت محتوای آنها افزایش خواهد یافت باید به فکر پیوند آموزش عمومی با آموزش عالی باشیم. باید از خود پرسید که آیا واقعاً شیوه اجرای دوره آموزش عمومی به همین سبک ادامه پیدا کند یا باید متحول شود؟ این سؤال کلیدی است که باید در هفته معلم به آن پاسخ داده شود و معلمان نظرات خود را بدهند، در شنیدن این نظرات کوشا هستیم و خوشحالیم که این جمعها شکل گیرد و حرفها گفته شود.
- تحول بنیادین نه از اتاق وزیر بلکه از اتاق مدیران مدارس شکل گرفته و تکثیر میشود
صحرایی تأکید کرد: تحول بنیادین از اتاق وزیر شکل نمیگیرد، بلکه از اتاق مدیر مدارس شکل گرفته و به بخشهای مختلف مانند کلاسهای درس گسترش مییابد، پس باید برای تربیت مدیر مدرسه برنامهریزی شود، همچنین کلینیکهای آموزشی راهاندازی شود و دانشگاههای بزرگ مدارس خود را راهاندازی کنند.
وی با اشاره به اینکه صلاحیت حرفهای معلمان ارتقا یافته است، گفت: این صلاحیتها به نحوی افزایش داده شده که دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در صورتی که ۱۲ مهارت را یاد بگیرند، فارغالتحصیل خواهند شد. نمره قبولی در این دانشگاه ۱۴ و ۱۵ است و هر دانشجو در انتهای دوره تحصیلی خود در آزمون جامعی شرکت میکند که قبولی در آن منجر به دریافت گواهینامه پیش از ورود به مدرسه میشود. همچنین تمامی دانشجویان پیش از استخدام قطعی باید رتبه خود را دریافت کنند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش در پایان تصریح کرد: افرادی که در آزمون استخدامی شرکت میکنند، باید دارای ویژگیهای خاص باشند، بنابراین آزمون استخدامی ۴ مرحله ارزیابی داردو تمام تلاش ما این است که علاوه بر توانایی علمی، داوطلبان علاقه مند به معلمی باشند و صلاحیت خود را در این حوزه احراز کنند، با چنین انتخابی، معلمی وارد نظام تعلیم و تربیت میشود که پاسخگوی نیازهای آموزشوپرورش خواهد بود.