رئیس گروه توسعه بازار و تجارت آبزیان شیلات گفت: با وقوع مناقشه اوکراین و روسیه صادرات آبزیان نه و سه دهم درصد افزایش داشتیم و از ۵۵۴ میلیون دلار به ۶۰۵/۵ میلیون دلار رسید.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، برنامه مجله کشاورزی رادیو اقتصادمیزبان آقای مهندس ستار صحیحی رئیس گروه توسعه بازار و تجارت آبزیان شیلات بود تا در خصوص بازار شیلات توضیحاتی بفرمایند.
سوال: چه اقداماتی برای توسعه بازار شیلات هم در داخل کشورمان و هم آنچه که ما صادرات میدانیم در راستای اقدام است چه اتفاقاتی رقم خورده و اینکه آیا ما توانستیم سهم مان را از تجارت آبزیان در دنیا افزایش بدهیم یا خیر؟
صحیحی: عرض به حضور شما که اولین نکتهای که در مورد صادرات و مصرف چه داخل و چه خارجی صادرات مصرف خارجی و مصرف داخلی و تجارت داخلی که باید عرض کنم خدمت شما تجمیع و سازماندهی تولیداتمان است ما یک فرصت بسیار مناسبی در صادرات پیدا کردیم مناقشهای که بین اوکراین و روسیه داشت که آماری که خدمتتون میدهم عرض خواهم کرد که چه افزایشی داشتیم و چه استفادهای کردیم، اما درباره بازار داخلی اول عرض کنم خدمت شما در بازار داخلی ما یکی از مسائلی که در مصرف آبزیان و سرانه مصرف داریم عدم اطلاع کافی در مورد گوشت آبزیان و پروتئین آبزیان و فوایدی که دارد قبل از این برنامه من شنونده برنامه شما هستم معمولاً در رابطه با برنج و تراریخته بودنش و اینها صحبت میشد آبزیان این تراریختهای را ندارند خود این اگر اطلاع رسانی شود در جهت جذب پروتئین آبزیان که بالای ۹۰ درصد است نسبت به جذب پروتئین گوشت که حداکثر ۶۰ درصد گوشت قرمز اینها اطلاع رسانی شود قطعاً همه بیشتر اقبال خواهند داشت ما این کار را داریم به روش ترویجی با جشنوارههای آبزیان و مسابقاتی که برگزار میکنیم و اطلاع رسانیهایی که انجام میدهیم و از طرفی هم داریم سطح دسترسی عمومی را بالا میبریم ما دو تا پروژه جدید داریم که ایشالا به زودی گسترش پیدا خواهد کرد یکی بحث فروش آبزیان سیار به اصطلاح این کارفودهایی که راه اندازی میشود برای غذای آبزیان به جای این غذاهای آماده و نیمه آماده فست فودی حالا سعی میکنیم آبزیان را جایگزین کنیم بالاخره با سلیقه و ذائقه مردم نمیتوانیم خیلی مقابله کنیم ما اطلاع رسانی مان را میکنیم سعی میکنیم جایگزین کنیم یکی این بحث و یکی هم بحث فروش آبزیان بسته بندی و سازمان دهی اونها است و بازارهای بزرگی که داریم ایجاد میکنیم باز هم در راستای افزایش سطح دسترسی مردم پس اطلاع رسانی و سازمان دهی فروش به صورت مویرگی و ایجاد بازارهای بزرگ داخلی سعی میکنیم که در راستای افزایش مصرف سرانه در بازار داخلی پیشرفت داشته باشیم.
سوال: به خصوص در استانها و شهرهایی که دور هستند از منابع اصلی تولیدی که مد نظر هست به صادرات هم بپردازیم ما کمتر از دو دقیقه زمان داریم.
صحیحی: ما صادراتمان از سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ قریب به نه و سه دهم درصد افزایش داشتیم و از ۵۵۴ میلیون دلار رسیدیم به ۶۰۵/۵ میلیون دلار تقریباً نه و سه دهم درصد افزایش داشته این فرصتی بود که مناقشه اوکراین و روسیه برامون ایجاد کرد و روسیه را با بازارهای مختلف ما من جمله آبزیان مشخص کرد و یک جوری شد که صادرات ما که در سال ۱۴۰۰ به ترتیب ارزش چین و امارات و عراق و روسیه بود یعنی روسیه چهارم بود روسیه را آورد بالا تا رتبه دوم رساند و با سرکنسولیها که صحبت شد همچنین با مسکو که صحبت شد آمادگیهای بسیار زیادی دارند برای تجار ما که بیایند اونجا فعالیتهایشان را بیشتر کنند و شرکتهای مشترک بزنند از تعرفهها فاصله بگیرند و تعرفهها برایشان صفر شود و این تجارت را بالا ببرند فقط در بحث کنسرو به روسیه چیزی حول و حوش ۲ هزار درصد افزایش داشتیم این بازار بسیار مناسبی را برای ما ایجاد میکند کما اینکه در کنار این باید بازارهای هدفمان مثل امارات و عراق را در کنارش حفظ کنیم و برای این کار هم رایزنیهای مختلفی داریم چه با خود مسئولین عراقی چه با اقلیم کردستان عراق و الحمدالله دارد خوب پیش میرود پس هم تولیدمان افزایش پیدا کرده به همان نسبت صادراتمان افزایش پیدا کرده و جمله آخر اینکه یک خورده شیلات نیازمند مهر و محبت بیشتری است اگر مراجعه کنیم به چهار دهه اخیر کشور مصرف سرانه گوشت ما عوض نشده تقریباً یعنی ۵۷ که ۱۲ کیلوگرم بوده الان هم ۱۲ کیلوگرم حدوداً اعلام میشود، ولی ما در چهار دهه گذشته شاید سرانه ۱۰ کیلوگرم بوده در دنیا ما یک کیلوگرم مصرف آبزیان داشتیم، ولی الان سرانه دنیا حول و حوش ۲۲ کیلوگرم است و در کشور ما نزدیک ۱۴ کیلوگرم است این نشان میدهد که ما مصرف سرانه مان خوش حساب دارد میرود بالا دقیقاً هم اینطوری است که استانهای غیر ساحلی به دلیل عدم دسترسی مناسب و آگاهی کمتر و ذائقه مردم کمتر استفاده میشود، ولی در کل کشور این سرانه مصرف برود بالا میشود.